Prijsbeukend Manpower blijft groeien

Logo en logotype Manpower Group Na USG People onthulde ook Manpower donderdag de eerste-kwartaalcijfers. Net als USG People zien ook de Amerikanen hun brutomarge instorten. Tegelijkertijd groeit voor Manpower wel de omzet fors – al twaalf maanden groeit de omzet van Manpower met meer dan 20%.

Om het verschil met de in werkelijkheid onvergelijkbare bedrijven in beeld te zetten, is dit dezelfde grafiek als in onderstaand blogje over USG People te vinden is.

In vergelijking met USG People is Manpower (of eigenlijk ManpowerGroup) een prijsbeuker, voor wie omzet gemakkelijker te maken is, dan winst. En de daling van de winstgevendheid is een algeheel effect van de crisis, waar ook Manpower niet aan ontkomt. Het verschil? Manpower heeft geen groot detacheringslabel, zoals Randstad en USG People wel hebben. Daarbij lijkt de margedaling van Manpower meer uit strategische overwegingen geboren dan uit bittere noodzaak.

Manpower: Omzet en brutomarge, Q4 2008 – Q1 2011

Manpower: Omzet en brutomarge, Q4 2008 – Q1 2011

Cashcow Noord-Europa
De omzet van Manpower bedroeg het eerste kwartaal bijna USD 5,1 miljard. Onder de streep bedroeg de winst USD 35,7 miljoen. De grootste winstgroei boekt Manpower in de nieuwe regio Noord-Europa, die sinds dit jaar onder leiding van Nederlander Hans Leentjes staat.

Manpower: Omzetgroei YoY, Q4 2008 – Q1 2011

Manpower: Omzetgroei YoY, Q4 2008 – Q1 2011

Topman Jeffrey Joerres beoordeelt de resultaten als ‘very solid’ en verwacht dat ‘favorable trends will continue in the second quarter’.

Geef een reactie

2 Comments