Netwerksite Hyves heeft de Telegraaf Media Groep EUR 53,0 miljoen gekost. Dat onthult oprichter Raymond Spanjar in een vandaag verschenen boek: Van 3 naar 10 miljoen vrienden. Dat is beduidend meer dan de EUR 43,7 miljoen, die TMG in zijn jaarverslag publiceerde. Daar lazen wij dit:
Het verschil – EUR 9,3 miljoen – was het bedrag dat Hyves in kas had. Blijkbaar zijn die reserves met de deal door TMG overgenomen. De drie Hyves-oprichters cashen het complete bedrag – waarvan het grootste deel direct aanbetaald. Spanjar schrijft dat er een earnoutconstructie in de overname is gebouwd, maar onthult niet om hoeveel dat gaat.
Onderhandelingsproces
De onderhandelingen nemen een jaar in beslag. Eind 2009 doet TMG een eerste bod van EUR 45 miljoen: EUR 32 direct betaald en EUR 13 miljoen via een earnout. De Hyves-oprichters wijzen het bod af.
Dan ontspint een overnameoorlog: RTL Nederland en Wegener tonen belangestelling, wat TMG drijft tot het doen van een hoger bod: EUR 50 miljoen, waarvan EUR 41 aanbetaald. Wegener doet een hoger bod van in totaal EUR 56 miljoen, maar daarvan is het merendeel earnout. De jongens kiezen ervoor zo veel mogelijk direct te cashen en verkopen hun site in november 2010.
Opmerkelijk is dat Hyves tot het laatst toe alle geruchten glashard ontkent.
Marc Drees
says:Verstandig om zo min mogelijk earnout te hebben, meestal een moeizame en pijnlijke exit zonder de voorgespiegelde gouden bergen. Maar het is ook wel een bijzonder akelig signaal van de oprichters zelf. Het geeft een ‘cash and run’ motivatie en daarmee een indicatie hoe de oprichters naar de toekomstige potentie van Hyves kijken. Negatief dus.
Arno Bouwens
says:Volgens mij zijn het bij TMG ook allemaal grote jongens en meisjes. Kan best dat de earn out voor mensen als Marc de Vries en Yme Bosma aanzienlijk is (omdat ze maar een klein belang hadden) terwijl het voor Raymond Spanjer cs ’take the money and run’ is.