Google+ biedt kansen voor recruitment

Het zal je vast niet zijn ontgaan, Google heeft een eigen sociaal netwerk gelanceerd Google+
Als zich ergens veel mensen online verzamelen dan zijn recruiters er altijd als eerste bij om de mogelijkheden te bekijken. 

Wat mij betreft is Recruitment als een paringsdans. Je draait eerst een tijdje om elkaar heen, je maakt kennis, tast elkaar af om uiteindelijk met elkaar te trouwen.

Zenden
Sommige recruiters slaan de paringsdans over en duwen meteen een vacature in je strot. Ik vraag me af of ze dit in de kroeg ook doen? Als je je voelt aangesproken dan is Google+ echt iets voor jou. Je kunt namelijk makkelijk groepen (cirkels) maken van mensen met een specialisme en vervolgens daar je passende vacature tegenaan gooien. Ik vrees alleen dat het niet echt effectief zal zijn. Als je wilt kun je de cirkels natuurlijk ook gebruiken om relevante content te delen 😉

Interactie
Als je niet zo’n zender bent biedt Google+ prachtige mogelijkheden.
Google+ laat namelijk na een paar weken al zien waar haar ware kracht ligt, de interactie!
Het aantal reacties en daarmee discussies naar aanleiding van een geplaatst bericht is hoog en de kwaliteit van de discussie idem dito. Hoe kan dit? Volgens mij spelen een aantal zaken een rol.

  1. Geen 1op1 relaties maar volgen. Bij Google+ volg je mensen zonder dat ze toestemming hoeven te geven. Het is dus niet zoals op Facebook dat je ‘bevestigd’ vriend bent, maar meer zoals op twitter gewoon volgen.
  2. Geen vrienden maar professionals. Het netwerk wordt tot nu toe voornamelijk bevolkt door professionals. Mijn cirkel familie is leeg en vrienden heb ik sowieso niet. Hierdoor worden professionele zaken gedeeld en minder de persoonlijke zaken.
  3. De gebruiker bepaalt. Misschien had Google een hele andere gedachte bij het netwerk, maar de gebruikers bepalen wat ze met de tool doen. Schijnbaar hebben we nu al bepaald dat we inhoudelijke zaken delen en daarop reageren. Dit kan nog veranderen, maar meestal versterken dit soort ongeschreven regels juist het type gebruik. Ik hoop eerlijk gezegd ook dat het zo blijft.

 

Omdat het draait om de inhoud zie ik mooie kansen om delen van de recruitment paringsdans op Google+ uit te voeren. Ik heb heel wat organisaties zien proberen hun lijnmanagement op twitter te krijgen. De meeste zijn sceptisch en voelen er niets voor om te participeren in de ‘twitter diarree’. Voor Google+ kan dit anders zijn omdat ze makkelijker vanuit hun expertise kunnen participeren en inhoudelijk discussieren. Bij LinkedIn kan dit ook, maar daar zijn de meeste groepen dood en het interactiemodel bij de status updates is nooit goed uitgewerkt. LinkedIn CEO Jeff Weiner reageert lekker defensie op de introductie van Google+, die ziet de bui dus al hangen.

Het is, volgens mij, voor recruitment belangrijk dat het lijnmanagement mee gaat doen omdat ik als kandidaat liever een dansje doe met een vakgenoot / manager ipv met een recruiter.
Aan recruitment de taak de managers actief te krijgen, de online discussie te volgen en de talenten eruit te pikken.

Het duurt misschien nog even voordat Google+ voldoende gebruikers heeft om alle doelgroepen te bereiken, maar het heeft de potentie van ideale talentspotter en CRM.

 

Geef een reactie

2 Comments