De nieuwste schnabbel van Hans Kazan heet JobTrack. Als je de komende tijd naar JobTrack gaat kan je namelijk niet naar vacatures zoeken, nee je krijgt Hans Kazan te horen en te zien. Die je vraagt om een spelletje te spelen waarbij je tot 6% van je jaarsalaris kan winnen. Als je tenminste de actie deelt via Twitter, Hyves of Facebook, want anders is je aandeel ‘slechts’ 4%.
En dat allemaal slechts in ruil voor een naam en een e-mail adres? Heeft Wegener ineens geld teveel? En wat mogen ze met mijn e-mail en naam doen??
Nou, volgens de kleine lettertjes mag JobTrack feitelijk helemaal niets doen met die gegevens:
Door middel van aanmelding zullen de persoonlijke gegevens van de deelnemer door de organisator worden verwerkt met als doel het kunnen meedoen en meespelen en informeren in relatie tot Sla je OPslag.
JobTrack mag dus uitsluitend met de deelnemers communiceren over de actie zelf. Volgens mij is daar iemand Sinterklaas geworden. Overigens zit er wel een maximum aan het salaris (EUR 65.000). Maar gedurende vier weken kan dagelijks dus 6% van dat bedrag worden verdiend. Als iedere winnaar EUR 65.000 of meer verdient dan tikt het aan tot EUR 110.000. Een dure grap… En die Kazan is natuurlijk ook niet gratis.
Wat zou je met die EUR 100.000 nog meer kunnen doen? Iets waar alle bezoekers van JobTrack iets aan zouden hebben? Nee… dat zou te makkelijk zijn. En dan heeft JobTrack geen traffic piek om trots in het volgende management overleg te tonen.
Dirk Goossens
says:Hans tovert zich tegenwoordig voor een appel en een ei uit zijn hoge hoed. Leuk dat ze Marc de illusie gaven dat het een prijzige actie betreft.
Marc Drees
says:En jammer dat ze iedere bezoeker de illusie geven dat er dagelijks een ferme prijs wordt uitgekeerd…
sandor
says:denk dat marco aan permissionmarketing wil gaan doen (op zich geen slechte gedachte) vraag is wel of hans kazan de serieuze sollicitant aanspreekt. Daarnaast is de incentive aantrekkelijk voor een beperkte doelgroep denk ik (eerder 1 keer modaal dan 2 keer modaal gezien de afgetopte incentive). Indien dit ook de doelgroep van Jobtrack is dan hoeft dit geen probleem te zijn. Terechte opmerking van marc dat als ze de gegevens alleen voor de actie mogen gebruiken (kan me bijna niet voorstellen, zal wel ergens in het traject een opt in constructie voor verder contact zitten) dat het puur een trafficbooster zou zijn. Vraag is of dit een gewiekste permissionmarketingactie is of een platte trafficactie, marco?
Antoine van der Maas
says:Marco,
Wat zijn de redenen dat jullie voor deze campagne hebben gekozen?
Los van het feit dat ik persoonlijk deze (irritante) banners direct weg klik (en ik denk velen met mij) bereik je op deze manier alleen de bezoekers van je website in plaats van het genereren van extra traffic.
In ieder geval veel succes met de marketingcampagne!
Marc Drees
says:De incentive (de extra 2%) zit juist in het klikken op de ‘social buttons’ waarmee JobTrack natuurlijk een viral effect hoopt te realiseren. En op die manier dus ook anderen te bereiken, buiten de bezoekers van de website.
Antoine van der Maas
says:Marc,
Natuurlijk is Jobtrack geen stichting geworden en proberen ze op deze manier meer marktaandeel (en dus meer geld) te veroveren, of ze dit dan weer gebruiken om alle gebruikers een betere ervaring te bieden is een heel ander verhaal.
Daarbij, als dit het criterium wordt ben ik bang (of eigenlijk blij) dat we de aankomende jaren weinig reclame meer zullen zien…
Jobtrack zal naast een veel betere ervaring voor zowel werkzoekenden als zijn klanten ook moeten zorgen voor meer traffic om mee te blijven doen / weer mee te doen met de grote vacaturesites, of zie jij dat anders?
Marc Drees
says:JobTrack zit in hetzelfde schuitje als de grotere vacaturesites. Een afnemende waardering/effectiviteit vanuit het perspectief van de (grote) afnemers. Slechts door zoveel mogelijk werkzoekers te trekken is er een kans dit tij te keren. Dat ze hiervoor volstrekt idiote middelen inzetten is weer een ander verhaal, het gaat voor alle vacaturesites uitsluitend om eyeballs. Het woord relevant is daarbij lang niet altijd een noodzakelijk voorvoegsel, en dat is een belangrijke reden voor de afnemende waardering voor vacaturesites.
Vacature aanbieders willen relevante traffic. Mensen die de vacature interessant vinden en de kwalificaties hebben om de functie in te vullen. Vacaturesites willen traffic. Dat wringt in toenemende mate.
Marco de Weerd
says:Nee Marc, helaas heeft Wegener niet teveel geld en een ton weggeven voor een consumentenactie is dus ook net iets teveel van het goede… Als je de Voorwaarden goed leest, staat er duidelijk dat JobTrack gedurende de actie iedere dag een dagprijs weggeeft van €275,- en dat alle inzenders wekelijks kans maken op een hoofdprijs van max. 6% van een jaarsalaris. We hebben dit ‘afgetopt’ op 6% van 2x modaal zijnde €3.900,-. De prijzenpot is dus zeker aantrekkelijk, maar helaas geen ton 🙂
Marco de Weerd, Marketing Director JobTrack.nl
Marc Drees
says:Ahh… een echte marketing truc dus. De suggestie (vandaar Hans Kazan?) geven dat elke dag die prijs van 4% (oh nee 6%…) kan worden gewonnen maar die eigenlijk maar 1 keer per week uitkeren. Hmm…
En zelfs met maximaal EUR 22.000 kunnen er nog heel veel zaken aan JobTrack verbeterd worden die voor bezoekers als een warm bad ervaren gaan worden. Toeteren of een gebruikerservaring verbeteren. Waarom valt de keuze toch zo vaak verkeerd uit?
En een interessante vraag: Wie leest de Algemene voorwaarden goed? Ik ken het antwoord, maar ben toch benieuwd naar de reactie…