#succesvolwerven: drie kwartiertjes

Logotype en payoff Succesvol Werven Als laatste zijn er drie korte presentaties; waarbij Geert-Jan Waasdorp het spits afbijt. En hij gaat het hebben over feitelijk online zoekgedrag op basis van werkelijke personen die zijn geanalyseerd middels een tracker. Een bijzonder arbeidsintensieve, maar niet intrusieve manier om te onderzoeken hoe mensen werkelijk online naar werk zoeken.

Waasdorp laat van een aantal personen het door Intelligence Group geanalyseerde zoekgedrag zien. Inclusief een profiel van de betreffende persoon. Het betreffen in totaal 20 personen waarvan Intelligence Group het gedrag heeft geanalyseerd. Dit is dus feitelijk antropologisch onderzoek; en vanuit dat perspectief zonder meer interessant.

De vraag is echter welke meerwaarde dit oplevert; afgezien van het anekdotische karakter dat altijd interessante insights oplevert. Helaas gebruikt Waasdorp de gegevens om te ‘bewijzen’ dat het zoekproces naar een baan niet dominant start bij Google maar vanuit de e-mail inbox. Dat is nou weer niet zo handig om te zeggen.

Een aantal voorzichtige conclusies zijn verder:

  • zeer beperkte rol van sociale media bij actief zoeken naar een baan,
  • vacature aggregators hebben een belangrijke rol,
  • mensen zijn echt bereid om profielen aan te maken.

Goed, daar mag je zelf mee doen wat je wilt.

De volgende spreker is Guido Nieuwkamp van Social Referral. Tja, dat is een bekend onderwerp dus ik kan even verwijzen naar een eerdere posting over SocialReferral en mijn vingers rust geven. Wel even lekker… Dan kan ik even kijken naar de prijsontwikkeling van het LinkedIn aandeel.

De derde spreker is Gordon ‘mobile’ Lokenberg die het over Mobile Augmented Reality gaat hebben. Ik mis slechts het buzzword social in zijn titel en we hebben een winnaar. Lokenberg begint met een primer over augmented reality via een smartphone. Waarbij onze technische mobiele optimist natuurlijk zegt dat mobile augmented reality het helemaal gaat worden. Wat helaas wederom volledig voorbij gaat aan de mens achter de mobiele telefoon, namelijk dat geen hond met een telefoon rond gaat lopen op zoek naar een baan. Zoals zo vaak wordt vergeten dat omdat technisch iets mogelijk is, dat het nog niet automatisch waardevol is. Maar het enthousiasme van Lokenberg is zoals altijd aanstekelijk.

Geef een antwoord