Oracle ontwikkelaar….. & meer…

Oracle. Oraakel? Nee. Orrekul. Oracle is een merk van Oracle Corporation. Het vlaggenschip dat onder deze merknaam wordt uitgebracht is de database software. Hiervoor worden vooral Oracle Database administrators gevraagd, afgekort dan DBA.

Oracle heeft in de loop der tijd een ‘eigen’ lijn opgebouwd welke bekend is onder de naam Oracle E-Business Suite. Met deze standaardsoftware kunnen de ondersteunende processen in organisaties worden beheerd. Iemand moet dit natuurlijk maken. De Oracle ontwikkelaar. Of de Oracle Developer.  En de schaarste hier is groot. Wie “Vacature oracle ontwikkelaar biertje op werk moet kunnen” intoetst in Google, komt om in de vacatures. In deze groep dan via bijvoorbeeld SEO goed scoren en de juiste mensen aantrekken? Ik betwijfel dat. Wat en hoeveel je ook intoetst, er komt een lading “troep” over de Oracle Developer heen van een ongekende hoeveelheid. Nauwelijks serieus te nemen dus in een zoektocht naar een nieuwe baan. Dat zal deze dus ook niet doen…..

Toch heb je als Recruiter deze ICTers nodig. Rondje surfen langs de grotere vacaturesites geeft als snel meer dan 500 vacatures. Maar eens op LinkedIn kijken dan. Nederland kent ongeveer 25.000 profielen met het woord Oracle erin. 5000 hebben het woord Oracle daadwerkelijk in de titel vermeld. Ongeveer 1500 hebben de titel DBA. Ongeveer hetzelfde aantal kennen de titel Oracle Developer.

Nederland kent de hoogste dichtheid wereldwijd van LinkedIn. Dit wetende, hoeveel Oracle ICT-ers zullen er dan nog extra zijn in NL, die niet op LinkedIn staan? Zelf schat ik dit niet hoger dan een extra 10%. Kortom, de hierboven genoemde aantallen is de concrete markt waar alle Recruiters uit moet vissen, op zoek naar Oracle ICTers. Niet meer dan een 1500 beschikbaar dan voor DBA. Nou, hoeveel moeite kan dit kosten om deze allemaal even langs te gaan en te bellen voor de vacature die je in wilt vullen? Een beetje Search en/of RPO bureau heeft dit binnen een maand geregeld. Dan weet je precies waar je aan toe bent toch?

Juist door deze schaarste ontstaat er een soort van “Wie hem heeft mag ém hebben” Recruitment. Ideaal voor de ZZP zolderkamer Recruiter. Nothing to loose. En heb je die ene Oracle ICTer bij de strot, dan toch al snel bij plaatsing 10K verdiend. Lekker hoor. Het gevolg laat zich echter ook raden. Bijna alle Oracle ICTers hebben hun Career Oppertunity uitstaan. Helemaal stuk & suf gebeld door al te opdringerige Recruiters & beunhazen. Alleen de ZZP-er Oracle op zoek naar een volgende opdracht is nog beschikbaar. Dan wel een heel dure oplossing!

LinkedIn is voor NL IT Recruiters zo langzamerhand te vergelijken met Hurghada in Egypte. Eerder prachtig, mooi, uniek  & geweldig, dankzij het machtige duiken in de Rode Zee. Nu een stukgetrapt kermisachtig oord, waar massa toerisme het hele onderwater gebeuren heeft geminimaliseerd tot hopeloos spartelen van twijfelachtig allooi, waar alle schoonheid is verdwenen.

Ga jij hier als Recruiter dan toch nog op zoek naar juist die ene mooie vis die er hopelijk nog wel zwemt? Of geef je zoveel lokvoer dat hopelijk die 1500 vissen wel naar jouw zullen komen? Of reis je een  stukje verder naar dat pachtige koraal waar je op zeker de vissen voor het uitzoeken hebt en zult worden overvallen door pracht en praal in overvloed………

Geef een reactie

1 Comment
  • ITer
    says:

    Even trollen, want het valt me op dat mijnheer van Elburg toch wel erg vaak hetzelfde praatje houdt.

    Zo’n Oracle DBA, verdient toch niet noodzakelijk buitengewoon veel meer dan een Projectmanager,  goede Marketeer of Consultant, toch?

    Waarom is er eigenlijk geen ‘schrijnend tekort’ aan die laatste groepen?

    Waarom worden executives eigenlijk nooit in het Oostblok of Zuid-Azië geworven?  Waarom accepteert men voor vrijwel alle functies klakkeloos de prijs die de Nederlandse markt aangeeft–behalve voor tuinbouwwerkers, vrachtwagenchauffeurs, bouwvakkers … en ICTers?

    Met alle respect voor mijn collega-ICTers in die landen–ongetwijfeld minstens zo capabel als Nederlanders–U hebt nogal vooropgezette ideeën over wat het werk inhoudt.  
    Goede communicatie–het soort waarbij het delen van een moedertaal een enorme voorsprong geeft–vindt u blijkbaar niet zo’n belangrijk onderdeel.

    En u hebt een duidelijk idee over wat het werk waard is.