Brunel verprutst LinkedIn API volledig

Logotype BrunelTwee maanden geleden evalueerde ik de toen gloednieuwe site van Brunel, waarbij ik me vooral verbaasde over het bijzonder slechte sollicitatieformulier:

Maar liefst 13 verplichte velden, waaronder een CAPTCHA!

Die 13 verplichte velden en die CAPTCHA zijn er nog steeds. Ongelofelijk….

Maar Brunel heeft de mogelijkheid toegevoegd om gegevens uit LinkedIn over te laten nemen. In theorie een goede stap, maar de wijze waarop Brunel dit heeft geimplementeerd is werkelijk hemeltergend slecht.

Als ik ervoor kies om op een vacature te solliciteren krijg ik nu het volgende te zien:

Brunel | Solliciteren, stap 1

Ik schrik me een hoedje, want zijn er vier stappen nodig om gegevens uit LinkedIn over te nemen? Dat klinkt wel extreem omslachtig. Maar goed, laat ik toch maar de radiobutton Ja activeren en op de knop Volgende klikken. Ik krijg het bekende autorisatiescherm van LinkedIn te zien (stap 2?) en vervolgens kom ik terug in het sollicitatieformulier op de Brunel site:

Brunel | Solliciteren, stap 3

Hahahaha! Dit is ongelofelijk! Hetzelfde veel te uitgebreide sollicitatieformulier, maar nu met drie velden ingevuld: Voornaam (en jawel ook mijn Voorletter), Achternaam en mijn LinkedIn profiel. Alle andere velden moet ik nog steeds invullen, met als meest krankzinnige onderdeel dat ik een CV moet uploaden! Ik heb net Brunel toestemming gegeven mijn LinkedIn profiel te downloaden! Zijn ze soms gestoord geworden?

Maar het is echt zo. Denkt Brunel echt dat ze hiermee de sollicitant een dienst bewijzen? Het moet haast wel, maar dan hebben ze er bij deze toko echt niets van begrepen. De inspanning voor het toestemming verlenen aan Brunel om de gegevens van LinkedIn over te nemen is veel groter dan gewoon direct mijn voor- en achternaam invullen. Wat is in hemelsnaam mijn voordeel?

Brunel heeft overigens ook vergeten dat het weinig sympathiek is om een gebruiker een doodlopende straat in te sturen. Want dit krijg ik te zien als de connectie met LinkedIn blijkbaar niet succesvol is verlopen:

Brunel | Solliciteren, foutmelding

Ja, dat is fijn. Er is een fout opgetreden. En nu? Word ik aan mijn lot overgelaten door Brunel? Jawel, je mag het zelf uitzoeken. Dit is niet erg slim, en dan ben ik nog bijzonder sympathiek. Iets wat Brunel even is vergeten…

Conclusie
Brunel heeft de meest bizarre LinkedIn connectie die ik ooit heb gezien. Er is geen enkele toegevoegde waarde voor de sollicitant; de handelingen om tot een ‘ingevuld’ sollicitatieformulier te komen zijn omvangrijker en langduriger dan het direct invullen van voor- en achternaam. En verder blijkt ook een fatsoenlijke foutafhandeling te hoog gegrepen.

Opnieuw beginnen is het devies. Waarbij Brunel ook die stompzinnige CAPTCHA uit het sollicitatieformulier dient te verwijderen. Want welk bedrijf misbruikt haar potentieel toekomstige medewerkers in godsnaam als spamfilter?

Geef een antwoord

5 Comments
  • Jolien Schipper
    says:

    @Chris
    Dank je wel voor je reactie! Hoop dat je van onderstaande iets wijzer wordt ;-).

    We willen inderdaad de sollicitanten de optie geven om óf hun LinkedIn CV te uploaden of een ‘gewone’ CV te uploaden. We onderzoeken de mogelijkheden of we een PDF CV uit LinkedIn kunnen importeren.  Er wordt hoe dan ook veel meer info geïmporteerd dan nu zichtbaar is in deze stap. Werkervaringen en opleidingen bijvoorbeeld.  Helaas wordt die informatie nog onvoldoende getoond.
     

    Betreft de relatie met onze workflow: de stappen zijn nu strak afgestemd op onze CRM systemen en om deze congruent te houden is het voor nu nodig maar dit kunnen we en gaan we veranderen.  
     

    Ik heb nog e.a. met onze webmaster geverifieerd en hieronder zijn antwoord:
    De formulieren kunnen over de hele site genomen korter, dat ga ik ook zeker zoveel mogelijk doen.
    De genoemde vier stappen (en benodigde tijd):
    1.       Aangeven dat je linkedin wil (2 seconden)
    2.       Linkedinin verificatie (kan er niet tussenuit (2 seconden)
    3.       Info vanuit Linkedin. De meer je hebt ingevuld in Linkedin, de voller je formulier.
    4.       De bedankt stap, wellicht zouden de labels dus maar tot 3 moeten lopen, nu ben je al klaar terwijl je nog een vierde stap vreest.

  • Chris Stapper
    says:

    Marc, zou je een soort popcorn-tag kunnen ontwikkelen, zodat de lezer aan het begin van een artikel weet dat het zo ver is? Als ik nu de popcorn uit de magnetron haal, ben ik meestal al klaar met lezen.
    @Jolien
    Goed dat jullie er aan blijven werken! Begrijp ik goed dat sollicitanten kunnen kiezen tussen het uploaden van een CV en het importeren van LinkedIn? Want dat lijkt me een prettige optie.
    Verder ben ik met Marc eens dat een captcha een erg vervelend ding is. En dat het voorkomen van spam ook op andere manieren kan. De vraag is ook hoe schadelijk het is. Ik ben admin op meerdere websites en de tijd die ik in spam steek als gevolg van formulieren zonder captcha is bijzonder minimaal.
    Wat ik niet begrijp (ongetwijfeld door mijn gebrekkige ervaring met grote bedrijven) is de relatie tussen jullie workflow en de vier stappen die nodig zijn voor een sollicitatie. Het formulier is toch gewoon de plaats waar de informatie binnenkomt? Dan gaat het er toch alleen om dat je de essentiele informatie verzamelt? Hoe maakt jullie workflow de vier stappen nodig?
    Hoe dan ook: goed dat je hier reageert, dat is meer dan veel andere organisaties doen en zo kunnen wij lezers ook nog een graantje wijsheid meepikken.

  • Jolien Schipper
    says:

    Marc Drees heeft gelijk. Ons sollicitatieformulier is nog niet optimaal en we vinden het vervelend wanneer een sollicitant het gevoel krijgt extra inspanning te moeten verrichten dan nodig.
    Ten eerste excuses voor de foutmelding. Deze wordt op dit moment geanalyseerd door onze webmaster want deze moet natuurlijk zo spoedig mogelijk verholpen worden!
    De verplichte dertien velden:
    Hier is in eerste instantie voor gekozen maar we staan continue open voor feedback en verbetering. Op dit moment werken we in de backoffice aan onze systemen waardoor we helaas de verplichte stappen nu nog niet kunnen inkorten omdat dat op dit moment aan de achterkant niet zodanig ingericht kan worden. We zullen binnenkort de overweging maken tot minder stappen.
    De CAPTCHA is er nog steeds:
    Na lang wikken en wegen is ervoor gekozen de CAPTCHA toe te voegen. We begrijpen dat dit voor sommigen als niet vriendelijk wordt ervaren maar willen ook niet dat malafide scripts/hackers ons formulier kunnen misbruiken voor spam. Op dit moment kijken we naar andere oplossingen zodat wanneer je je LinkedIn profiel upload de CAPTCHA niet nodig is.
    Zijn er vier stappen nodig om gegevens uit LinkedIn over te nemen?
    Helaas wel, deze workflow is strak afgestemd op onze backoffice systemen en om deze congruent te houden zijn deze vier stappen voor nu helaas nodig. Waar we wel mee bezig zijn is de zichtbaarheid van de informatie. Er wordt namelijk meer geïmporteerd, alleen is dit nog niet goed zichtbaar (wel eenmaal ingelogd in MyBrunel). Helaas wordt deze informatie nog onvoldoende getoond maar dit wordt gewijzigd en alle informatie die de LinkedIn API biedt wordt dan overgenomen.

    Daarnaast is er een onderdeel om je CV te uploaden. Niet iedereen heeft LinkedIn en het komt ook voor dat mensen hun LinkedIn niet volledig invullen. Deze mensen willen we de optie geven hun CV te uploaden. We willen dit dan ook als optioneel onderdeel inrichten in plaats van een verplicht veld.
    We erkennen dat het sollicitatieformulier nog niet optimaal is en blijven hard werken aan onze gebruiksvriendelijkheid en verdere verbeteringen.

    • Marc Drees
      says:

      De CAPTCHA door sommigen als niet vriendelijk ervaren?
      Je vraagt een sollicitant om te bewijzen dat hij/zij een sollicitant is omdat Brunel te lui is om zelf een oplossing voor malafide scripts/hackers te realiseren? Hoe onvriendelijk wil je Brunel als werkgever presenteren?
      Lang wikken en wegen… laat me niet lachen!
       
      Er dient inderdaad nog zeer hard gewerkt te worden aan gebruiksvriendelijkheid. Maar dat argument is slechts een schaamlap voor wat beter vooraf bedacht had kunnen worden. Maar het is blijkbaar eenvoudiger om de werkzoeker te frustreren dan om na lang wikken en wegen met een goed sollicitatieformulier te komen. Wat nog altijd mogelijk is maar gezien de reactie nog wel eens heel lang kan gaan duren…

  • Bas van de Haterd
    says:

    Typisch. Het probleem is dat inderdaad veel van deze gegevens niet uit Linkedin gehaald kunnen worden met de API… maar ook volkomen niet nodig zijn voor een sollicitatie. Als je niet bereid bent je proces aan te passen, tja, dan heb je verdomd weinig aan Linkedin. 

    Voor het laatste veld is erg lachwekkend, de CV upload (verplicht) 🙂