Online Tuesday – Een verslag

Gisterenavond was het zover. Online Tuesday’s Online Recruitment. Laat ik vooraf beginnen te zeggen dat ik onwijs veel respect heb voor dit netwerk. De nieuwjaarsrecepties in Hotel Arena zijn afgeladen vol, zonder enige vorm van entertainment en met enkel een glas Prosecco bij de ingang. Door RIDE weet ik wat ik moet doen om dezelfde zaal te vullen met Recruiters en welke toeters en bellen hiervoor uit de kast getrokken moeten worden. Dit geeft dus wel aan hoe gigantisch veel groter de online marketing markt is. Online Tuesday heeft maandelijks haar netwerk avond in Felix Meritis te Amsterdam. Online Recruitment stond op de agenda en dit thema was genoeg voor een uitverkocht huis binnen paar uur. Volle bak dus gisteren met wel heel interessante sprekers…….

Rikki Wevel van Monster trapte af. Monster, de bakermat van online Recruitment.  “We hoeven Recruiters het nut van Online Recruitment niet meer uit te leggen”. Nee, dat lijkt mij ook niet. Ik ken geen enkele Recruiter meer die enkel via billboards aan de juiste mensen komt. Verder een quote over dat het einde van Recessie een stoelendans te weeg zal brengen. Daar geloof ik ook wel in. Mensen gaan na recessie vanzelf wel weer een huis verbouwen, een nieuwe auto kopen, en dus ook van baan verwisselen.

Ik was Monster fan, ik ben Monster fan en ik blijf Monster fan! Dan niet vanwege de posting mogelijkheid, maar juist vanwege de CVdatabase. Monster is namelijk een concrete markt en vraag en aanbod komen hier duidelijk samen. De kracht van het plaatsen van een CV op Monster in 10 minuten en hierna gebeld worden in no time door tig Recruiters is, ook in het huidige Social Netwerk, ongeevenaard. Het valt mij op dat deze qoute door Monster zelf nooit gebruikt wordt. Juist hier ligt de grootste meerwaarde voor elke Recruiter. Prima dat Monster sociale kenmerken toevoegt aan haar dienstverlening, maar het is juist de waarde van de markt, waarom Recruiters abonnementen afsluiten. Niet voor niets dat LinkedIn steeds meer deze kant opschuift. Kwestie van tijd dat er op het profiel een “per direct beschikbaar” button komt.  Wat mij betreft had dit veel expliciter gemeld kunnen worden. Verder een prima presentatie.

Spreker 2 was Jurgen Jaab (met een B), arbeidsjurist bij Abeln Advocaten. Een leuke opening. Porno kijken op de werkvloer en dan ontslagen worden op staande voet? Kan/mag dat? Zoals altijd in de advocatuur dient men vooraf eerst afspraken te maken, waarna hierna getoetst wordt of men die afspraken zijn nagekomen. Verder wat gebruikelijke Sociale Media tips. Dronken op foto’s tijdens een avondje stappen kan tegen je gebruikt worden. Wel interessant allemaal. We herinneren ons natuurlijk allemaal  Marc Drees vs advocaat Renzo ter Haseborg. Actuele materie dus. In de USA, waar Facebook, LinkedIn & Twitter vandaan komen, staan er dit jaar  “leuke” rechtzaken in de planning. LinkedIn contacten opbouwen in de baas zijn tijd? Behoren die aan de baas of aan de werknemer? In augustus hier een uitspraak. Ik ga het volgen…

Hierna een presentatie van Marc Duijndam. Thema hier meten is weten. Marc is een van de eersten die Recruitment uit Marketing vertaalde naar cijfers. Dit zowel bij Worldonline, als ook later bij Google. Door Analytics konden Marketeers eindelijk meten en dus weten.  Na de presentatie van Marc weet ik het zeker. Vanaf nu gaan we een verschil maken tussen reactief werven en proactief zoeken. Marc worstelt hier nog wat mee. Hij stelde dat een Marketing Manager, die 60K kost, een Agency Fee oplevert van 12K. Deze cost per hire vergoeilijkt elke actie in het reactieve werving tot aan die 12K. Oef.. Die 12K is een gegarandeerde plaatsing. Die investering in reactieve werving niet. Hier splitst het Recruitment pad zich dus daadwerkelijk tussen online Recruitment & Search. Zou Jeroen Kneppers, de volgende spreker, dit beeld bevestigen?

Ja, denk het wel. Wat Jeroen liet zien is qua Online Recruitment van een ongekende schoonheid. Een hoge school les Online Recruitment. Het hele spectrum kwam aan bod. Youtube, Hyves, Adds, Conversie, XML, Deeplinken etc, alles zat er in. Prachtige sheet, snelle presentatie, mooi, prima resultaten……. De vulploeg en de magazijn medewerkers zijn binnen.

Uit de zaal een vraag of dit ook voor hoogopgeleiden geldt. Hier werd verwezen naar de Deloitte cases die soortgelijke instrumenten inzet. Jammer vond ik dit. Ik recruit in hoger opgeleiden, en dan voornamelijk ICT en ben dan vooral benieuwd naar de verhouding in vast/perm in technisch ICT, hoe dit verandert en of deze kandidaten ook binnenkomen via dezelfde onovertroffen inzet, zeker dan ook nog in schaarse markt? Kan men hier ook het onderscheid maken? Is deze materie bijvoorbeeld geschikt voor System Integrators? Is segmentatie in doelgroepen mogelijk? Etc. Etc.

Goed, het begin is er en deze cases geeft alleen maar aan hoe Online Recruitment eigenlijk nog in de kinderschoenen staat. De Oe’s en Aah’s waren in deze presentatie overmatig aanwezig en deze materie werd gelijk als  gemeengoed gezien,  nauwelijks zonder het besef dat het voornamelijk om laaggeschoolden en bijbanen ging. Wel een goede cases om op verder te borduren en om te realiseren wat nu al mogelijk is in Online Recruitment.

Een leuk & leervol event gehad. Vanaf hier een dank voor de organisatie & sponsoren.

Geef een reactie

3 Comments
  • Arno de Vries
    says:

    Ik snap wel waarom Monster dat niet van de daken schreeuwt. De natte droom van de recruiter is namelijk tegelijkertijd de nachtmerrie van de goede kandidaat die na een kwartier ingeschreven te zijn al sufgespamd wordt door bureaus. Want dat zijn namelijk degenen die de bedragen willen investeren om in de CV database te kunnen zoeken.

    • Rob van Elburg
      says:

      Vraag of dit een nachtmerrie is.

      De kandidaat is in zijn/haar ego gestreeld, haalt het CV er weer af, heeft een “goed” verhaald voor in de kroeg, vrienden, famile en houdt er in het ergste geval een nieuwe baan aan over.  Lekker zeiken in de zin van: “Werd mij toch gebeld door een stelletje malloten”, hoort er dan blijkbaar ook bij.  

      Uiteindelijk versterkt dit het beeld van “Plaatsen van CV op Monster, betekent snel, vaak en veel gebeld worden door veel Recruiters”.   Een “rumour around the brand” met een positief gevolg dan.

      Kijk bijvoorbeeld hoeveel online marketeers staan ingeschreven in Monster. Je tovert er zo tig naar boven. Deze hebben allemaal ook een Social profiel en vragen tijdens Online Tuesday dan ook nog waarom Monster niet enkel met Sociale profielen kan gaan werken……

      Nou, dat is dan weer de kracht van een concrete markt van vraag en aanbod….