XING CEO schetst zonnige toekomst

Logo en logotype XING Een  paar dagen geleden is een bijzonder interessant interview gepubliceerd met de CEO van XING, Stefan Gross-Selbeck. Bijzonder interessant, omdat het interview een inkijkje geeft in het wereldbeeld van deze CEO als het om de wereld van professionele netwerken gaat, en natuurlijk de positie van XING daarbinnen. Waarbij de toekomst van XING in bijzonder zonnige termen wordt geschetst.

Gelukkig heeft de interviewer geen last van dezelfde tunnelvisie, wat het interview uitzonderlijk informatief maakt. En daarmee redelijk uniek. Waarbij voor de oplettende lezertjes Gross-Selbeck ook nog wat van de toekomstplannen van XING duidelijk maakt. Met matching als een belangrijk fundament onder die toekomst. Maar ja, alles hangt natuurlijk af van de ambitie van LinkedIn.

De pogingen om in Spanje en Turkije te groeien zijn ondertussen door XING opgegeven. Een opgave die door Gross-Selbeck wordt ontkent; hij stelt dat XING zich richt op de markt met het grootste groeipotentieel:

Wie jedes Unternehmen konzentrieren wir uns auf den Markt mit dem größten Potential. Und das ist in Deutschland höher als in Spanien.

Hierbij maakt Gross-Selbeck ook nog de fout om de mislukking in Spanje en Turkije aan zijn voorgangers toe te rekenen. Dat is een wel erg makkelijke redenatie die zich ook nog eens richt tegen mensen die niet langer bij XING werkzaam zijn. Niet bepaald chique.

Maar feit is dat XING zich heeft teruggetrokken op een Duits sprekend eiland. Deze zee om haar heen heet LinkedIn, en het lijkt slechts een kwestie van tijd totdat een tsunami dit eiland zal overspoelen. Waarbij XING wordt meegesleurd als de tsunami zich terugtrekt. In die zin is de ontwikkeling van Facebook binnen Nederland tegen de dominante lokale speler Hyves potentieel interessant vergelijkingsmateriaal. Waarbij de kans dat lokale spelers zullen overleven met de dag verder afneemt.

Het wereldbeeld van Gross-Selbeck laat dergelijke gedachtes echter niet toe, hij fantaseert er vrolijk op los als hij het groepotentieel van XING schetst:

Wir haben uns im vergangenen Jahr entschieden, uns auf die Märkte mit dem größten Wachstumspotential zu konzentrieren – und das ist der deutschsprachige Raum. Hier sind erst 5 Prozent der Bevölkerung in einem Geschäftsnetzwerk aktiv; in den Vereinigten Staaten, den Niederlanden oder in Großbritannien sind es 10 bis 15 Prozent. Aber wir werden in Deutschland aufholen. Der Unterschied zwischen den 5 und 15 Prozent ist unser Wachstumspotential.

Natuurlijk, en dat in het land waar het woord Alpentraum is uitgevonden.

Maar als Gross-Selbeck de toekomstplannen voor XING ontvouwt. En het is niet verwonderlijk dat hierbij vacatures en matching een belangrijke rol lijken te gaan spelen:

Nehmen Sie das Beispiel des Stellenmarktes. Ein Suchender hat keine Chance, einen kompletten Überblick über aktuell interessante Stellen zu bekommen. Ein soziales Netzwerk hat Instrumente, um diesen Markt transparenter zu machen. Zum Beispiel Profildaten, die sich mit einer Stellenbeschreibung abgleichen lassen.

Gezien? Het profiel van de deelnemer vergelijken (matchen?) tegen de beschikbare vacatures. Jawel, XING lijkt een matchfunctie te gaan aanbieden voor haar gebruikers. Ik ben benieuwd of dit een home-grown oplossing is of dat XING een commercieel beschikbare matching technologie gaat inzetten.

En het lijkt er zelfs op dat XING met het idee van mismatching speelt, om hiermee opleidingen aan haar gebruikers aan te kunnen bieden voor banen waar zij weliswaar interesse in hebben maar waarbij de opleidingseisen niet volledig aanlsuiten:

[…] Bildung ist spannend. Es wäre doch denkbar, den Mitgliedern Qualifizierungsmaßnahmen vorzuschlagen, damit sie beruflich den nächsten Schritt machen können.

Tja, goede initiatieven natuurlijk. Maar daarmee stelp je een slagaderlijke bloeding natuurlijk niet. XING is voor Duitsers die uitsluitend met andere Duitsers een online relatie binnen een zakelijk netwerk aan willen gaan. Voor alle andere Duitsters is LinkedIn het enige alternatief. En daarmee is de kans op het voortbestaan van XING wel zo’n beetje geschetst. Met of zonder (mis)matching.

Hoe dan ook, een erg interessant interview!

En dan nog even wat XING over zichzelf zegt ten aanzien van haar ‘vertical’ E-Recruiting, bij de presentatie van de resultaten van Q1 2011:

XING, presentatie Q1 2011 resultaten, E-Recruiting

Daarmee is in ieder geval duidelijk waarom Gross-Selbeck zo’n enorm vertrouwen in de toekomst uitstraalt. Maar deze percentage vermelden niet welk budget er nou eigenlijk gekoppeld zit aan het gebruik van de sociale netwerken, en meer in het bijzonder XING. En dat is natuurlijk wel heel erg belangrijk.

De vraag die resteert is of XING zich aan het oppoetsen is voor een onvermijdelijke overname (door wie anders dan LinkedIn die haar oorlogskas met de IPO flink heeft zien groeien) of dat het bedrijf oprecht gelooft in een onafhankelijke toekomst binnen het Duitse spraakgebied. Ik kan me bijna niet voorstellen dat er iemand is binnen het XING C-level management die dat laatste echt denkt. Maar je weet het nooit.

Geef een antwoord