Intermediair alleen nog ‘gratis’ na plaatsing CV

Logotype Intermediair Ik herinner me nog heel goed de Intermediair van enkele decennia geleden. Een enorm pak papier dat wekelijks op de deurmat plofte en waarin ik met tussenpozen van enkele jaren naarstig op zoek ging naar nieuwe uitdagingen. Het blad was tot de nok toe gevuld met personeelsadvertenties. Fantastisch.

De tijden zijn ondertussen fors veranderd en het blad Intermediair is de ‘verpersoonlijking’ geworden van de vrije val die het medium print heeft doorgemaakt als het om het aantal personeelsadvertenties gaat. Tegenwoordig kan zelfs de smalste brievenbus het blad met gemak verteren. Wat ongewijfeld de reden is dat VNU Media denkt een nieuwe sponsor te hebben gevonden om het blad te blijven publiceren: het CV van de lezer…

Wil je namelijk Intermediair ook in de toekomst ‘gratis’ blijven ontvangen dan zal je jouw CV op Intermediair.nl moeten plaatsen, zoals uit deze e-mail blijkt:

E-mail Intermediair

Het weglopen van adverteerders moet dus worden goedgemaakt door de ontvangers van het blad. Zij gaan betalen met hun CV. Die vervolgens door VNU Media via de CV database van Intermediair tegen betaling kan worden uitgevent. Een bijzondere ontwikkeling…

Waarom doet VNU Media dit?
Blijkbaar heeft het blad nog altijd een functie als zichtbaar uithangbord van het merk Intermediair. Hoewel die anderhalve vacature in het blad doet vermoeden dat de lezersgroep zich blijkbaar vooral voor de artikelen abonneert. Een baan vindt de hoogopgeleide professional tenslotte allang niet meer via het blad. Maar waarom zou je dan wel je CV in de CV database van Intermediair willen plaatsen?

VNU Media geeft met deze actie een heel merkwaardig signaal af. Ze wil de lezers van Intermediair forceren tot het plaatsen van hun CV in de Intermediair CV database. Maar is het lezerspubliek van het blad Intermediair wel in de markt voor een andere baan? Met andere woorden, wil een lezer van Intermediair zijn/haar CV eigenlijk wel op Intermediair.nl plaatsen? Schiet VNU Media met deze actie niet stevig in de eigen voet?

Is dit een poging om de erosie van de Intermediair CV database (onder meer als gevolg van de ongeremede groei van LinkedIn) in te dammen? Dat zou dan een volstrekt kansloze poging zijn. Die wedstrijd is gespeeld en verloren door VNU Media (en alle andere vacaturesites met een CV database).

Of zou het erger zijn, en is dit een poging om de Intermediair CV Service van nieuwe grondstof te voorzien? Waarmee deze gemankeerde dienst van VNU Media dus meer rekeningen van minimaal EUR 1.149 (introductieprijs) kan uitschrijven door een shorlist met CV’s aan hun klanten te verkopen. Wat overigens meteen een mogelijkheid biedt om de waarde van een Intermediair abonnement uit te rekenen.

Wat levert jouw CV op?
Stel namelijk dat de Intermediair CV Service een shortlist van 5 ‘kandidaten’ aan een klant aanlevert. Dat zijn dus 5 CV’s uit de Intermediair CV database. En laten we er vanuit gaan dat een of andere novice maximaal 2 uur nodig heeft om die CV’s te selecteren en te zien of de eigenaren van die CV’s beschikbaar zijn. En dat het uurtarief van deze novice maximaal EUR 24,50 is ( ik weet het, ik ben zeer royaal). Dan komen die 5 CV’s op een waarde van EUR 1.100; oftewel EUR 220 per CV.

Jouw CV (en daarmee dus jouw Intermediair abonnement)  is dus minimaal EUR 220 waard voor VNU Media; ervan uitgaande dat ze elk CV minstens 1 keer per jaar kunnen verpatsen. Doen ze dat vaker, dan ben je aanzienlijk meer waard. En in ruil daarvoor wordt je afgescheept met een paar velletjes papier met de naam Intermediair. ‘Gratis’…

Met dank aan Tanja Spiegel van Captiva voor de tip

Geef een antwoord