Ik ben Monster een excuus schuldig

Logotype Monster Vorige week meldde ik op basis van Monster’s presentatie van de resultaten van Q1 2011 dat 6Sense als een mislukking mag worden gezien. Ik baseerde deze aanname op de opvallende afwezigheid van 6Sense in het persbericht van Monster naar aanleiding van hun resultaten. Maar ik ben veel te snel geweest in mijn conclusie, want in het transcript van Monster’s earnings call gaat Sal Iannuzzi (CEO Monster) wel in op de resultaten van 6Sense. Waarbij hij zelfs voor het eerst concrete cijfers noemt:

Power Resume Search, based on 6Sense Semantic search technology continues to gain traction with our clients and is the best product in the market to help recruit and manage the high volume of applicants and precisely identify the right candidate. Since we launched the product in Q4 ’09, we have sold an excess of $100 million of PRS products at an average premium price in excess of 30% above our flagship products.

Met andere woorden, volgens Iannuzzi heeft Monster in de VS, Canada, UK en Frankrijk dus sinds eind 2009 voor meer dan $100 miljoen aan CV database abonnementen verkocht op basis van 6Sense, met een opslag van meer dan 30% ten opzichte van de ‘klassieke’ CV database abonnementen.

In dat geval zou Monster dus in anderhalf jaar tijd $30 miljoen meer omzet hebben gemaakt dankzij 6Sense; een eerste cijfermatige indicatie van de mate van succes van 6Sense. En dat is meer dan indrukwekkend als deze cijfers inderdaad kloppen. En daarmee is 6Sense zonder enige twijfel een commercieel succes, als je bedenkt dat voor de onderliggende techniek (Trovix) indertijd een slordige $70 miljoen is betaald.

De grote vraag is natuurlijk of de claim van Iannuzzi klopt of dat hier sprake is van creatief boekhouden. Daarvoor dienen echter de daadwerkelijk betaalde tarieven sinds 2008 voor zowel de ‘klassieke’ als de op 6Sense gebaseerde CV database abonnementen publiek te worden gemaakt. Tenslotte maakt Iannuzzi een vergelijking tussen deze twee abonnementen en in zo’n geval is goochelen met cijfers bijzonder eenvoudig.

Daarnaast is de claim dat er aan $100 miljoen aan extra op 6Sense gebaseerde CV abonnementen is verkocht eentje die bij mij de wenkbrauwen tegen de haargrens aanduwen. Is er sinds Q4 2009 ineens een extra ruimte voor $100 miljoen aan CV abonnementen in de VS, Canada, UK en Frankrijk? Bijzonder onwaarschijnlijk; zeker gezien de stand van de economie in elk van deze landen.

Het ziet er naar uit dat Iannuzzi de cijfers van 6Sense aan het pimpen is. Maar dat laat onverlet dat ik in mijn eerdere posting een onterechte conclusie heb getrokken over 6Sense. En daarom ben ik Monster een excuus schuldig. Bij deze dus.

Verder gaf Iannuzzi tijdens de earnings call ook nog een tijdslijn voor de uitrol van 6Sense:

We launched PRS in Australia in early April. We are on track to launch in Germany this summer, in The Netherlands in late 2011, and in China in the first half of 2012.

Voor Nederland is dit nog altijd in lijn met hetgeen Warren Hammond (Vice President en General Manager Benelux bij Monsterboardtijdens het eHRM event wist te melden:  6Sense gaat in (closed) beta in het derder kwartaal en wordt naar verwachting en gaat naar verwachting in het vierde kwartaal van 2011 live. Dat is dus nog een tijdje wachten…

En als laatste was er ook nog nieuws van een ATS ontwikkeling waar Monster mee bezig is:

Our next product to be launched based on 6Sense technology is our Enterprise Suite. The suite of products and analytics is specifically designed to help clients manage a high volume of candidates regardless of the source of those candidates and to quickly identify the right candidate. The ongoing trials are going well, and the overall interest is high. We are on track to launch the product in the upcoming months.

Geef een antwoord