#succesvolwerven: Nicole Bueters

Logotype en payoff Succesvol Werven Dan nu Nicole Bueters (Director Talent Acquisition bij Philips) die het gaat hebben over referral recruitment: Succesvol werven via het netwerk van medewerkers. Tja referral recruitment is in potentie natuurlijk nog veel beter dan social recruitment.

Volgens Bueters is Philips begonnen met referral recruitment omdat desk research leerde dat het minder tijd en geld kostte. Nou, voor een goed Hollands bedrijf is dat natuurlijk muziek in de oren. Verder bleek de ervaring binnen Philips dat de kwaliteit van medewerkers die via referral recruitment binnen waren gekomen beter was. En als nadere motivatie voor referral recruitment komt ook nog even het gereutel van actief versus passief zoekenden voorbij.

Bueters legt even uit hoe het referral recruitment programma is opgesteld en ingevoerd. Natuulijk ontzettend belangrijk maar in dit verband echt oerend saai, want wat zijn de resultaten? Die wil ik graag weten.

En dit zijn de resultaten (sinds 1oktober 2010) op basis van 850 binnengekregen CV’s:

  • 49% bruikbaar
  • 9% in dienst
  • 12% nog in process
  • 27% in candidate pool

In Q1 2011 is 8% – 9% van alle hires via referral recruitment gekomen. De ambitie voor heel 2011 is 10%.

Overigens is de presentatie van Job Mensink in dit verband naar mijn optiek een interessante aanvulling. Maar dit terzijde.

Tja, en dat was het dan wel zo’n beetje, afgezien van een merkwaardige Freudiaanse verhoring van mijn kant. Bueters had het over time to fill, maar ik verstond time to fail… Wat overigens een bijzonder interessante metric is; zeker als je dat per instroomkanaal zou kunnen meten. Doet iemand dit?

Geef een antwoord