Adzuna: vertical search engine met eng social sausje

Logotype Adzuna Het wordt gezellig druk in ‘social recruitment’ land. Want nu hebben we er een vertical search engine bij die ook nog eens integreert met Facebook en LinkedIn. De naam van al dit moois? Adzuna! Overigens is deze site op dit moment alleen voor Britten interessant.

Adzuna claimt dat het op basis van mijn contacten in LinkedIn en Facebook direct de vacatures kan laten zien die bij de bedrijven van die contacten beschikbaar zijn. Dat is ongetwijfeld interessant voor een recruiter, maar een werkzoeker heeft waarschijnlijk relevanter criteria om de juiste baan te vinden. Maar ook voor werkzoeker zegt Adzuna waarde toe te voegen.

Homepage
Dit is de homepage van Adzuna, waarmee ze zichzelf duidelijk als vertical search engine positioneert:

Adzuna | Homepage

Overigens een merkwaardige practice om iconen in de zoekvelden te laten zien. Zou Adzuna denken dat de bezoeker hiermee beter begrijpt wat er met What? en Where? wordt bedoeld? Volstrekt overbodige elementen die eerder de bezoeker in verwarring kunnen brengen dan de bezoeker helpen.

Maar het gaat niet om de zoekfunctie, het gaat om de feature onder de naam Adzuna Connect. Die suggereert dat je met een beetje hulp van je vrienden een volgende baan kan vinden. Als ik daar op klik krijg ik dit te zien:

Adzuna | Adzuna Connect

En hier is de propositie van Adzuna Connect duidelijk te zien. Als ik inlog via LinkedIn krijg ik een overzicht van mijn connecties te zien. En als er bij de werkgevers van die connecties banen (binnen Adzuna natuurlijk) beschikaar zijn dan krijg ik die ook meteen te zien. Een prettige oplossing voor recruiters in de UK zou ik zeggen, maar als werkzoeker ben ik toch eerder geinteresseerd in relevante banen op basis van mijn wensen en eisen dan in banen die toevallig bij de werkgevers van mijn connecties beschikbaar zijn.

Maar niet getreurd, ook daar heeft Adzuna een oplossing voor. Want als er in het zoekresultaat van Adzuna banen worden getoond waar een connectie van mijn werkt, dan zie ik de betreffende connectie bij die vacature staan, samen met de mogelijkheid om contact met die connectie op te nemen. Dat gaat overigens zo:

Adzuna | E-mail via LinkedIn

Met andere woorden, vooral bedoeld om Adzuna maximaal viraal onder de aandacht te brengen.

Overigens is het me niet gelukt om zowel bij het overzicht van mijn connecties als bij het zoekresultaat in Adzuna ook maar 1 referentie te zien. Maar dat kan aan mijn beperkte aantal connecties liggen, hoewel er voor die connecties wel vacatures in het zoekresultaat van Adzuna waren. Mogelijk dat Adzuna niet helemaal lekker werkt.

Evaluatie
Met deze ontwikkeling toont Adzuna een onrustbarende ontwikkeling die vertical search engines mogelijk inslaan. Want hiermee worden dit soort sites een dubbele parasiet. Niet alleen door ongevraagd vacatures te kopieren maar vervolgens ook nog eens door contact- en relatiegegevens van werkzoekers te kopieren. Wat een truc!

Adzuna is van plan er het volgende mee te doen:

We may use the information to improve our products and services.

We may send out email alerts about new adverts on our site to those who subscribe to this service.

We may periodically send promotional emails about new products, special offers or other information which we think you may find interesting using the email address which you have provided.

Briljant. Met een minimale inspanning zet je een vrolijke cottage industry op waarmee op basis van de verzamelde gegevens gezellig de bezoekers te spammen met nieuwe producten en diensten. Listbroking 101.

Om het beter verteerbaar te maken fingeer je maatschappelijke interesse:

We want to make the job search experience much, much better.  Social is a key part of that and we believe a social layer gives job seekers a distinct advantage in the market. Understanding where you can get a quick intro through a friend to an employer or even get the low down on what it’s really like to work at a company is incredibly valuable job seekers – we want to make this a seamless part of our search.

Tuurlijk…

Conclusie
Adzuna is een vertical search engine die een social sausje op zichzelf heeft gegoten om interessant te worden voor adverteerders. Het is de verwachting dat andere vertical search engines dezelfde beweging zullen maken, waarmee werkzoekers onbedoeld zichzelf aanmelden voor heel, heel veel ‘geautoriseerde spam’. Want dat is de enige reden waarom Adzuna deze aanvulling heeft uitgevonden. Lekker gegevens van mijn bezoekers verzamelen om zo geld te verdienen.

Geef een reactie

4 Comments
  • Doug from Adzuna Jobs
    says:

    Thanks for writing about Adzuna’s launch Marc.
    Although I don’t speak Dutch, I understand you have some concerns around privacy on our social integration, which I think may be based on a misunderstanding of the service.  

    To be clear:
    – Adzuna absolutely does not do ‘listbroking’, send spam emails or sell user data in any way whatsoever
    – We explicitly request permission from Facebook users to send them emails (although we do not currently send any emails to them or posts to their walls) and we do not capture email addresses from LinkedIn users at all.
    – Messages are only sent by users to their connections based on an active decision to choose to send a message – no different from them sending an email to a friend which is a function on nearly every job board
    – Our privacy policy is based on a standard template produced by the UK government as an example of best practise for websites to use
     

  • Peter
    says:

    @Marc Als je het hebt over “een andere beweging”, denk je dan in het algemeen aan nieuwe webbased ontwikkelingen met meer beslotenheid (Google+ enzo) of denk je ook aan een terugkeer naar off line?

  • Peter
    says:

    De dreigende tekorten op de arbeidsmarkt zullen er vast toe leiden dat dergelijke initiatieven ook in NL hun intrede zullen. Zal er, in reactie op die digitale brei, ruimte ontstaan voor “discrete arbeidsbemiddeling”, waar kandidaten niet meer online te vinden zijn?

    • Marc Drees
      says:

      Tegenover alle ‘social’ online initatieven zal ongetwijfeld een andere beweging zichtbaar worden. Het wachten is in mijn optiek op een of meerdere uitwassen die duidelijk maken dat online privacy toch echt serieus dient te worden genomen, ook door werkzoekers. Met meer initiatieven als deze is het slechts een kwestie van tijd tot er ergens een zeer scheve privacy schaats gereden gaat worden.