Warning: filesize(): stat failed for /var/www/html/wp-content/uploads/2011/04/qa_thumb1.jpg in /var/www/html/wp-content/plugins/wordpress-seo/src/builders/indexable-link-builder.php on line 287
Michael-Page-directeur Nicolas Béchu: 'Kooijman heeft een obsessie met ons. Wij niet met hem.' - RecruitmentMatters - Alles over online recruitment

Michael-Page-directeur Nicolas Béchu: ‘Kooijman heeft een obsessie met ons. Wij niet met hem.’

Q&A Ook Michael Page benadert YER-medewerkers. Dat geeft de directie van Michael Page toe aan RecruitmentMatters. Gisteren verweet YER-directeur Jaap Kooijman in een interview dat een directeur van Page Personnel zijn ‘hele tent afbelt’.

En daarmee is het jachtseizoen op recruiters sinds dit jaar weer volledig geopend. Beide bedrijven staan te springen om recruiters en schromen niet langer om naar elkaars recruiters te lonken over de tussen beide bedrijven opgerichte stellingen. Het eerder jarenlang gerespecteerde ‘niet-aanvalsverdrag’ is daarmee definitief van tafel.

Wij spraken de directie van Michael Page erover.

Q&A Nicolas Béchu, directeur Michael Page Nederland en Mischa Voogt-Koole, directeur Michael Page Noord-Nederland

Beschouwt u de schikking als een overwinning?
Béchu: ‘Wij spreken liever niet over winnen of verliezen. Er was een conflict, en daarvoor hebben wij in de rechtbank een overeenstemming bereikt. Maar het zou niet eerlijk zijn jegens onze medewerker als wij in dit interview op de rechtszaak ingaan. Wij willen bovendien de vertrouwelijkheidsovereenkomst zoveel mogelijk respecteren.’

Uw advocaat stelde dat de zaak van deze ene vertrekkende werknemer niet op zich staat. Concurrent YER zou volgens haar ‘onophoudelijk de werknemers van Michael Page bestoken.’
Béchu: ‘Er zijn mensen die er belang bij hebben om hierover in de publiciteit te treden. Wij hebben dat belang niet. Wij respecteren onze mensen. Sommigen onder hen vertrekken. Ik geloof best dat YER daar ruchtbaarheid aan wil geven. Ik denk dat YER opkijkt naar Michael Page en trots is dat het mensen die van Michael Page vandaan komen aan boord krijgt. Dat begrijp ik – over het algemeen hebben wij uitstekende consultants in dienst. Maar het is maar een heel kleine groep mensen die is overgestapt. En dat terwijl YER bijna iedereen in ons bedrijf heeft benaderd om ze op welke manier dan ook maar aan boord te krijgen. Sommige mensen is zelfs een fors hoger salaris geboden. In werkelijkheid is onze concurrent meer geïnteresseerd in het merk Michael Page dan in onze mensen.’

YER-directeur Jaap Kooijman stelde dat YER ‘beduidend minder mensen heeft gebeld’ dan uw advocaat suggereerde en dat uw mensen uit zichzelf naar YER overstapten.
Voogt: ‘Dat is gewoon niet waar. YER benadert onze mensen zowel per telefoon als via email. Overigens denk ik dat het niet verkeerd is dat hij onze mensen belt. Dat doen wij namelijk ook. Alleen, wij trekken de grens als het systematisch wordt. Veel van onze mensen worden alleen maar gebeld omdat ze bij Michael Page werken en niet omdat degene die ze benaderd zich persoonlijk in hun situatie heeft verdiept of ze persoonlijk kent. Aan dat soort praktijken doen wij niet mee.’

Kooijman stelt juist dat een directeur van Page Personnel bij hem ‘de hele tent afbelt’.
Béchu: ‘Wij willen niet meedoen aan een spelletje over de vraag wie bij wie ronselt. Wij willen vooral werken voor onze cliënten en onze kandidaten. Dat is echt belangrijk voor ons. Op de aantijgingen van de heer Kooijman wil ik niet verder ingaan. Wij weten zelf het beste welk van onze mensen YER heeft gebeld. Laat ik volstaan met te zeggen dat het om een groot deel van ons team gaat. Meer wil ik er niet over kwijt.’

We kunnen in ieder geval stellen dat de markt inmiddels volledig geopend.
Béchu: ‘Ja. Toen we enkele maanden geleden spraken, beschouwde de heer Kooijman mijn uitspraken over de markt alsof hij nu iedereen bij Michael Page kan langsbellen. Hij benaderde onze mensen met salarisvoorstellen die ver boven de marktprijs liggen. De meeste daarvan hebben slechts enkele maanden werkervaring bij ons. Dat interpreteer ik als een poging om de kracht van ons merk te willen kopen, niet zozeer het talent van onze mensen. Persoonlijk denk ik dat YER zichzelf daarmee diskwalificeert. Kooijman heeft één obsessie: Michael Page. Wij hebben een andere: hoe kan Michael Page het beste bedrijf zijn voor zijn cliënten, kandidaten en medewerkers?’

Béchu, na een stilte: ‘Maar dat is alles wat ik erover kwijt wil. Mensen die willen vertrekken, moeten kunnen vertrekken, met inachtneming van de regels, de bedingen en clausules die ze hebben ondertekend. En verder ga ik er geen gevecht met de heer Kooijman van maken.’

Heeft u de afgelopen periode mensen aangenomen van andere recruitmentbedrijven?
Béchu: ‘Sinds januari dit jaar zijn er 25 mensen bij Michael Page begonnen die daarvoor recruiter waren bij een van onze concurrenten. We groeien ook fors in headcount. En, om precies te zijn, wij zijn niet geïnteresseerd in nieuwe recruiters omwille van de bedrijven waar ze eerder hebben gewerkt. Wij zijn alleen geïnteresseerd in de recruiters van wie wij geloven dat ze de beste in de markt zijn, en die zelf ook in ons bedrijf geloven.’

Hoeveel bedraagt de huidige headcount van Michael Page?
Béchu: ‘Meer dan 200 mensen. Die vijf vertrokken mensen vormen niet meer dan 2 procent van het geheel. Het is geen big deal.’

Bent u nog op zoek naar consultants?
Béchu: ‘Ja, nog altijd. Dit is het derde kwartaal op rij waarin we sequentiële omzetgroei vertonen. En die groei versnelt nu. Wij zien ruimte voor uitbreiding en kansen.

Wanneer denkt u dat de groei in brutowinst van Michael Page Nederland op gelijke voet met de buurlanden zal staan?
Béchu: ‘Ik verwacht dat we aan het eind van het tweede kwartaal erg dichtbij de groei van de rest van Europa zullen zijn. De komende kwartalen zullen we het gat zeker opvullen.’

Ik zou verwachten dat de Nederlandse markt daarna zelfs de Europese markten zal overtreffen in groeisnelheid. Verwacht u dat ook?
Béchu: ‘Ja, dat hoop ik wel. We weten dat de markt er langer voor nodig heeft om te herstellen – dat hoort bij deze markt. We zien enkele positieve signalen in de markt, maar het is allemaal nog erg precair.’

Geef een reactie

2 Comments
  • Willem Molengraaf
    says:

    De kern word door de heer Bechu geraakt: hoe het beste bedrijf zijn voor cliënten, kandidaten en medewerkers? Het gaat niet om het merk maar om de persoonlijkheid die vanuit het merk als ondernemer in de markt staat en zich onderscheid door kwaliteit, snelheid en inlevingsvermogen om de juiste mensen te bemiddelen.

    Mvg,
    Willem Molengraaf,

  • michiel cobben
    says:

    Smullen!!!
    Meer! Meer! Meer!
    En meer modder, dit is veel te lief. Ik wil ze horen vloeken. Blijf gvd van mijn fee earners af. Hebben ze dat echt niet gezegd?

    Oh ja, aan alle (ex) MP en YER mensen die bij een leuk bedrijf willen werken: ook wij kunnen fee-earners goed gebruiken. Profiel: je bent beter dan Kooijman en Béchu samen en bent het gezeik beu. Je zoekt vrijheid. Concurrentiebeding geen bezwaar, ik lust ze rauw!