Monster heeft een Facebook app gelanceerd: BeKnown. Met als subtitel The professional networking app on Facebook. Wat meteen de ambitie van Monster verraadt; de LinkedIn van Facebook worden. Maar een Facebook app? En dat voor een bedrijf wiens CEO (Sal Iannuzzi) begin van dit jaar nog de volgende (nu hilarische) woorden uitkraamde:
We operate a completely different business from LinkedIn, and don’t see them impacting our business in a meaningful way. The facts tell the story.
En wat zegt Iannuzzi gisteren in het door Monster gepubliceerde perbericht in relatie tot de lancering van BeKnown? Dit:
BeKnown is another extension of our commitment to meet the evolving needs of job seekers and employers by adding professional networking to their online recruitment, job search, and career management toolkit
Je zou toch van je stoel lazeren van het lachen als je de historie van onzinnige uitspraken van Iannuzzi niet zou kennen? Maar het beeld is duidelijk; Monster draait 180 graden en probeert met de lancering van BeKnown blijkbaar een LinkedIn copycat te worden. Eens zien of dat ook is gelukt.
Het PR gereutel
Het persbericht van Monster de wereld bevat ook een aantal quotes van Dark Dejanovic (CIO en Head of Product); de man achter het zeer wankele succes van het miljoenen verslindende 6Sense project:
BeKnown answers the need and challenge in the marketplace for people to build their professional networks on Facebook while keeping personal and work-related contacts and content completely separate.
An estimated 700 million people globally live their lives through Facebook and 97% of the Fortune 500 companies turn to Monster to find talent. BeKnown now gives people and companies the ability to utilize that vast network for professional gain by tapping into the power of Monster and Facebook.
Maar Monster kan ook een succesje ten opzichte van LinkedIn rapporteren; SRP. SRP? Jawel, dit acroniem staat voor Social Referral Program:
[SRP] encourages BeKnown users to pass along specific jobs through their BeKnown network. The Social Referral Program amplifies a company’s employee referral network and extends reach to passive candidates. Currently in beta, the referral program will be rolled out to select Monster customers.
Jawel, een referral programma op een sociaal netwerk. LinkedIn was oorspronkelijk van plan haar eigen referral programma verleden week te lanceren maar dat is om volstrekt onduidelijke redenen niet gelukt. En nu heeft Monster dus een ‘voorsprong’ genomen. Hoewel het bedrijf natuurlijk een completely different business from LinkedIn opereert, maar dat terzijde…
Ondanks de datum van 27 juni op het persbericht is BeKnown op zondag gelanceerd en gezien de hoeveelheid blog postings heeft het bedrijf deze lancering behoorlijk ‘getelefoneerd’. Waarmee direct duidelijk is welke bloggers op de ‘payroll’ van het bedrijf staan; zeker als je ronkende teksten zoals deze leest:
And the growth of LinkedIn has dramatically impacted many of the big players in this market. Executive recruitment firms like Heidrick and Struggles, Korn Ferry, and Spencer Stuart are losing the value of their proprietary executive networks. Mid-sized recruiting companies are seeing big companies develop more and more expertise in the use of social networking internally. And large job boards like Monster.com, The Ladders, and others are seeing job seekers (and recruiters) move their dollars and energy toward LinkedIn.
The first professional networking application in Facebook is BranchOut, which has built around a million users already. The launch of BeKnown, developed by Monster, is a major move to change these dynamics and give Monster a significant opportunity to play in the Facebook network of job seekers and recruitment needs.
De schrijver van dit ronkende proza, Josh Bersin, heeft duidelijk een door Monster geleverd roze brilletje op. Dat niet alleen, een Monster brilletje in combinatie met een kristallen bol behoort blijkbaar tot zijn standaard gereedschap. Maar goed, PR vermomd als blog postings is geen ongebruikelijke situatie. Helaas…
Het geeft in ieder geval een aardig beeld van de ambitie van Monster en de papagaaien. Nou maar eens kijken wat er achter al die spin werkelijk door BeKnown wordt geboden.
Homepage
Dit is de ‘homepage’ van BeKnown op Facebook:
Geinig he, die subtitel. Een slappe copy – paste van de manier waarop LinkedIn zich presenteert…
De aanmelding
Als ik dan op die Aanmelden bij BeKnown knop klik krijg ik deze volstrekt angstaanjagende serie aan toestemmingen die ik geef als ik verder wil:
Holy shit! Dit verzin je oprecht niet. Monster wil zo’n beetje alles kunnen en alles zien. En hoewel het in nog veel kleinere lettertjes staat accepteer je ook nog eens een privacyverklaring van 6.139 woorden en de algmene voorwaarden van 4.855 woorden…
Waarbij die privacyverklaring niet eens van toepassing is op BeKnown!:
Deze Privacyverklaring zet het beleid met betrekking tot de verzameling en het gebruik van gegevens uiteen die van toepassing zijn op de toepassing Workatude, Jobs in je Buurt (“Neighborhood Jobs”) van ProBook en andere verwante mobiele toepassingen (“de toepassing”).
Interessant…
Iets verder in die privacyverklaring staat dit:
Afhankelijk van de diensten die u gebruikt, verzamelen wij bijvoorbeeld de volgende persoonlijke gegevens:
- Uw naam
- Contactgegevens zoals adres, e-mailadres, telefoonnummer
- Leeftijd
- Nummer van uw kredietkaart
- Factuurgegevens
- Gebruikersinhoud zoals foto’s, video’s, commentaren en koppelingen
- Informatie over uw opleiding, beroep, vaardigheden en ervaring, prijzen, lidmaatschappen en aansluitingen, activiteiten en interesses
- Informatie over derden, zoals referenties of contactpersonen, die u aan ons verstrekt als u hiervoor hun schriftelijk toestemming hebben gekregen
- Gegevens uit uw Monsterrekening (“Monsteraccount”) of andere toepassingen, gegevens uit Facebook en gegevens die door u of uw contacten uit toepassingen van derden, zijn geïmporteerd
Is er iemand die dit niet wat al te ver vindt gaan?
Hoe dan ook, ik klik op de knop Toestaan. Overigens pas nadat ik al mijn creditcards heb geblokkeerd…
Het uitnodigen van connecties
En dan moet ik blijkbaar mijn connecties uitnodigen:
Nou, ik heb nogal wat mogelijkheden om mijn contacten uit te nodigen. Ik ga eerst maar eens een van mijn twee Facebook contacten benaderen. Waarbij natuurlijk mijn jongste dochter de haas is:
Deze uitnodiging heb ik drie keer verstuurd, maar er is er niet een door haar ontvangen. Dat gaat lekker…
Nou, dan maar eens een contact uit mijn uitgebreide lijst van connecties op LinkedIn uitnodigen:
En alsof de duvel ermee speelt, ook Arno kan op geen enkele manier de connectie tot stand brengen:
Dat professional networking lijkt toch verdomde moeilijk te realiseren voor Monster… Waarmee ook dat unieke referral programma van Monster in het water valt. Met die connecties wil het dus niet vlotten, dan maar eens aan mijn profiel werken.
Mijn profiel
Want dat profiel is op dit moment slechts 35% compleet. Bijzonder irritant, maar gelukkig kan ik mijn profiel uitbreiden. Waarbij een aantal van die uitbreidingsfeatures overigens geen ene rooie rotmoet met mijn profiel te maken hebben maar uitsluitend met het spammen van mijn netwerk met BeKnown. Zelfs voordat ik ook maar iets van BeKnown heb gebruikt en zonder enig succes met het aanmaken van connecties…:
Er zijn gelukkig ook echte profieluitbreidingen:
Overigens kan ik mijn profiel uit LinkedIn uploaden:
En als ik dat heb gedaan krijg ik ineens een hele serie badges:
Ach gut, Monster heeft dezelfde infantiliseringsroute genomen als Branchout; badges. Nu ga ik echt serieus professioneel netwerken…
Met het uploaden van mijn LinkedIn profiel zijn er vier groene badjes bijgekomen:
Wat een ongelofelijke onzin.
Daarnaast kan ik binnen BeKnown zoeken in de vacatures van Monsterboard, maar dat kon ik ook al elders, met aanzienlijk meer zoekopties… En ik kan een vacature plaatsen. Gratis. Hoera?
En dat is het. Echt waar. Je zal die app maar hebben gedownload voor gebruik. Volledig zinloos. En hoe dit tot een professioneel netwerk op Facebook moet gaan leiden, is mij volstrekt onduidelijk. De app werkt (nog?) niet waardoor ik geen connecties kan maken. Toch wel praktisch in een netwerkomgeving… En om een professionele omgeving te realiseren waarbij je badges op je mouw gespeld krijgt is wel bijzonder infantiel. En de combinatie van een niet werkende en infantiele app is eenvoudigweg teveel van het goede. Weg ermee!
Conclusie
Monster lijkt met de lancering van de Facebook app BeKnown op geen enkele manier een LinkedIn challenger te hebben gelanceerd. Ik vermoed eerder een opportunistische zoekactie naar media aandacht om haar stagnerende beurskoers omhoog te duwen en daarmee haar ongetwijfeld morrende aandeelhouders het zwijgen op te leggen. Die aandeelhouders hebben natuurlijk ook de IPO van LinkedIn gezien die tot een beurswaarde heeft geleid waar Monster alleen maar van kan dromen.
BeKnown is een Facebook app en daarmee is alles gezegd. Is het nu wachten op de LinkedIn Facebook app? Want als iemand het succes van LinkedIn op Facebook zou kunnen repliceren is het natuurlijk wel LinkedIn zelf. En gaan we nu ook andere vacaturesites zien met een Facebook app? Wie volgt?
Waarbij de belangrijkste vraag mogelijk wordt vergeten: Hoeveel netwerken kan jij aan?
Rob van Elburg
says:Wel interessant dit. Monster is een plek waar vraag en aanbod concreet samenkomt. LinkedIn, als Social Network is dit niet. Daardoor bouwt LinkedIn steeds meer tools in om deze marktwerking soepeler te maken. En nu dus Monster op Facebook. Concreet vraag/aanbod in een Social Network. Een superstunt zou natuurlijk zijn als Careerbuilder dit bij LinkedIn gaat implementeren. We gaan het volgen.
Boeiend is ook dat Facebook deuren opent voor 3-en. Is Mark zo gebrand van Facebook een “besturingsprogramma” te maken? Dit alles in strijd tegen Google vanwege dezelfde adverteerder? If so, dan gaan we hier nog heel wat meemaken. Is er in NL eigenlijk al een bureau gespecialiseerd in het maken van Facebook Apps? Kansen dan hoor…..
Bram
says:Beste Marc, dank voor het uitproberen, scheelt mij weer een uurtje, deze laat ik aan me voorbij gaan.
Chris Stapper
says:Hm. Ik dacht, in het kader van ‘ik ga op enige termijn een leuke baan zoeken’ dat ik het wel zou gaan proberen. Maar ik wacht in ieder geval tot de kinderziektes er uit zijn. Verder denk ik dat ik ook echt aan mijn maximum aantal netwerken zit.
Christian
says:Sluit me volledig aan bij Rutger, ik hou mijn privégegevens gewoon privé en hou mijn contacten verschoond van spam en blijf lekker op LinkedIn.
Rutger van Drongelen
says:Ik weet genoeg Marc, ik druk gewoon op “Niet Toestaan” Dank dat je proefkonijn wilde zijn.
Marc Drees
says:Ik krijg net het bericht dat ondanks het feit dat de connectie met Arno niet lukt, BeKnown wel al op zijn Wall een bericht had geplaatst. Dus naast een niet werkende app is BeKnown ook gewoon een ordinaire spammer en daarin niets anders dan Branchout.
Sven
says:Tja, ben het wel met je eens. Ik kon voor mijzelf niet een directe aanleiding vinden om de FB app te gaan gebruiken. Aan de andere kant zijn er nog wel mogelijkheden voor succes. Vergeet niet dat zakelijke netwerken als bv LinkedIn in andere landen niet altijd even groot zijn als in NL. Daarnaast zou het voor startende werkzoekende een bruikbare aanvulling kunnen zijn waarbij het social media element belangrijk is.
Voor starters heeft Beknown mogelijk meer toegevoegde waarde dan LinkedIn? wat denken jullie?
Marc Drees
says:Het is de ‘niche’ die Monster denkt te kunnen exploiteren, daarvoor is het promo artikel van Josh Bersin inzichtgevend. Op Facebook zit een ander publiek dan op LinkedIn; en dat publiek is feitelijk meer in overeenstemming met het profiel aan gebruikers dat Monster nu al heeft.
Monster is feitelijk twee keer zo groot als LinkedIn (200 miljoen CV’s versus 100 miljoen profielen). Alleen Monster is tot op dit moment nooit in staat geweest haar bezoekers op een manier te binden als LinkedIn doet. Monster is een transactie gerichte site terwijl LinkedIn een relatie gerichte site is. Maar Monster’s DNA en verdienmodel is natuurlijk ook transactiegericht. Waarmee de uitdaging om van BeKnown een succes te maken alleen nog maar groter wordt