Profiled.com: waarom?

Logotype Profiled.com Eens in de zoveel tijd krijg ik het Personal Branding Magazine op mijn electronische deurmat. Een volstrekt zinloze en zwaar zelfbevlekkende periodiek van Dan Schwabel, die een soort Jacco Valkenburg in het kwadraat is. De inhoud van Personal Branding Magazine laat ik dus volledig aan mij voorbij gaan; het gaat me in dit geval uitsluitend om de advertenties. Want die advertenties zijn van sites die iets met personal branding van doen hebben.

Deze keer staan er twee voor mij onbekende personal branding sites in het magazine; Getasocialresume.com en Profiled.com. Eerstgenoemde site lijkt vooral op een vorm van amateuristische colportage; aan Profiled.com is duidelijk meer tijd en aandacht besteed. En dus is deze site een iets langer bezoekje waard.

Homepage
Dit is de homepage van Profiled.com:

Profiled.com | Homepage

Het is duidelijk, Profiled.com is een site waar een professional aan zijn/haar personal brand kan bouwen. Maar willen professionals dat dan ook? Tenslotte hebben professionals LinkedIn toch al enige tijd voor? Wat maakt dat een professional de overstap zou willen maken naar Profiled.com?

De homepage maakt dit op geen enkele manier duidelijk, anders dan de nogal armoedige argumentatie:

It’s FREE and there’s no networking involved. You’re in safe hands – with members in over 30 countries we’re one of the largest professional profile management sites.

Hmm… is de USP van Profiled.com soms dat there’s no networking involved? Personale branding zonder networking… Heel apart. Maar dat lijkt toch echt wat Profiled.com ziet als haar unieke eigenschap. Eigenlijk gebruik je Profiled.com als een woestijn waar je je eigen bloemetje water staat te geven. In de hoop dat er via zoekmachines mensen langskomen die je vervolgens via andere kanalen gaan proberen te benaderen. Bizar…

Maar als Profiled.com dus eigenlijk niet veel meer dan een soort SEO-enginge propageert te zijn, dan moet het wel heel makkelijk zijn om al mijn ‘personal branding’ content hier te aggregeren? Toch? Fout! Deze site maakt de klassieke fout door het bijzonder arbeidsintensief te maken om een profiel aan te leggen. Inderdaad, je kan geen profiel van LinkedIn downloaden… Wat een ongekende blunder van Profiled.com, hoewel de site het wel heel fraai weet te verpakken:

Profiled.com | Profile Management Toolkit

Maar als je er vervolgens voor kiest om een Promoted Professional Profile aan te maken, krijg je dit te zien:

Profiled.com | Create Your Profile

Vijf stappen op weg naar een compleet profiel. Het is werkelijk te gek voor woorden. Denkt Profiled.com dat er mensen zijn die het leuk vinden om een profiel van scratch aan te maken? En dat ook nog eens bij herhaling te doen? Als Profiled.com dat echt denkt zijn ze stapelgek. En als ze daar niet over hebben nagedacht zijn ze zo mogelijk nog gekker. Onderzoek eens de LinkedIn API; dat scheelt een hoop werkt en biedt aanzienlijk mer kans op een groot aantal profielen.

Hoe dan ook, ik heb een miniscuul profieltje aangelegd zodat ik vervolgens met de andere onderdelen van de Profile Management Toolkit kon spelen. Waarbij mijn Dashboard er als volgt uitziet:

Profiled.com | Dashboard

Wel een aardig detail; Profiled.com heeft een listener ingebakken die op basis van sleutelwoorden allerlei potentieel relevante content presenteert die is gevonden en die je als gebruiker selectief aan jouw profiel kan hangen. Dat is dan wel weer een handig onderdeeltje:

Profiled.com | Media monitoring

Maar dit is natuurlijk veel te mager om Profiled.com ook maar een tweede blik waardig te gunnen. Een fraai ontworpen site zonder enige relevante functionaliteit.

Conclusie
Profiled.com is een mooi bord waar je niet van kunt eten. De site heeft vrijwel niets van waarde waarmee het een bezoeker zou kunnen verleiden tot het aanmaken van een profiel. Het zullen vooral de familieleden, vrienden en kennissen van de bouwers van Profiled.com zijn die natuurlijk wel een profiel zullen moeten aanmaken.

Profiled.com zal zonder enige twijfel binnen afzienbare tijd in de vergetelheid verdwijnen. Het zand van de woestijn die Profiled.com met haar site heeft gerealiseerd zal hopelijk de site zo snel mogelijk aan het gezicht onttrekken. De Deathpool lonkt.

Geef een antwoord