Een paar dagen geleden was ik aanwezig bij een sessie van social media ‘experts’. Waarbij ik me altijd afvraag wat nou eigenlijk een ‘expert’ is. Afgaande op het onvermogen tot luisteren van een enkeling was in ieder geval nog niet iedereen bekend met wat social media nou eigenlijk is…
Hoe dan ook, na afloop van deze sessie krijg je de onvermijdelijke LinkedIn uitnodigingen. Twee van deze uitnodigingen wil ik laten zien omdat ze in mijn optiek duidelijk zowel de foute als de aanzienlijk betere manier van uitnodigen symboliseren.
Allereerst de ‘uitnodiging’ van de ‘expert’ die uitsluitend in staat was om met veel verbaal geweld te zenden:
Oke, deze ‘expert’ wil graag digitale visitekaartjes verzamelen. Maar welke trigger zit in deze ‘uitnodiging’ om mij te laten besluiten deze aan te nemen? Correct, er is geen enkele trigger aanwezig. De ‘expert’ staat daar niet eens bij stil. Het gaat deze ‘expert’ uitsluitend om zichzelf en niet om het leggen van een relatie, hoe dun ook.
Met andere woorden een egocentrische uitnodiging, die overigens perfect in lijn is met zijn optreden. Het mag duidelijk zijn dat deze uitnodiging per direct in het electronisch roterend archief is verdwenen.
Dan de uitnodiging van een andere ‘expert’ die tijdens de sessie wel nadrukkelijk het vermogen tot zowel zenden als luisteren liet zien:
Met deze ‘expert’ heb ik een tijdje staan praten, onder meer over de reden van mijn beperkte aantal connecties in LinkedIn. En dat is waar hij in zijn uitnodiging op reageert. Deze uitnodiging is dus persoonlijk, doordacht en geeft mij ook nog eens de mogelijkheid tot luchtig negeren zonder enig moreel bezwaar. Allemaal prima dus.
Het enige wat ik mis is mijn incentive om te linken. De bekende what’s in it for me? De afzender wil graag met mij linken maar heeft niet stilgestaan bij het schrijven van een reden waarom ik hetzelfde zou moeten willen. Dat laat de kans op conversie dus aanzienlijk dalen.
Desondanks bewaar ik deze uitnodiging om daar later eventueel op in te gaan. Samen met die tientallen andere uitnodigingen waar ik nog altijd geen reden heb gevonden om op de Accept knop te klikken. Simpelweg omdat LinkedIn connecties voor mij geen enkele toegevoegde waarde hebben.
Ruben @ Poolz
says:ik ik ik ik ik …. sociale media Marc, wat kun je voor een ander betekenen?
Marc Drees
says:Reciprociteit, meneer Poolz; reciprociteit. Oftewel; wat kan je voor elkaar betekenen? Doe mij maar offline social, dat is een stuk socialer dan online social