Labels.io is werkelijk hilarisch slecht

Logo en logotype Labels.ioO jeetje, daar is er weer zo’n site die denkt de recruitment wereld op haar grondvesten te laten schudden: Labels.io. Met het volgende statement:

Labels.io is disrupting traditional recruitment methods, based on the idea that finding a person to hire, or a job to work for, should be easy.

Natuurlijk…, en wat gek dat nog nooit iemand anders op zo’n idee is gekomen. Maar wat is precies de ontwrichtende recruitment methode van Labels.io? Nou, ik heb oprecht niets kunnen otndekken. Ondanks de bakken met tekst die Labels.io over mij uitstort om maar uit te leggen hoe uniek ze zijn.

De homepage
Dit is de homepage van Labels.io:

Labels.io | Homepage

Ziet er fijn blauw uit, met een bizar icoon in het logo. Is dit soms een reissite? Verder is het opvallend om de klassieke fout te zien dat twee gelijke doelgroepen worden bediend; werkgevers en werkzoekers. Waarbij de laatstgenoemde doelgroep in omvang en belang natuurlijk oneindig veel belangrijker is dan die werkgevers. Dus waarom is het kader voor werkzoekers even groot als dat van werkgevers? En waarom staat het kader van werkzoekers dan rechts inplaats van links?

Deze beginnersfout terzijde is de snelzoekfunctie fraai en duidelijk vormgegeven. Hier kan je blijkbaar zoeken. Op basis van skills? Hmmm…

Die zoekfunctie (op basis van skills) ziet er wel leuk uit (aparte skills in het zoekveld die je weer kan wegklikken) maar de kwaliteit van de zoekfunctie is bijzonder slecht:

Labels.io | Zoekresultaat

Door met de drie skills te zoeken worden twee personen gevonden. Maar hoewel de skill blogger bij geen van de twee personen aanwezig si, is de skill blogging wel bij een van de twee aanwezig. Maar daar slaat Labels.io geen acht op, ook al worden beide skills door Labels.io zelf aangeboden. Met andere woorden, er is geen enkele affiniteit tussen vergelijkbare termen (skills) vastgelegd. Behoorlijk ontwrichtend…

Voordat ik deze zoekfunctie kon uitvoeren moest ik natuurlijk eerst mijzelf registreren en (veel teveel) informatie invoeren. Waarbij de eerste stap een komisch en licht ontwrichtende blunder te zien gaf:

Labels.io | Create your professional account

Gezien? Inderdaad, in plaats van het label wachtwoord zijn er slechts puntjes te zien. Toch wel aandoenlijk om zo’n beginnersfout eens in een live site te kunnen zien. Niet goed voor de conversie, zoveel is zeker.

Na mijn professional account te hebben aangemaakt moet ik van alles en nog wat invullen. Waarbij de volgorde van invoer zwaar telt:

Labels.io | Profiel aanmaken

Geheel naief begon ik met het invullen van allerlei tekst aan de rechterzijde om vervolgens als laatste mijn Twitter URL in proberen te vullen. Maar dat lukt niet, want ik moet op de knop Add drukken (waarom toon je dan in godnsaam een invoerveld, stelletje rukkers?). Maar als ik na het autoriseren van toegang tot mijn Twitter account op de pagina terugkom is alle ingevoerde informatie verdwenen…. Gigantisch ontwrichtend!

En op zich voldoende motivatie om uit te loggen en nooit meer terug te keren. Maar dan kan ik deze blog posting ook weggooien, en dat vind ik zonde. Dus ik ga met gezwollen slapen en onregelmatig kloppend hart door. De tweede keer lukt het wel en voila, mijn Labels.io profiel:

Labels.io | Your profile

En ik zit ineens met die debiele koffer in de rechterbovenhoek die het getal 42 weergeeft. Dit blijkt mijn Labels Weigth te zijn, een berekening van mijn professional authority… Jawel, in minder dan een seconde heeft Labels.io bepaald wat mijn professional authority is. Als dat niet ontwrichtend is…

Wat in dit verband vooral ontwrichtend is, is de hoeveelheid tekst die Labels.io nodig heeft om deze ronkende onzin ‘uit te leggen’.

Labels.io | The Labels Weight

Volslagen lariekoek, verpakt in honderden woorden; 631 woorden om precies te zijn. Ja, als je eigenlijk zelf niet weet wat het is en je zeker niet wilt dat anderen begrijpen dat jij niet weet wat het is dan gebruik je veel woorden. Wat uitstekend gelukt is.

De essentie van wat Labels.io is beschrijven ze overigens ook in teveel woorden:

On Labels.io you DON’T apply to jobs, that’s our job (pun intended) So how does it work then?

As soon as an employer posts a job, its requirements (skills, years of experience, etc.) are matched in real time against our database of professional profiles, resulting in a highly accurate short-list of potential candidates. If you’ve properly filled out your profile, your name will be on these short-lists (provided there’s a demand for your skills). This process eliminates the need for you to constantly apply to jobs and the stress that comes with not getting any feedback from employers.

NOTE: Once your profile is matched to a job posting, it is up to the individual employer(s) to contact you regarding an interview, next steps, etc.

Dus…

En wat krijg ik te zien nadat ik mijn profiel heb gecompleteerd:

Labels.io | Your Stats

Een stageplaats… waarbij ik naast allerlei zware skills ook nog eens meer dan 10 jaar werkervaring had aangegeven. Als gevolg van een onbedaarlijke lachbui na het zien van dit resultaat heb ik per ongeluk mijn kaak volledig ontwricht. En na een kort, maar buitengewoon pijnlijk, bezoek aan het ziekenhuis besloten Labels.io te laten voor wat het is: een absolute baggersite.

Ter afsluiting: natuurlijk kan ik me ook bij Labels.io niet uitschrijven; sterker nog ik kan mijn profiel niet onzichtbaar maken of deactiveren… Wanneer leren ‘social’ sites dat bezoekers zich na een inschrijving ook op enig moment weer willen uitschrijven? Zwaar ontwrichtend…

Conclusie
Labels.io zou even heel kort naar TheSocialCV moeten kijken om zich te realiseren dat ze beter direct in een grafje kunnen gaan liggen. En dat het enige ontwrichtende aan de site het bijzonder merkwaardige logo is. Want wie kiest er nou in godsnaam een logo van een koffer met allerlei bestemmingen als je iets met recruitment wil doen. Begin dan een reissite.

Labels.io is niets anders dan al die andere personal branders, al dan niet met een ‘algoritme’ wat mijn autoriteit denkt te kunnen bepalen. Wat een gierende onzin. Gauw vergeten deze site.

Geef een reactie