Intermediair.nl: aanzienlijk beter, maar is dat relevant?

Logotype Intermediair.nl We hebben er bijzonder lang op moeten wachten, maar vandaag is dan toch eindelijk Intermediair live gegaan. En ere wie ere toekomt, VNU Media heeft met de nieuwe Intermediair site een enorme sprong voorwaarts gemaakt (wat overigens ook heel hard nodig was). Plotseling biedt Intermediair haar bezoekers een goede ervaring, waar dit binnen de oude site nog een matige ervaring was. Een gigantische verbetering dus.

Bij al dit gejuich is een kanttekening op haar plaats. Want hoewel VNU Media met de vernieuwe Intermediair.nl zonder meer een goede vacaturesite heeft neergezet, is de volgende vraag onvermijdelijk: is dit geen mosterd na de maaltijd? Wat is tenslotte de relevantie van een aanzienlijk betere vacaturesite in een online recruitment wereld die verschuift van vacatureplaatsing naar sourcing en waar in het segment van Intermediair.nl een 1.000 pound gorilla (lees: LinkedIn) actief is?

Het optimistische antwoord op deze vraag is: als je niets doet kan je Intermediair sowieso afschrijven. Dus is de vernieuwingsslag een juiste en noodzakelijke. Fair enough: maar is die vernieuwingsslag ook tijdig? Met andere woorden, is de gestage erosie van de vacaturesites niet een onomkeerbaar proces waardoor de sites op termijn zullen marginaliseren ten faveure van onder meer sociale/professionele netwerken, corporate ‘social’ referral programma’s en people aggregators (Zoominfo, TheSocialCV)? En blijft er wel voldoende lebensraum voor een niche site zoals Intermediair.nl, met name omdat hoogopgeleide professionals (de primaire doelgroep van Intermediair) al vrijwel volledig op LinkedIn zitten? Vragen zonder direct antwoord, maar wel met een sterk vermoeden daarvan.

Hoe dan ook, VNU Media heeft met de lancering van de nieuwe versie van Intermediair (en daarmee de lancering van haar volledig nieuwe software platform (San Diego) waar ‘binnenkort’ ook Nationale Vacaturebank op moet gaan draaien) een inhaalslag gemaakt en de huidige generatie grote vacaturesites in Nederland de hielen laten zien. Binnen het wereldje van vacaturesites heeft VNU Media een winnaar gelanceerd. Waarmee straks ook Nationale Vacaturebank een (zij het minder grote) stap vooruit zal maken.

En dan nu maar eens de aandacht richten op de nieuwe site

De homepage
Dit is de nieuwe homepage van Intermediair:

Intermediair.nl | Homepage

Nog altijd heel druk, maar Intermediair.nl blijft een soort mix tussen vacaturesite en online weekblad. Niet ideaal maar wel heel herkenbaar. Dus laat ik daar maar doorheen proberen te kijken.

De global navigation bestaat uit twee niveaus, wat voor een vacaturesite iets teveel van het goede is. Feitelijk is het 2e niveau uitsluitend relevant in het ‘weekblad’ domein, niet binnen het domein van de vacaturesite zelf.

De snelzoek functie is over de gehele breedte van de site geplaatst en is op deze manier niet over het hoofd te zien. Bijzonder detail voor fijnproevers; de hyperlink Uitgebreid zoeken staat boven de zoekknop, waar een positionering onder de zoekknop een best practice is. Nu bungelt deze functie er een beetje bij.

Prettig detail, de zoekfunctie is snel. En dat is wel eens anders geweest… Daarnaast zou de precisie zijn verbeterd, maar daar kan ik niets zinnigs over zeggen; tenslotte kan ik geen side-by-side vergelijking maken.

Zoeken naar vacatures
De pagina met het zoekresultaat ziet er tegenwoordig zo uit:

Intermediair.nl | Zoekresultaat, nieuw

Nog altijd zeer rechthoekig, maar ook zeer overzichtelijk. Hoewel de twee side-by-side ‘topbanen’ boven het zoekresultaat enorm verstoren. Dat is bijzonder onhandig van Intermediair. Maar de pagina is aanzienlijk overzichtelijker en tegelijkertijd rijker in functionaliteit als ik deze vergelijk met de oude variant:

Intermediair.nl | Zoekresultaat, oud

Volgens de vragenlijst Zoeken naar vacatures van RecruitmentLab komt Intermediair tot een score van +18, waar de oude site tot een score van –1 was gekomen. Een gigantische verbetering van dit onderdeel van het primaire proces van zoeken tot en met solliciteren. En tegelijkertijd biedt de nieuwe Intermediair site hiermee haar bezoeker een goede ervaring. Waarmee de site direct de enige van de grote(re) vacaturesites is die dit niveau heeft bereikt. Chapeau!

Beoordelen van en reageren op vacature
Zo ziet een vacature er tegenwoordig uit op Intermediair:

Intermediair.nl | Vacaturepagina, nieuw

Dat is duidelijk, rustig en overzichtelijk. Met een dominante knop solliciteer en een aantal andere acties die visueel duidelijk minder dominant zijn. Uitstekend! Wat ik wel minder vind, is de splitsing van de kerngegevens in een stuk onder de functietitel (Bedrijfsnaam en locatie) en een stuk rechts van de vacature (in het blokje Vacature info). Bijzonder onlogisch en vermijdbaar verwarrend voor bezoekers.

Tegelijkertijd vraag ik me af wanneer de contactinformatie bij een vacature op een vacaturesite ook persoonlijk en aantrekklijk wordt. Zodat ik bijvoorbeeld in het blokje Contact alle informatie te zien krijg van de betreffende recruiter of HR medewerker, inclusief telefoonnummer, e-mail adres en andere contactmogelijkheden (Twitter, LinkedIn, etc.).

Overigens is bovenstaande pagina een wereld van verschil met de wijze waarop voorheen de vacature door Intermediair werd gepresenteerd:

Intermediair.nl | Vacaturepagina, oud

Wat een chaos! Nee, Intermediair heeft een aanzienlijke verbetering doorgevoerd. En ook het sollicitatieproces is een stuk prettiger, hoewel ik hier wel meerdere stappen moet doorlopen. Nooit een verstandig idee, ook al is het aantal gegevens per stap dat moet worden ingevoerd minimaal.

Na de sollicitatie krijg ik in ieder geval ondubbelzinnige feedback dat mijn sollicitatie succesvol is verzonden. Helaas is tijdens het sollicitatieproces ook, zonder de mogelijkheid dit te vermijden, voor mij een account aangemaakt:

Intermediair.nl | Bedankt voor sollicitatie

Dit soort stiekem zieltjeswingedrag is ronduit irritant. Geef me de optie om dat te doen, en overval me hier niet achteraf mee. Om gek van te worden!

Als laatste nog een merkwaardige omissie in de pop-ups die Intermediair toont:

Intermediair.nl | Pop-up

Gezien wat er mist? Een best practice is een kruisje in de rechterbovenhoek. Maar nee, ik kan deze pop-up alleen maar wegklikken via de link annuleren. Die overigens ook nog eens onnodig dichtbij de knop verstuur zit. Niet zo handig allemaal…

Volgens de vragenlijst Beoordelen van en reageren op vacature van RecruitmentLab komt Intermediair tot een score van +17, waar de oude site tot een score van +8 was gekomen. Ook hier een ferme verbetering dus, zij het niet zo groot als bij de zoekfunctie. En wederom biedt de nieuwe Intermediair site hiermee haar bezoeker een goede ervaring. Overigens scoort Intermediair hiermee een puntje lager dan Monsterboard en de geheel nieuwe Manpower site.. Maar zit dus wel in de absolute top.

Automatische e-mail response
Tja, ik heb op een vacature van VNU Media zelf gesolliciteerd, maar de ervaring van de e-mail response blijft ronduit slecht. Dat is bijzonder jammer na de bijzonder goede ervaringen in de voorgaande stappen van het proces, maar je kan blijkbaar niet alles hebben.

Ik ga hier verder geen woorden aan vuil maken; anders dan te melden dat Intermediair dit onderdeel van het proces nog net zo slecht doet als voorheen. Waarbij een visueel aantrekkelijker e-mail natuurlijk geen zak uitmaakt.

Dit is de oude e-mail:

Intermediair.nl | E-mail, oud

Goed voor een zeer matige ervaring voor de ontvanger.

Maar de nieuwe e-mail is feitelijk niets beter:

Intermediair.nl | E-mail, nieuw

Toegegeven, het onderwerp is iets duidelijker, hoewel nog steeds bizar slecht. En dan krijg ik mijn eigen mailtje als kopie terug? WTF? Ik had liever gehoord wat de termijn is waarop ik een reactie kan ontvangen. En de nodige andere relevante informatie van de werkgever (zijnde VNU Media). Nee, deze e-mail scoor ik niets eens. Teveel moeite voor een op voorhand vergelijkbaar baggerresultaat.

Conclusie
Als ik de e-mail response negeer (waar ik voor heb gekozen) dan is Intermediair aanzienlijk verbeterd. Voor de bezoeker die op zoek is naar een baan zal de site als een verademing voelen ten opzichte van de oude site. En ten opzichte van feitelijk alle andere vacaturesites; want op basis van de eerste twee onderdelen scoort Intermediair verrreweg het hoogst van alle onderzochte vacaturesites tot op heden.

Alleen die automatische registratie… Da’s echt bijzonder fout. En volstrekt overbodig.

Geef een antwoord

9 Comments
  • Ruben @ Poolz
    says:

    Een mooie site, alleen hoopte ik op een berg innovatie en inspiratie, dat is het niet geworden.

    Echt een gemiste kans dat ze schotten hebben geplaatst tussen alle nieuwe portals. Probeer maar eens in te loggen op inICT.nl met je Intermediair profiel. Dan moet je alles opnieuw invoeren terwijl je hoogst waarschijnlijk in dezelfde database terechtkomt. Ze hadden een enorme stap kunnen zetten door een ´VNU id´ te maken waarmee je overal kunt solliciteren.
    Compleet met een API zodat werkgevers ook direct gebruik kunnen maken van het CV, mooie service voor hun klanten. 

    Overigens is de Linkedin koppeling (scrapper), die op de oude Intermediair site aanwezig was, ook weg. Het is weer typen geblazen. 

    Ik vind de sites ook weinig sociaal. Een knopje delen rechts en dat is het. Daar hadden ze veel meer uit kunnen halen.

    Geen integratie met companyrating.nl …had ook leuk geweest. 

    Ik hoop dat deze eerste livegang een basisversie is en dat er straks echt vernieuwing komt. Ik blijf hopen….

    • Marc Drees
      says:

      Met de lancering van Intermediair heeft VNU Media de eerste stap gezet op een pad waarbij niet alleen alle VNU Media vacaturesites (of -secties) op een platform moeten gaan draaien, maar waar uiteindelijk ook innovatie te zien zal zijn. Er mag (en moet) dus nog heel wat VNU Media verwacht worden, waarbij met name de ‘social’ component natuurlijk zeer interessant zal zijn. Het verlies van de LinkedIn optie is in dit verband overigens geen al te positief signaal. En in een wereld die straks vergeven is van Apply with LinkedIn knoppen een negatieve ervaring voor een professional die via Intermediair wil solliciteren.
       
      Als ik me niet vergis is de eerstvolgende stap de overgang van Nationale Vacaturebank naar het San Diego platform, daarna mag pas vernieuwing worden verwacht. Dat wordt naar alle waarschijnlijkheid op zijn vroegst eind 2011 maar 2012 lijkt een betere gok. In de tussentijd veranderd de wereld vrolijk verder…

      • Ruben @ Poolz
        says:

        kijk er zit nog wat in het vat …via Emerce ….Nu het bedrijf alle techniek in huis heeft kan het ook data voor derden gaan publiceren via API’s. “We kunnen ook makkelijker data van derden integreren met die van ons.” Het technisch team richt zijn aandacht in de komende maanden eerst op de migratie van Nationale Vacaturebank. Daarna zoomt de uitgeverij onder andere in op een aantal onderdelen van Intermediair: “Twee derde van de bezoekers komt daar voor test, tools en coaching. Mensen oriënteren zich veel op hun arbeidspositie. Daar gaan we meer mee doen.”

        http://www.emerce.nl/nieuws/vnu-media-steekt-recruitment-nieuw-jasje

        • Marc Drees
          says:

          Interessant… Vooral de opmerking van Schevernels over betaalde applicaties. Iets waar ik hem tijdens onze eerste ontmoeting over San Diego nadrukkelijk naar heb gevraagd. Tenslotte leek het mij uitsluitend logisch om zoveel te investeren in een eigen platform als je deze ook als white label gaat uitventen. In lijn wat Monster nu doet met haar 6Sense technologie.
           
          Schevernels bezwoer toen echter dat VNU Media het platform uitsluitend voor eigen gebruik zou inzetten. Met de laatste alinea van het Emerce artikel lijkt Schevernels echter iets diametraal tegenovergestelds te zeggen:


          Is de volgende stap in de transitie dat VNU Media een technologiebedrijf wordt? “Dat weten we niet. De markt verandert erg snel. Als het toegevoegde waarde biedt, dan is dat niet uit te sluiten. Maar ik kan me wel voorstellen dat we bijvoorbeeld applicaties ontwikkelen waar men voor moet gaan betalen.”
           
          Het lijkt er dus op dat VNU Media goed naar Monster heeft gekeken. En dit vervolgens gaat kopieren. Geen verkeerde actie overigens, maar dat terzijde.