De derde en laatste spreker tijdens het hoofdprogramma is Quintin Schevernels (COO bij VNU Media). En zou hij gaan vertellen dat vacaturesites nog altijd een toekomst hebben? Vast wel, maar is er ook een toekomst voor de nieuwe Intermediair site, en nog veel belangrijker, wanneer gaat die nieuwe site live?
Schevernels begint met een relativering: Het wervingskanaal is slechts een middel; niet het doel. Volgens Schevernels is het wervingsproces in drie stappen op te delen: het formuleren van de wervingsvraag, het zoeken en de opvolging. Waarbij Schevernels natuurlijk over de tweede gaat hebben.
En Schevernels gaat ons helpen uit het immer uitdijende universum van kanalen zinnige keuzes te maken. O nee, het gaat alleen over vacaturesites (of zoals Schevernels het met een akelig anglicisme jobboards noemt). De kracht van de vacaturesite is dat het heel selectief is. Alleen actieve werkzoekers, en dat is belangrijk voor het succes van het kanaal. En dat belang van het kanaal drukt Schevernels in de volgende cijfers uit:
- Meer dan 5 miljoen bezoekers per maand
- 4 bekeken vacatures per seconde,
- 12 sollicitaties per minuut
240 bekeken vacatures per minuut vertaald zich dat dus in 12 sollicitaties in diezelfde tijd. Dat is een conversie van 5%. Is dat goed? Ik moet door 20 vacatures heenlopen om uiteindelijk op 1 vacature te solliciteren… Shit, dan is er toch iets helemaal mis met de zoekfunctie of de kwaliteit van de vacaturetekst?
Jawel, daar laat Schevernels een voorbeeld van zien. Van een hele slechte vacaturetekst. Op Nationale Vacaturebank… Wat dus betekent dat de vacaturesite geen verantwoordelijkheid neemt voor de volledigheid en duidelijkheid van een vacaturetekst en de werkzoekers hiervan de dupe is. Maar ik draaf door, laat ik weer luisteren.
Schevernels is bezig met tips voor succes op een vacaturesite. Het zijn er negen, en dat is best veel. Het valt niet mee om goed te werven via vacaturesites.
Nog een cijfertje:
- 250 mensen vinden per dag via een vacaturesite een nieuwe baan
Dat is een conversie van 0,2% op basis van het aantal (unieke?) bezoekers (wat is het percentage herhaalbezoek?). Is dat goed? Zou sourcing niet een stuk minder shotgun zijn?
Maar Schevernels zegt helemaal niets over de implementatietermijn van het nieuwe Intermediair. Godsamme!
1 Comment