Verlaagt StepStone de conversie van externe sollicitaties?

Eerder vandaag werd ik getipt over een bijzondere ontwikkeling op de StepStone site; de vacaturesite zou bij sollicitaties om e-mails hengelen. En dat blijkt te kloppen, waarmee StepStone haar klanten bepaald geen dienst bewijst. Want de vacaturesites blokkeert de mogelijkheid tot solliciteren indien een werkzoeker zijn/haar e-mailadres niet invoert:

StepStone | E-mail pop-up

Als ik bij een vacature op de knop Solliciteer nu heb geklikt en voor de betreffende vacature bestaat een sollicitatieformulier op de website van de vacature-aanbieder dan krijg ik bovenstaande pop-up te zien. Ik kan dus niet solliciteren zonder bij StepStone een e-mail adres achter te laten! Dat is niet zo netjes, om het maar heel vriendelijk te stellen.

Daarnaast is dit obstakel ook  nog eens een potentieel afhaakmoment voor een werkzoeker. En welke vacature-aanbieder wenst nou geld te betalen voor het plaatsen van een vacature als de vacaturesite vervolgens haar best gaan doen om de response op die vacature ter verlagen. Uitsluitend om de vacaturesite zelf te spekken met e-mail adressen. Heel merkwaardig…

Maar het wordt nog erger, want als ik eens wil kijken wat StepStone in Privacy Statement heeft staan, zie ik dit:

StepStone | Privacy verklaring?

De homepage van de Franse StepStone site. Dat is bijzonder…

Overigens lijkt StepStone sowieso op jacht naar e-mail adressen, want als ik via de homepage mijn zoekproces begin via de optie Blader door vacatures krijg ik ineens de volgende pop-up in beeld:

StepStone | Vacature verzendservice pop-up

Nu wil StepStone graag mijn e-mail adres om mij op de hoogte te houden van nieuwe vacatures in een door mij gekozen categorie. Overigens gebeurde dit mij maar 1 keer, dus blijkbaar houdt StepStone er wel rekening mee dat ik niet bij herhaling met een ongevraagde pop-up geconfronteerd wil worden tijdens mijn zoektocht naar vacatures. Dat is dan weer een geluk bij een ongeluk.

Geef een antwoord