Uitzendgroep AamigoO wil monstercontracter worden

Het nieuwe flexbeursfondsje AamigoO wil een nieuwe overname doen. De afgelopen kerst in nevelen onthulde ‘uitzendgroep’ heeft exclusieve overnamegesprekken met payroller Corso, een dochter van de Avantus Groep. Dergelijke geruchten gingen al eerder, toen het pennystock een overname van een bedrijf met een omzet van EUR 120 miljoen bekendmaakte.

Als de deal slaagt, verdrievoudigt AamigoO zijn omzet. In één klap is het bedrijf dan een beursgenoteerde bundeling contractbeheerders die marktleider IT Staffing Groep naar de kroon steekt. Wij hebben de cijfers opgespoord en naast elkaar gelegd:

Omzetten Source en Corso, 2007 - 2010 

Omzetten Source en Corso, 2007 – 2010

Revolutie?
Revolutionair is de markt voor het contractbeheer al lang niet meer. Die indrukwekkende omzet van AamigoO moeten we dan ook met een korreltje zout nemen: contractbeheerders zijn een soort verloners van arbeidsfacturen. Wat payrollbedrijven doen voor werknemers in loondienst, doen contractbeheerders voor interimmers en zelfstandige professionals. Juist dergelijke bedrijven hebben nu last van margedruk en scherp met de cyclus meedalende volumes.

Omzet en brutomarge Source, 2004 – 2010

Omzet en brutomarge Source, 2004 – 2010

 

Omzet en brutomarge Corso, 2007 – 2010

Omzet en brutomarge Corso, 2007 – 2010

En de marges zijn al bijzonder laag, zeker in vergelijking met echte uitzendgroepen, als Randstad, USG People of zelfs Kelly Services. Huidig AamigoO-dochter Source rapporteerde deze maand een brutomarge van 4,4 procent. De laatst gerapporteerde brutomarge van Corso (over 2009) komt niet hoger dan 2,8 procent. Als de deal doorgaat, zullen de dividenden dan ook zeker niet over de plinten klotsen…

Stille vriend
De claim-to-fame van AamigoO is dan ook vooral de eigen site. Die massa’s aan contracten moeten allemaal bijeengelijmd worden door een revolutionair online platform. En daarvan horen we eigenlijk al bijna een halfjaar niets.

Dat platform is nog altijd een verzameling ‘Meer-informatie-volgt-spoedigjes’ en ‘Coming-soons’. Het enige interactieve aan deze façade is een hilarische routeplanner naar het Willemstadse hoofdkantoor. Niet bepaald de beloofde ‘verwezenlijking van het nieuwe flexwerken waar opdrachtgevers en werknemers elkaar via internet vinden en waar mutaties volledig digitaal worden verwerkt.’ Begin deze maand stelde het bedrijf in een persbericht wel een eerste deadline:

Eind Q2 zal het online payrollplatform geïntroduceerd worden. Later in dit jaar zal ook de uitzendfunctie aan het platform worden gevoegd.

Wij zijn benieuwd wat we komende maand gaan horen van AamigoO.

Geef een antwoord

3 Comments