LinkedIn profiel importeren vs Apply with LinkedIn button

Zoals Marc al schreef is de nieuwe Apply with LinkedIn button uitgebracht. Ik merk dat het online nogal wat verwarring teweeg brengt omdat solliciteren met je LinkedIn profiel al mogelijk was. Daarom hierbij een uitleg over de verschillende mogelijkheden die de Linkedin API biedt inclusief de voor- en nadelen.

1 LinkedIn profiel importeren
LinkedIn biedt de mogelijkheid om via de API tijdens het solliciteren je LinkedIn profiel op te vragen. API staat voor Application Programming Interface, niet dat je daar veel wijzer van wordt. Om tijdens het solliciteren toegang te hebben tot je profielinformatie, geef je via een knop LinkedIn toestemming om jouw informatie vrij te geven aan de organisatie waar je op dat moment solliciteert. Nadat je toestemming hebt gegeven krijgt de organisatie vrije toegang tot je profiel in een gestructureerde vorm, bijvoorbeeld XML.

Dat ziet er dan ongeveer zo uit:

<person>

<id>12313</id>

<first-name />Ruben</first-name>

<last-name />Hoogervorst</last-name>

</person>

Deze informatie wordt gebruikt om de velden van het sollicitatieformulier automagisch in te vullen. Wat veel sollicitanten niet weten is dat je de organisatie ook direct toegang geeft tot al je connecties, je groepen, je updates, de updates van je netwerk, eigenlijk alles behalve je e-mailadres en wachtwoord. Nog een nare bijkomstigheid is dat de organisatie, in de meeste gevallen, toegang tot al je informatie heeft totdat jij deze toestemming intrekt. Die toestemming kun je intrekken via je instellingen, probeer het maar eens te vinden, succes!

De voordelen:

  1. Als kandidaat heb je volledige controle over de informatie die je uiteindelijk verstuurd als sollicitatie. Je informatie komt in het formulier te staan en deze kun je aanpassen.
  2. Voor organisaties biedt de LinkedIn API één enorm voordeel. Je kunt namelijk je database automatisch up to date houden, ofwel periodiek kijken of er nieuwe werkervaring of opleidingen zijn toegevoegd.

 

De nadelen:

  1. De sollicitant kan niet goed overzien welke informatie hij/zij vrijgeeft. Bij Facebook laten ze veel duidelijker zien tot welke informatie je toegang verleent en ze laten je dit aanpassen. LinkedIn zou dit ook moeten doen.
  2. Ander nadeel is dat het solliciteren nog steeds een redelijk grote inspanning vraagt. De uiteindelijke conversie naar sollicitatie zal verbeteren, maar het kan nog sneller.


2 De Apply with LinkedIn button

De LinkedIn API biedt sindskort de Apply with LinkedIn button. Hiermee stuur je in een keer je profiel naar de organisatie waar je wilt solliciteren. Ze krijgen deze informatie één keer per e-mail als pdf bijlage of één keer als gestructureerde data. Deze data is qua profiel informatie gelijk aan de API met als uitzondering dat ze wel je e-mailadres meesturen. Je kunt je profiel bewerken voordat je deze verstuurt, maar dit is je ‘live’ profiel. Alle wijzigingen zijn dus ook direct zichtbaar voor je netwerk. De organisatie waar je solliciteert krijgt niet voor langere tijd toegang tot je informatie laat staan tot je connecties en andere gegevens.

De voordelen:

  1. Het grootste voordeel is de snelheid. Je kunt nu echt binnen 2 seconden solliciteren. Dit kun je natuurlijk ook zien als een nadeel.
  2. Verder vind ik het een voordeel dat ik geen volledige toegang geef tot mijn LinkedIn gegevens, maar slechts een kopie van mijn profiel.

 

De nadelen:

  1. Een groot nadeel is dat je weinig vrijheid hebt om je profielinformatie aan te passen zonder direct je oorspronkelijke profiel te wijzigen of extra toelichting te geven. Beroepsgroepen die houden van controle en structuur gaan dit niet leuk vinden.
  2. Een ander nadeel vind ik dat je geen mogelijkheid hebt om de automatische ontvangstbevestiging aan te passen. LinkedIn gooit er nu hun eigen Engelse e-mail uit.

3 LinkedIn scraper

Er is nog een derde optie, mijn favoriet, deze maakt helemaal geen gebruik van de LinkedIn API. Deze optie is het ‘scrapen’ van het openbare LinkedIn profiel. Als de sollicitant de link van zijn/haar LinkedIn profiel opgeeft dan kun je hier automatisch naar toegaan, alle informatie van de pagina schrapen en vervolgens het sollicitatieformulier met deze informatie vullen.Deze methode heeft de voordelen van methode 1 en 2 zonder de nadelen. Ze heeft wel andere nadelen:
  1. Alleen de openbare LinkedIn profielen zijn benaderbaar
  2. De scraper up to date houden vraagt veel onderhoud. Telkens als LinkedIn haar profiel pagina wijzigt moet je de scraper aanpassen.


Conclusie

Alle methodes hebben hun voor- en nadelen. Denk goed na over je doelgroep en hoe die willen solliciteren. Het is het misschien ook een idee om meerdere opties aan te bieden.

Aanvullingen natuurlijk meer dan welkom!

Geef een antwoord

13 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    Mooi overzicht Ruben, klasse. Je kan dus met de apply with Linkedin knop toch niet je gegevens alsnog aanpassen voor je verzend? Erg slecht is dat vind ik. 

    Marc: weet je dat ik dus bij meerdere klanten heb geprobeerd om de default optie op 1 dag te laten zetten, maar dat dat dus niet kan in de API? Heel bizar was dat. Wij wilde ‘vertrouwd’ overkomen, we halen het er namelijk maar 1 keer uit, maar dat kon gewoon niet in de API.

    • Ruben Hoogervorst
      says:

      Thnx!
      Je kunt je profiel wel aanpassen, maar dit is je echte live profiel.
      Ze maken niet eerst een kopie die je vervolgens bewerkt.
      Veel mensen hanteren bijvoorbeeld op LinkedIn een Engels profiel.
      Die moeten ze dus eerst vertalen, opslaan en later weer aanpassen.

  • John
    says:

    Wat mij betreft mis je het juist zo krachtige nieuwe (sociale) aspect van de button:
    Sollicitanten zien, na sollicitatie, welke mensen in hun netwerk bij dit bedrijf werken, en kunnen hen verzoeken om ze voor te dragen (referral) of vragen te beantwoorden.
    Handig voor werkgevers en sollicitanten..

  • Marc Drees
    says:

    Of je doet wat ik altijd doe bij optie 1, de duur van de autorisatie tot 1 dag beperken. Op het moment dat ik de autorisatie geef, want dan biedt de LinkedIn API mij een aantal mogelijkheden. Standaard staat de duur van de autorisatie op Onbeperkt (Until revoked), maar dit is direct te wijzigen in een andere periode. De interactie is weliswaar onnodig ingewikkeld, maar het is een stuk simpeler dan binnen LinkedIn de autorisaties opzoeken en wijzigen.
     
    Verder is bij optie 1 natuurlijk het allergrootste voordeel vergeten: met deze optie vertel je LinkedIn alleen dat je toestemming geeft om jouw gegevens aan een andere partij ter beschikking te stellen. Waarom je dat doet blijft voor LinkedIn volledig onbekend. Bij optie 2 vertel je LinkedIn dat je solliciteert. En met die informatie kan LinkedIn heel veel ‘leuke’ dingen doen.
     
    ‘Leuke’ dingen die een angstaanjagende invasie van privacy kunnen betekenen en gigantisch risico vormen voor de intermediaire wereld. Maar dat zal de lemmingen niet weerhouden massaal die Apply with LinkedIn knop te omarmen. Want het is zo lekker makkelijk. Wat overigens helemaal waar is.
     
    Een LinkedIn scraper is veel te ingewikkeld. Tenzij iemand (Ruben?) daar een bijzonder eenvoudig toepassinkje van maakt. Dus…

    • Arno Bouwens
      says:

      Is bekend wat Linkedin vasthoudt van de sollicitatie? Geef je daar als gebruiker toestemming voor of kun je ook geen toestemming geven? Kun je ook zelf zien waar je gesolliciteerd hebt? Kun je deze geschiedenis verwijderen?

      • Marc Drees
        says:

        Wat ik ervan heb begrepen kan je als LinkedIn gebruiker zien waar en wanneer je hebt gesolliciteerd. Door op de Apply with LinkedIn knop te drukken geef je feitelijk (zij het impliciet) toestemming aan LinkedIn om deze informatie op te slaan. En ik durf er mijn verzameling strips onder te verwedden dat je deze informatie niet kan verwijderen (hooguit optisch, maar LinkedIn zal deze gegevens nooit fysiek verwijderen).

        • Ruben Hoogervorst
          says:

          je kunt nog niet zien wanneer en waar je hebt gesolliciteerd, maar dat zal vast gaan komen. En meteen in je updates:”Ruben has applied at Nike” 😉 

          Ik kan aan de e-mail die werkgevers ontvangen zien dat ze sollicitatiedata opslaan en checken of de werkgever de sollicitatie bekijkt via de link.