EUR 1.000 voor slangenolie?

Soms zie ik zulke stompzinnige dingen op Twitter voorbij komen dat ik niet kan stoppen met lachen. Wat te denken van deze tweet van Jacco “Me, myself en I” Valkenburg:

Tweet Jacco Valkenburg

Jawel, voor de prijs van twee vacatures op Monsterboard (bijna EUR 1.000) heb je je eigen recruitment app voor de iPhone of Android smartphones! Dat je daar geen reet aan hebt, maakt helemaal niets uit. Het kost tenslotte niet meer dan twee vacatureplaatsingen op Monsterboard! Dus…?

Nog veel leuker wordt het als je de tinyURL volgt in bovenstaande tweet. Want dan krijg ik van Valkenburg 10 redenen voorgeschoteld waarom ik toch echt een recruitment app nodig heb. Daar komen ze:

image 

Jawel, dit en meer. Valkenburg is tenslotte vergeten te melden dat de app ook perfect werkt tegen maagzuur, hoofdpijn, hartkloppingen en hamertenen!

Hahaha, wat een bak met ongekende onzin. Een slangenolieverkoper is er niets bij. Want voor die EUR 1.000 krijg je een mobiele me-too applicatie waar geen huidige of toekomstige werkzoeker op zit te wachten. Of zou de werkzoeker van vandaag echt van iedere intermediair of werkgever een aparte app gaan downloaden om door die paar vacatures heen te bladeren?

Natuurlijk niet! De werkzoeker van vandaag is slimmer dan de intermediair of werkgever die zich door bovenstaande onzinnige argumenten dit potje slangenolie laat aansmeren. Waarmee dus duizend Euro’s worden verbrand die sowieso beter waren besteed door 2 vacatureplaatsingen op Monsterboard te kopen. Hoewel ik daar zeker ook niet voor pleit…

Geef een reactie

13 Comments
  • Michiel Cobben
    says:

    Wat de waarde wel is: als recruiter kun je op je site een logo zetten met: download onze App. Dat was in 2010 en eerder heel hip!

  • Sandor
    says:

    Werkzoekersgedrag is gebaseerd op efficiency; hoe krijg ik zo snel mogelijk met zo min mogelijk effort inzicht in de opties de de arbeidsmarkt voor mij kan bieden. Werkzoekenden checken dus plekken waar ze dit inzicht snel kunnen verkrijgen; jobboards, google en verticals. Werkzoekenden zullen dus niet 200 apps van verschillende werkgevers gaan downloaden. De enige reden waarom iemand een app zal downloadn van een werkgever is omdat deze werkgever specifiek een favoriet is om in de toekomst te gaan werken. Indien deze werjgever al favoriet is zal de werkzoekende waarschijnlijk al een jobalert hebben aangemaakt op de site (die je dus in je mailbox op je i-phone binnenkrijgt). Waardoor iemand alleen relevante vacatures binnenkrijgt (efficient) 
    Helpt het om je carrieresite toegankelijk te maken voor mobiel internet (op welke wijze dan ook); ja ik denk het wel. Moet ja daar een volgende hype over creeren; nee. Dit is gewoon een technische toepassing van je carrierersite maar geen nieuwe source zoals bijvoorbeeld linkedin dat was. Vergeet de hype en maak het technisch mogelijk.
     
    Overigens waardeer ik jacco zijn ondernemerszin; hij ziet een commerciele kans (hoe we deze ook zien) en pakt die, dat is wat je doet als ondernemer.

  • Arie
    says:

    Zoiets moet zich denk ik ontwikkelen. Misschien, als er straks duizenden “idioten” zijn die dit soort apps hebben ontwikkeld, en er honderdduizenden zijn die zo’n ding daadwerkelijk hebben gedownload, dat apple er een apart onderdeel voor in zijn appstore maakt. Beetje criteria eraan hangen om te bepalen welke interessant zijn voor mij et voila. Dan heb ik gewoon een paar mooie mobiele appjes waar ik af en toe in kijk. Wie weet? En als je nou als intermediair weet, en hoort, dat iedereen mobiel is en dat mobiel de toekomst is (Jacco is echt de enige niet dit dat verkondigt), maar je luistert tevens naar dit goedbedoelde advies, wat moet je dán? Hoor ik hier serieus mensen beweren dat je dan maar een dure advertentie op een jobboard moet kopen? Of twee? Nee toch? Laat ik dan als recruiter maar eens de gok nemen, vooral omdat niemand echt feitelijk lijkt te kunnen aantonen dat het níet werkt….En dan de “punten” van Jacco:
    1. Mobiel internet heeft de toekomst: daar is niemand het mee oneens toch?
    2. U versterkt het beeld…. volgens mij is dat wel zo. Je mag in ieder geval zeggen dat je ook een mobiele app hebt. En jouw doelgroep bestaat misschien óók wel uit recruiters (waar Thomas zo lovend over het niveau is)
    Na twee punten besluit ik maar niet verder te gaan met opsommen, want het is overduidelijk dat wat hier staat, allemaal op zich prima te onderbouwen is. Dus rijst de vraag: hebben we iets tegen online verkoop? Want het opsommen van voordelen van een product is gewoon een heel gebruikelijke manier om iets online te verkopen. Of hebben we iets tegen Jacco Valkenburg? Tenslotte zijn er nog vele anderen die dit soort apps verkopen en die heb ik nog niet vergeleken zien worden met slangenolie-verkopers.
    Al met al dus weer lekker tendentieus. En voordat we nou gaan geloven dat als Marc Drees zegt dat het waardeloos is, dat ook zo is, moeten we onszelf eens achter de oren krabben en bedenken dat Marc Drees != God.
    @Marc
    Onderbouw het eens. Samen met Thomas bijvoorbeeld. Het statement dat zulke dingen niet werken, moet tenslotte een mooie, grondige onderbouwing hebben als je er serieus een topic van wilt maken. Anders is het gewoon een kwestie van “wie het hardst roept”. En dan kan je het Jacco niet kwalijk nemen dat hij een aantal mooie open deuren opsomt. Da’s beter dan roepen dat iets níet werkt, en dat niet onderbouwen. De wereldbeschaving is in ieder geval niet gebouwd door mensen die riepen dat iets niet kon of werkte, maar door de mensen die zich daar niets van aantrokken en het tóch gewoon deden……
    Tot slot liggen de winkels vol met producten die we niet nodig hebben. En kan je meer eten kopen dan goed voor je is. Heb je dat allemaal nodig? Nee, natuurlijk niet. Maar moet je het de mensen die het maken/verkopen kwalijk nemen dat ze het in de winkel leggen? Dacht het niet. Volgens mij geldt dat net zo goed voor mobiele recruitment apps.

    • Marc Drees
      says:

      Allereerst, praat eens met recruiters die een dergelijke app hebben. Niet alleen die van Jacco maar ook die van AllTheTopBananas of ShakeYourJob. Als je een dergelijke app voor marketing doeleinden aanschaft (kijk mij eens modern zijn…) is het een ‘zinvolle’ besteding van Euro’s. Als je daarentegen denkt dat deze apps zinvolle traffic gaan brengen, dream on. Steek dan geld in het ontwikkelen van een mobiele versie van je site. Want het is onmiskenbaar dat mobiel Internet groeit; ook voor online recruitment. Maar de apps die voor online recruitment worden ontwikkeld vergeten twee belangrijke dingen: Doel, gebruiksgemak en natuurlijk de reeds gememoreerde vraag: hoeveel recruitment apps van intermediairs of werkgevers zou een normaal mens op zijn/haar telefoon downloaden? Sta daar even een tijdje bij stil.
       
      En ga vervolgens die lijst van 10 punten eens volledig af. Want je ‘verduidelijking’ van de eerste twee punten stelden natuurlijk niets voor. Mobiel internet heeft de toekomst is een boilerplate opmerking. Mobiel internet heeft de toekomst dus online bouten en moeren maken ook. Ehhh… U versterkt het beeld van uw organisatie als moderne, creatieve en innovatieve werkgever? Hoezo? En is de achterliggende organisatie wel modern, creatief en innovatief? Ga eens alle tien de punten af maar dan met inhoud in plaats van te stellen dat de resterende punten overduidelijk zijn. Want dat zijn ze niet. In mijn optiek zijn ze dolkomisch maar overtuig me eens van het tegendeel. Ik ben zeer benieuwd.
       
      Tendentieus is het artikel zeker, maar dat is de vorm die is gekozen in verband met de bijzonder tendentieuze manier waarop een volstrekt zinloze app aan de man wordt gebracht. Pure verkoop van slangenolie dus. Zoals gezegd, spreek eens met partijen die early adopters zijn geweest van deze technologie of bijvoorbeeld ShakeYourJob. Daaruit zal blijken dat als het om traffic gaat een mobiele app zoals deze sterk vergelijkbaar is met die zinloze producten in de schappen van de supermarkt. En laten we inderdaad de slangenolieverkopers van deze aardkloot toejuichen voor het bouwen van de wereldbeschaving. Hoezee!

      • Arie
        says:

        hahah….het zijn niet de slangenolieverkopers in het bijzonder, maar ondernemers (zoals Jacco) in het algemeen die de wereldbeschaving hebben veroorzaakt.
        Moet je horen…ik ken zulke mensen, en er zijn er genoeg die er deze mening níet op nahouden, althans, geen slecht gevoel hebben over de app die Jacco levert. Laten we vooral niet vergeten dat hij er tenminste een redelijke prijs voor rekent (die van LokLok was geloof ik zo rond de 5000 euro en had als voornaamste specificatie dat je m kon schudden).
        Er zijn dus partijen die al eerder meer dan precies hetzelfde deden, en daar véél meer geld voor vroegen. Je zou Jacco ook kunnen bewieroken omdat hij misschien weliswaar niet heel veel toevoegt, maar daar wel een eerlijke prijs voor rekent.
        Waar je natuurlijk omgekeerd je kunt afvragen waarom Monster zo’n belachelijke prijs rekent voor een vacatureplaatsing. Maar dat zijn we denk ik al heel erg gewend 🙂
        Voor het geld dat Jacco ervoor vraagt, kan je nog es een risicootje lopen. Bovendien, zoals ik al aangaf, denk ik dat het wel goed is dat we er “iets” mee doen met z’n allen. Je komt het best op het spoor van unieke toegevoegde waarde door zo af en toe eens iets uit te proberen. Ik las in de andere discussie dat zo’n app ergens een paar honderd downloads had. Hoe dan ook is dat een paar honderd keer toegevoegde marketing waarde. Wat daar ook het verdere resultaat van is, dat op zich is best 999,99 waard….
        Overigens heb ik altijd heel veel bewondering voor mensen die heel grondig online verkopen. Ik zit met verbazing soms naar die stoppen met roken dingen te kijken, die helemaal op een soort “methode” lijken te zijn gebaseerd en die werkelijk álle voor- en nadelen lijken te behandelen. Ze verkopen er ook nog veel van dat spul door. Dus ik denk dat wat Jacco doet -hoewel het nog steeds véél beter kan- helemaal zo’n slecht voorbeeld niet is van hoe je online iets aanprijst. En natuurlijk…je moet nóóit dit soort verkooptaal al te letterlijk gaan nemen. Dat doe je ook niet met andere producten of diensten, dus waarom zou het nu opeens wel moeten.
        Omdat het je kennelijk amuseert, let op:
        1. Mobiel internet heeft de toekomst. We hebben het er met z’n allen de hele dag over. Dus als je je daarin kan mengen door te zeggen dat jouw bedrijf nu óók een mobiele app heeft, is dat marketingwaarde. Laat ik daar eens 250 euro waarde aan toekennen. Ik zou erbij zeggen: “maar dan moet je wél zorgen dat je je overal laat zien met je mobiele app, want vanzelf zal het niet gaan”.
        2. U versterkt het beeld van uw organisatie als moderne, creatieve en innovatie werkgever. U investeert tenslotte in nog-niet-bewezen oplossingen, en mag daarom een pionier genoemd worden. Bovendien, probeert u zelf een kanaal te worden, wat natuurlijk niet gaat lukken, maar er zijn er al vele geweest die wel kudo’s voor het proberen hebben verdiend. Hopelijk praten ze veel over uw merk op recruitmentmatters, en dat doen ze zéker niet als u helemaal niets onderneemt. Dus laten we daar nog eens 250 euro (pure attentiewaarde) aan toekennen.
        3. Het is een nieuw onderdeel van de werkgeversmix waarmee u vacatures altijd en overal toegankelijk maakt. Laat mij nuanceren dat je niet met je T-Mobile G3 door Amsterdam moet lopen, want dan is níets bereikbaar. Echter, zodra je internet hebt, kan je jouw app oproepen en je nieuwste vacatures zien. Als je hem nog een beetje leuk vormgeeft, heb je in ieder geval inderdaad een extra onderdeel aan de “mix” toegevoegd. Begin voordat je lekker gaat “mixen” eens met een plan. Als je daarin toegevoegde waarde ziet voor iets wat je niet heel veel sollicitanten gaat opleveren, maar wél attentiewaarde (en mixwaarde) heeft, moet je dat vooral doen. Als je toch een plan maakt, ben je wel goed bezig. En dat is dan waarschijnlijk voor het eerst, dus dat op zich is al heel veel waard. Laat ik daar zeker 1000 euro aan toekennen (je wordt je voor het eerst bewust van het feit dat er zoiets is als een “mix” en besluit daar eens iets mee te gaan doen, goed!).
        4. Potentieel groot bereik. Tja, je bedient die markt, maar met wát. Zorg wel dat je iets van interessante content levert (dat kán wel) en stel je niet voor dat er duizenden downloads gaan komen. Maar stel je voor dat het wél gebeurt, dan kost dat niets extra 🙂
        5. Het binden en boeien argument. Dat is nogal iets van de HR-markt. Het klinkt stoffig en ouderwets. Ik heb er een reuze hekel aan. Mensen die zo praten binden en boeien juist níet, is mijn ervaring. Maar goed, je spreekt een doelgroep aan die deze onzin gewend is (net als in-, door- en uitstroom, bah) dus snap ik het wel. Vooral handig.
        6. Mooi kado, positieve ervaring. Ja, als het spul werkt, kan je zeggen dat het een positieve ervaring is. Het is gratis, dus het is een kado. En als je net netjes doet, is het ook wel een mooi kado. Maar niet dat je kandidaat daar ook maar iets om geeft. Die wordt dagelijks doodgegooid met mooie kado’s. Echter, wanneer je er een beetje gericht omheen werkt, kan je er wel iets positiefs van maken. En dan is het opeens wel weer helemaal waar. Ik denk dat het hier meer met de presentatie dan met de inhoud te maken heeft.
        7. Dat weet ik niet, is dat zo? Moet het niet gewoon via de appstore? En kan je dat dan op je website zetten?
        8. Alle informatie met één druk beschikbaar. Zowel te betwisten als niet. Eén druk op de knop. Nou ja, het is verkoop he. Je moet wel internet verbinding hebben en er zitten nog wel een paar extra knopjes in zo’n app. Wat mij betreft tot nu toe de meest discutabele. Maar zo onbelangrijk en gewoon typisch verkooptaal. Dus daar lezen we maar overheen.
        9. Integreren van Sociale Netwerken. Dat is wel zo, ten dele. Je integreert jouw bestaan op die netwerken. Niet die netwerken zelf, want het is meestal een one-way integratie. Maar op zich…hey, weet je hoeveel recruiters er zijn die hun eerste linkedin profiel nog moeten maken…dan is dit een prima argument.
        10. Je werkgeversmerk wordt uitgedragen. Letterlijk he…wel grappig. Jouw werkgeversmerk in mijn broekzak. Wie wil dat nou niet?
         
         

  • Dirk Goossens
    says:

    U biedt sollicitanten een mooi cadeau!

    Hahahaha! Valkenburg blijft een van de smaakmakers in het dorre recruiterlandschap. Zou hij een lijst met tweehonderd voordelen ingedikt hebben tot bovenstaande? Geweldig. Was ik maar sollicitant, dan kon ik de app ook downloaden.

  • Nicol
    says:

    @Marc
    Zoals gezegd denk ik niet ‘daadwerkelijk’ dat werkzoekende apps van meerdere gaan downloaden, persoonlijk denk ik dat als het een app is gericht op zijn of haar functiegroep of branche waarin men werkzaam is, en er geregeld nieuw vacatureaanbod is,  ja.
    Ben zeker niet van mening dat een app  ‘zaligmakend of DE toekomst’  is, heb ook niet de illusie dat wij nu meer sollicitaties of kandidaten zullen trekken… alhoewel dat door sommigen wel zo wordt gepretendeerd… maar gun mij nou even de leukigheid van zo’n app 😉 Door de eersten die m hebben gedownload wordt de app goed ontvangen en of dat er nu 40 of 40.000 zijn, om aantallen gaat het mij niet: nu al blijkt dat voor sommigen van onze doelgroep de app toevoegt, voor korte of lange termijn: en dat is waar het om gaat voor ons.
    ps. maak je niet druk om het geld, die 1000 euro kwam niet uit jouw zak toch 😉

  • Thomas Waldman
    says:

    Volgens mij heeft hier onlangs nog een heldere uiteenzetting gestaan over waarom het niet werkt.

    Maar los daarvan is de tone of voice van Jacco’s marketing een teken aan de wand. Hier verdient de beste man zijn geld mee. Je kunt hem dat aanrekenen of je kunt jezelf als recruiter eens in de spiegel aankijken en je beseffen dat dit het gemiddelde denkniveau in jouw vakgroep is.

    Dat telt dus niet alleen voor dit voorbeeld van Jacco. Het stoort me al tijden dat de gemiddelde verkoop pitch naar recruiters het niveau “dit is de toekomst, heus!”niet ontstijgt.

  • Thomas Waldman
    says:

    Volgens mij heeft hier onlangs nog een heldere uiteenzetting gestaan over waarom het niet werkt.
     
    Maar los daarvan is de tone of voice van Jacco’s marketing een teken aan de wand. Hier verdient de beste man zijn geld mee. Je kunt hem dat aanrekenen of je kunt jezelf als recruiter eens in de spiegel aankijken en je beseffen dat dit het gemiddelde denkniveau in jouw vakgroep is.
     
    Dat telt dus niet alleen voor dit voorbeeld van Jacco. Het stoort me al tijden dat de gemiddelde verkoop pitch naar recruiters het niveau “dit is de toekomst, heus!”niet ontstijgt.

    • Arie
      says:

      @Thomas
      Zo helder is die “uiteenzetting” niet. Beetje onderbouwing ontbreekt nogal. Het is vooral een méning. Mag…maar als ik jou was zou ik vooral oppassen met het gaan zien van jouw mening als waarheid. Als je je zo stoort aan het niveau van die gemiddelde pitch, als marketeer (want dat ben je toch?), verzin dan eens een mooie pitch die dat niveau ontstijgt. En laat eens aan iedereen zien hoe goed dat werkt. Op zijn minst, vertel de lezer eens hoe jij denkt dat het wél zou moeten, in plaats van zo lekker over “tegen” te zijn, en jouw eh…hoe zeg ik dat “branchegenoten” met z’n allen te schofferen (gemiddeld denkniveau etc.). Dat impliceert namelijk dat jij jezelf een hoger denkniveau toebedeelt. En dat is natuurlijk weer een méning. Opnieuw…moet kunnen…maar houd altijd de mogelijkheid in het oog dat ook jij een mens bent, van vleesch en bloed, die vast en zeker nog héél veel moet leren. Jacco verdient er tenminste zijn geld mee….
      Stoor je er niet aan, dóe er iets aan…zou ik zeggen.

  • Nicol
    says:

    Opnieuw een pittig stukje van Marc Drees 😉 terecht / onterecht: ik geef er geen oordeel over. Wil alleen even inhaken op het feit : Of zou de werkzoeker van vandaag echt van iedere intermediair of werkgever een aparte app gaan downloaden om door die paar vacatures heen te bladeren?
    Dat is wel heel kort door de bocht. Als het een app is gericht op zijn of haar functiegroep of branche waarin men werkzaam is, en er geregeld nieuw vacatureaanbod is, denk ik ja.  Apps met vacatures van zowel allerlei functiegroepen en allerlei branches voegen, m.i., i.d.d. niet zo toe. Hetzelfde geldt voor apps waarin misschien 1 x per 2 weken eens een nieuwe vacature wordt toegevoegd.
    Wij hebben net een ‘ potje slangenolie’ aangeschaft: bij Netwerkt is de app net te downloaden (ja, ja door Jacco gemkt en ongeveer net zo ‘duur’ als 2 MB credits als je ze los zou moeten aanschaffen)  en onze app wordt binnenkort off. gelanceerd. Ik verwacht wel een redelijk download-aantal van onze app. Juist door de niche en bijbehorende doelgroep waarin Netwerkt zich begeeft. Onderzoek leerde ons onlangs nog dat veel van onze doelgroep graag woon-werkverkeer gebruikt om vacatures te checken, nog zo’n bevestiging.
    Of de app verder voldoet aan al die 10 redenen die Jacco ons voorschotelt, dat is wel heel ver gezocht….. Voor ons is het een leuke toevoeging en een verlengde van dat wat Netwerkt biedt: een extra mogelijkheid om onze nieuwste vacatures (en blog) te volgen, where ever you are (als je je Iphone maar bij je hebt ;-)) Niets meer en niets minder.
    En ondertussen zijn wij wel blij met de app, de bijbehorende prijs en Jacco’s dienstverlening: uiteindelijk is het de keuze van de afnemer, toch?!
     
     

    • Marc Drees
      says:

      Iedereen mag lekker spelen met mobiel Internet. En het is zelfs verstandig om dat te doen; tenslotte leer je het meest door de fouten die je maakt. Ook als kost dat EUR 1.000…
       
      Als je daadwerkelijk denkt dat werkzoekers de moeite gaan nemen om de apps van meerdere intermediairs met vacatures binnen hun interessegebied te downloaden en actief te gebruiken; dream on! Dan is een vacature op Monsterboard een beter plan. Tenslotte is het een stuk waarschijnlijker dat een werkzoeker een app van een vacaturesite gaat downloaden dan die van een intermediair. En nog beter en goedkoper: plaats je vacatures op een vertical. Die hebben ook mobiele apps. Ze werken geen van allen, maar de kans dat een werkzoeker die app download is nog veel groter. Scheelt toch weer mooi EUR 1.000!
       
      Maar wat kan ik zeggen, slangenolie smaakt blijkbaar lekker…