Work for us: probeer het zelf eens!

Logotype Work for us Binnen het online recruitment wereldje zal menigeen gehoord hebben van Branchout; een gemankeerde poging om het succes van LinkedIn binnen Facebook te repliceren. Social momentum chasers hebben hier ondertussen $24 miljoen aan investeringen ingepompt. Waarmee in mijn optiek Branchout in dezelfde categorie als Jobster terecht is gekomen. Veel geschreeuw, bijzonder weinig wol en uiteindelijk gedoemd om spectaculair te mislukken.

Tegelijkertijd zal bijna niemand gehoord hebben van Work4 Labs. Dit bedrijf is ook actief binnen Facebook met een recruitment oplossing: Work for us. Zonder geschreeuw, zonder (voor zover mij bekend) externe funding, maar met ondertussen een bijzonder groot aantal klanten die Work for us gebruiken als hun ‘wervingssite’ op hun Facebook bedrijfspagina. Dus naar het zich laat aanzien wel met de nodige wol. Dat moet van dichterbij worden bekeken.

Intermezzo
Een enorm en snel groeiend aantal (B2C) bedrijven heeft een corporate page op Facebook. En met een potentieel van 600 miljoen gebruikers lijkt het logisch om die corporate page ook te voorzien van een vacaturesectie. Onder het veelgebruikte motto: fish where the fish are. Hoewel die vissen dan nog wel even die vacaturesectie moeten kunnen (en willen) vinden. Want natuurlijk geen vanzelfsprekendheid is; en ook niet gratis… Hoe dan ook, Work for us faciliteert deze vacaturesectie.

In Nederland hebben de nodige (B2C) bedrijven ondertussen een bedrijfshyve. En ook hier is het logisch om die hyve te voorzien van een vacaturesectie. Voor zover mij bekend is er echter geen vergelijkbare oplossing binnen Hyves beschikbaar die het tot een no-brainer maakt om een ‘vacaturesite’ toe te voegen. Wat een gemiste kans is. Voor Hyves wel te verstaan. En voor (Nederlandse) bedrijven die een dergelijke oplossing zouden kunnen bieden.

Overigens wordt de keuze voor bedrijven voor een dergelijke aanwezigheid op een sociaal netwerk steeds eenvoudiger. Hoewel de doodsstrijd van Hyves lang en ongemakkelijk zal zijn, is het ontzegenzeggelijk een doodsstrijd. Dit sociale netwerk zal het traject van MySpace, met een paar jaar vertraging, gaan aflopen. De enige vraag is wanneer Telegraaf Media Groep de eerste afboeking op haar investering de gaat doen. Maar dit geheel terzijde.

De homepage
Terug dus naar Facebook en Work for us. En in dit geval zijn er maar liefst twee homepages. De algemene homepage is buiten Facebook te zien; de homepage van het bedrijf, Work4 Labs:

Work4 Labs | Homepage

Goed, er zijn blijkbaar drie functies die bedrijven via Work for US kunnen realiseren:

  • Plaatsen van vacatures op de eigen Facebook vacaturepagina
  • Broadcasten van vacatures (via Twitter en op Facebook Wall)
  • Tonen van vacatures aan potentieel geschikte kandidaten via Facebook Ads

Dat klinkt behoorlijk basic; waarbij dient te worden aangemerkt dat basic geen negatieve kwalificatie is.

Helaas is er op de homepage ook een quote te zien van de Jacco Valkenburg van de VS; Jim Stroud (aka The Searchologist; hoewel hij zichzelf deze volstrekt onverdiende titel heeft gegeven). Een quote van deze hoerige pimper is in mijn optiek bepaald geen aanbeveling maar eerder een vraag hoeveel Work4 Labs hiervoor heeft betaald. Want Stroud doet niets zonder zonder zijn hand op te houden.

Maar laat ik hier niet te lang bij stilstaan en de tweede homepage, die binnen Facebook, eens bekijken:

Work for us | Homepage 

In een iets andere verwoording zien we hier dezelfde drie argumenten voorbij komen om Work for us te installeren. Maar er is een vierde functie: Allow candidates to apply without leaving your page. Oke, dat kan natuurlijk interessant zijn als je een gruwelijk ATS aan de achterkant heb zitten; maar dit klinkt vooral als een oplossing voor MKB gebruikers.

Overigens moet dat Post jobs for free met een korrel zout worden genomen, want deze app is niet gratis:

Work for us | Pricing plans

Goed, het prijsmodel is dus op basis van het aantal gelijktijdig zichtbare vacatures (job slots) gebaseerd. Waarbij het me opvalt dat hoe minder vacatures je plaatst, hoe goedkoper de plaatsing per vacature is. Want bij 3 job slots is de prijs per vacature dus $3, terwijl bij 50 job slots de prijs per vacature dus bijna $10 is. Hmm… een bijzonder model, zoveel is zeker. Maar de verklaring ligt mogelijk in de automatische vacature-import functie die bij de hogere aantallen job slots beschikbaar komt. Dat klinkt dan wel weer logisch.

Work for us vanuit recruiterperspectief

Goed, laat ik maar eens die app installeren. Wat overigens een drietraps raket is waarbij ik ook nog even snel een bedrijfspagina moet maken, maar dit terzijde. Waarbij de tweede stap de mogelijkheid is om direct een vacature op te voeren, waarbij een interessante knop zichtbaar wordt:

Work for us | Registratie, stap 2

Gezien? De knop Import jobs from the web. Waarmee je vacatures op basis van de bedrijfsnaam kan importeren in Work for us. Als deze vacatures tenminste op Indeed staan. Want Work for us gebruikt Indeed om met die bedrijfsnaam te zoeken naar vacatures. Die upload klinkt weliswaar interessant, maar ik zou iedereen afraden om deze te gebruiken. De responsefunctie verwijst naar de Indeed pagina en de functiebeschrijving wordt na een aantal woorden afgekapt. Waardoor een wel bijzonder magere ervaring voor werkzoekers wordt geboden.

Het is dus beter om een integratie met Work for us te bewerkstelligen of een reeds in gebruik zijnde multiposter te vragen om te integreren met Work for us. Waarbij een API integratie al beschikbaar is vanuit Work for us via de settings pagina. Alleen kan je dat dus alleen doen als je een wat duurder abonnement neemt…

O ja, stap 3 is het customizen van de app, waarbij een aantal features kunnen worden aan- danwel uitgezet:

Work for us | Registratie, stap 3

Oke, en daarmee ben ik er dus. Mijn vacaturesite is live. Tijd om mij als werkzoeker te verkleden.

Work for us vanuit werkzoeker perspectief
En als ik dan op die vers gerealiseerde vacaturesite terecht kom, ziet dat er zo uit:

Work for us | Vacaturepagina RecruitmentLab 

Aan de linkerzijde is de Work for us optie in paginanavigatie toegevoegd, maar de pagina ziet er met slechts 1 nepvacature natuurlijk niet erg bijzonder uit.

Gelukkig is er een beter voorbeeld te vinden bij Accenture VS:

Work for us | Zoekresultaat Accenture 

Een snelzoekfunctie en een tweetal verfijningsopties (Contract type en Category). En verder een opgave van het aantal vacatures, een navigatie aan de onderzijde van de pagina. Per vacature wordt de functietitel, de locatie, het contracttype en de plaatsingsdatum aangegeven. Gezien de zeer beperkte ruimte binnen Facebook is dat nog heel redelijk, hoewel natuurlijk graag de zinloze advertenties aan de rechterzijde van een Facebookpagina graag zou willen zien verdwijnen ten faveure van een fatsoenlijke verfijningsfunctie.

Overigens zit hier nog een vacature verzendservice verborgen die pas zichtbaar wordt na het uitvoeren van een zoekopdracht:

Work for us | Zoekresultaat Accenture, 2 

Save this search is een single click functie, waarmee ik direct (na eenmalige autorisatie dat Work for us mij e-mails mag gaan toesturen) een alert kan aanmaken.

Overigens speelt de beperkte horizontale ruimte binnen Facebook Work for us ook parten als ik naar de detailpagina van een vacature kijk:

Work for us | Vacaturedetails Accenture 

Hier zou je aan de rechterkant natuurlijk graag de verschillende calls-to-action willen zien. Met vooral de Sollicitatie kno prominent in beeld, maar bijvoorbeeld ook de contactinformatie van de betreffende recruiter. Overigens dient Work for us in ieder geval die sollicitatieknop wel direct in beeld te brengen. Want dit is natuurlijk geen optimale situatie. Nu kan ik de vacature wel recommenden en senden maar ik kan er niet op solliciteren? Da’s knap stom.

Overigens schijnt Work for us bij het zoeken ook de mogelijkheid te bieden om met mijn Facebook (en LinkedIn!) profiel te zoeken naar vacatures. Hierbij gebruikt Work for us de criteria in mijn profiel om passende vacatures te vinden via een matching applicatie (die door Work4 Labs in eigen beheer is ontwikkeld). De kwaliteit van deze matching functie heb ik helaas niet uit kunnen testen.

Natuurlijk is matching in dit verband uitsluitend relevant voor heel grote Work for us implementaties; in termen van het aantal vacatures. En dat is maar zeer zelden het geval. Alleen als je als werkzoeker over alle Work for us implementaties heen die matchfunctie zou kunnen gebruiken is er daadwerkelijk een meerwaarde aan zo’n functie te onderkennen. Maar daar wordt een individuele betalende Work for us gebruiker mogelijk minder blij van. Hoewel dat feitelijk bijzonder kortzichtig zou zijn.

Work for us vanuit recruiterperspectief – deel 2
Aan de achterkant van de vacaturesite is een simpele administratiemodule beschikbaar:

Work for us | Recruiter dashboard

Ik kan mijn vacatures hier onderhouden, invoeren, pauzeren of verwijderen. en ik heb beeld van het Views, Applicants en Likes. En ik kan de vacature broadcasten via Twitter of the Wall. Als laatste kan ik via Advertise your job de vacature laten verschijnen bij Facebook gebruikers die aan geselecteerde criteria voldoen. En ook van deze advertentie kan ik alle stats zien via de navigatie-optie Ads. Adverteren binnen Facebook kost overigens wel extra, en dat kan aardig aantikken.

De navigatie optie Settings laat een aantal opties zien om mijn vacaturesite te customizen:

Work for us | Settings

En dat was het dan. Geen overbodig getoeter, onnodige opsmuk of overbodige functionaliteit. Een simpele vacaturesite met de noodzakelijke functionaliteit vanuit zowel recruiter als werkzoeker. Niets meer en niets minder. En daarmee mogelijk zeer waardevol.

Conclusie
Tja, eigenlijk is er geen conclusie. Work for us is in mijn optiek een verdomd handige app voor elk bedrijf met een Facebook pagina die ook een vacaturesectie wil opzetten. Voor het geld hoef je het niet te laten en de app ziet er goed uit en werkt simpel maar uitstekend. Geen lawaai maar meer dan voldoende wol.

Achtergrond
Work4 Labs is eind 2009 opgericht en heeft de Work for us app voor Facebook medio 2010 gelanceerd. Work4 Labs is gestart vanuit Multiposting.fr, een Franse multiposter die begin 2008 is opgericht. Ondertussen hebben meer dan 7.500 bedrijven de Work for us app geinstalleerd. Het is natuurlijk de vraag hoeveel van deze bedrijven de app actief gebruiken, maar er is een aantal grotere bedrijven die in ieder geval actief gebruik maken van de applicatie; waaronder Accenture,  l’Oreal en Intel.

Geef een antwoord

8 Comments