Hoe gaat het met onze beroepsgroepen?

Een korte blik op de ontwikkeling van het vacaturevolume van een aantal grote beroepsgroepen in ons land toont dat het voor de meeste van die groepen nog altijd crescendo gaat:

Jobfeed: Ontwikkeling gemiddeld jaarvolume vacatures (2008 = 0%) geselecteerde beroepsgroepen, 2008 – heden

Jobfeed: Ontwikkeling gemiddeld jaarvolume vacatures (2008 = 0%) geselecteerde beroepsgroepen, 2008 – heden

De beroepsgroep Inkoop en magazijnbeheer blijft in een vrijwel rechte lijn groeien en zit nu zelfs bijna 10% hoger in vergelijking met het gemiddeld volume over 2008. Indrukwekkend! Verkoop en handel heeft zich ondertussen bijna hersteld van de klap als gevolg van de financiele crisis; bij ongewijzigde groei is het een kwestie van ruim een maand om te zeggen dat het herstel voor commerciele functies volledig is.

De beroepsgroepen Communicatie, Marketing en PR evenals de ICT’s laten een aanzienlijk trager herstel zien, waarbij de ICT functies nog altijd ruim 25% minder vacaturevolume tonen in vergelijking met 2008. Maar het herstel is duidelijk en gezond al zal het bij gelijkblijvend hersteltempo nog geruime tijd duren tot de nullijn is bereikt.

Het lelijke eendje is de beroepsgroep Administratie en klantenservice. Er is de laatste tijd weliswaar sprake van een groei van het vacaturevolume maar het gaat wel bijzonder traag. En dat terwijl het vacaturevolume nog altijd ruim 50% lager ligt in vergelijking met 2008. Brr.. En als ik naar de recente ontwikkeling bij deze beroepsgroep kijk, zie ik ook nog eens het volgende, onrustbarende beeld:

Jobfeed: Vacaturevolume Adminstratie en klantenservice, wekelijks (grijs) en 52-weeks gemiddelde, 2008 - heden

Jobfeed: Vacaturevolume Adminstratie en klantenservice, wekelijks (grijs) en 52-weeks gemiddelde, 2008 – heden

Hmmm… waar gaat dat naar toe met die vacaturevolumes in de afgelopen weken? Dat lijkt niet op een voortzetting van het al eerder gememoreerde trage herstel maar signaleert eerder een stagnatie. Dat wordt nog spannend na de zomerperiode…

Geef een antwoord

2 Comments
  • Viggo Hop
    says:

    Dat heeft lijkt mij met een duidelijke en logische cyclus te maken; Eerst worden er commerciele mensen aangetrokken om de verkoop te bevorderen, daarna pas is er werk voor administratieve en klantenservice medewerkers. Pas wanneer de verkopers hun werk goed doen en de orders van de organisaties groeien, is er weer meer ruimte voor administratieve en klantenservice medewerkers.

    Daarnaast denk ik dat deze vacatures op kleinere schaal worden uitgezet omdat deze medewerkers nu eenmaal een stuk makkelijker te vinden zijn. Er zijn nog zoveel mensen die zonder baan zitten, dat het geen kunst is om deze functies in te vullen. Dus zullen de functies ook minder gecommuniceerd en uitgezet worden.

    • Laurens Tienkamp
      says:

      Zit wat in, maar dit principe (makkelijke vindbaarheid van administratief personeel en klantenservice) geldt ook voor de functiegroep Verkoop en Handel.

      Daarnaast denk ik dat een cyclus van ongeveer 5 jaar (een grove schatting als je de trendlijn doortrekt) wat lang is.