#succesvolwerven: Andy Headworth

Logotype en payoff Succesvol Werven Dan nu de eerste presentatie van het hoofdprogramma. Met Andy Headworth (Managing Director van Sirona Consulting Limited ) aan de beurt. Hij gaat het hebben over Recruitment with Facebook. Na hem voorafgaand aan zijn presentatie kort gesproken te hebben ben ik oprecht zeer benieuwd wat hij gaat vertellen. Een man met een verhaal en een missie.

Hyves en Facebook handen, hmm… Meer Facebook dan Hyves handen. En maar heel weinig handen voor Facebook en recruitment. Nou, dan is zijn presentatie in ieder geval nog niet overbodig. Waarbij hij start met een waarschuwing; Facebook is geen vacaturesite, dus gebruik het ook niet als een vacaturesite.

Headworth doet een how-to presentatie van wat een Facebook pagina is; uit welke componenten deze bestaat en wat je ermee kan doen. En als je als bedrijf een Facebook pagina wil hebben, dan zal er meer moeten zijn dan slechts vacatures. Er moet authentieke content zijn die van waarde is voor de bezoekers. En als die bezoekers dan op enig moment open staan voor een nieuwe werkomgeving dan is het hebben van een recruitmentsectie op die Facebook pagina natuurlijk wel waardevol.

Maar dan moet je ook wel een strategie hebben wat je met die Facebook pagina wil doen en, mutatis mutandis, wat je met de recruitmentsectie binnen die pagina wil doen. Zonder een goede strategie is de kans dat je er een zooitje van maakt. Maar naast een strategie is het natuurlijk van belang om te meten wat de impact van de pagina is; wie langskomt en waar ze vandaan komen. En naast strategie en meten moet je ook nadenken over de wijze waarop je op bezoekers reageert en of en zo ja hoe je eventueel reacties modereert.

Potverdrie, het lijkt net wel alsof het echt werk is. Je moet allerlei logische dingen doen die daadwerkelijk tijd, energie en intelligentie vereisen. Zou dat de reden zijn van zo weinig Facebook + recruiting handjes, of is dit een Nederlands syndroom? Maar er zijn ook niet al teveel Hyves bedrijfspagina’s met recruitment secties.

En Headworth gaat ook nog in op Facebook Advertising, een Google Adwords PPC-achtige mogelijkheid binnen Facebook met uitgebreide selectiemogelijkheden.

En als laatste ook nog de case van Bil Boorman (unconference rakker) voor Hardrock Cafe Florence (Italie) die Facebook heeft gebruikt om voor de nieuwe vestiging personeel te vinden. Bijzonder, bijzonder succesvol.

O ja, in juli komt Headworth’s boek uit: Smart Social Recruiting Strategies. Dat je het maar weet.

Geef een antwoord