LinkedIn laat Facebook’s ‘social ads’ herleven

spam Eind 2007, terwijl haar Beacongate verontwaardiging nog niet was uitgedoofd, lanceerde Facebook social ads. Een poging van Facebook om content van haar gebruikers te misbruiken in advertenties. Fast forward 3,5 jaar en we komen uit bij LinkedIn die op 16 juni van dit jaar haar Privacy Policy onder meer uitbreidt met de volgende bepaling:

Advertising and Endorsements on LinkedIn
In order to deliver relevant and valuable ads to you and your network, LinkedIn may use your name and profile photo in connection with social advertising based on content shared on LinkedIn. This advertising may include the fact that you have recommended or endorsed a product or service on LinkedIn, followed a company, joined Groups or conversations, established or added content to your profile, etc., and will only be displayed to your LinkedIn network. You can opt-out of allowing your name and/or profile photo to be used in social ads here.

Tenzij je ongemerkt in advertenties wilt figureren zou ik je aanraden de link hierboven te gebruiken om dit te voorkomen. Want LinkedIn probeert op een bijzonder sneaky manier de content van haar ‘members’ te misbruiken in advertenties om deze meer ‘relevant’ te maken (lees: een hogere CPM te realiseren).

Hoewel dit een zeer bijzondere wijziging van de Privacy policy is, heeft LinkedIn geen reden gezien om haar ‘members’ hiervan expliciet op de hoogte te brengen. Slechts via een tweetal blog postings op het LinkedIn blog werd hier aandacht aan besteed. Natuurlijk worden deze blogs nauwelijks gelezen. Net als de Privacy policy overigens

De eerste keer dat hiernaar werd verwezen was in een blog posting op 10 juni. In deze posting staat onder meer het volgende:

One of the key ways social media helps businesses grow is through word of mouth. On LinkedIn, one of the ways we facilitate that process is by letting you recommend products and services you use on Company Pages. The effectiveness of these recommendations is related to the people in a trusted network that it is shared with, and one of the upcoming privacy policy changes lets us share your public actions, like recommendations, following companies, etc. on the site with your business network in a commercial context such as an ad.

De tweede keer dat LinkedIn hiervan melding maakte was in een blog posting op 23 juni. En nu wordt de aanpassing van de Privacy Policy gesponnen als een voordeel voor haar ‘members’. Waarbij de auteur als volgt begint:

At LinkedIn we are focused on helping our members be more productive and successful on a daily basis.

Hoe mijn hoofd en naam bij een advertentie mij meer productief en succesvol zou maken is mij een compleet raadsel, maar LinkedIn heeft daar blijkbaar wel een idee van:

How many times have you asked a peer or a colleague for a product or service recommendation? Imagine if we can make the advertising that you see on LinkedIn as relevant, timely, and useful by surfacing the wisdom of your network at the appropriate times. That’s why we recently announced changes to our privacy policy around how member actions may be shared with others.

We’re excited to announce today that we plan to roll out changes to the advertising platform across LinkedIn which will surface actions from your network, like recommendations and company follows. The focus is to deliver ads that are more useful and relevant to you.

Briljant! De sprong van mijn vraag aan een collega naar een advertentie met dat hoofd van mijn collega is volstrekt krankzinnig; maar deze sprong is noodzakelijk om dit misbruik van mijn informatie in een voordeel voor mijzelf te vertalen. De achtergrond voor deze krankzinnige argumentatie vindt haar basis in de IPO documentatie van LinkedIn waar wordt gesproken over Risks associated with our Business. En daarin staat onder meer het volgende:

our core value of putting our members first may conflict with the short-term interests of our business;

Dit risico wordt als volgt uitgewerkt:

One of our core values is to make decisions based on the best interests of our members, which we believe is essential to our success in increasing our member growth rate and engagement and in serving the best, long-term interests of the company and our stockholders. Therefore, in the past, we have forgone, and may in the future forgo, certain expansion or short-term revenue opportunities that we do not believe are in the best interests of our members, even if our decision negatively impacts our operating results in the short term. 

Daarom moet LinkedIn elke schending van de privacy ter vergroting van de eigen omzet wel als een voordeel voor haar ‘members’ vertalen. Tenslotte leeft, ademt en schijt LinkedIn putting our members first. Althans, dat is het imago dat het bedrijf probeert te spinnen.

In werkelijkheid begint LinkedIn met te verzinnen hoe ze geld kunnen verdienen aan haar ‘members’. En pas nadat de details van die stap zijn uitgewerkt gaat LinkedIn bedenken hoe ze dit als een voordeel aan haar ‘members’ kan verkopen.

In dit geval was LinkedIn waarschijnlijk op zoek naar manieren om de clickthrough rate van haar advertenties te verhogen. Weet je wat? Als we er nou een paar hoofden en namen van ‘onze members’ bijflikkeren? Dan wordt het persoonlijk, zeker als er een bekend hoofd bij staat. En daar gaan die andere eikels vast op klikken! Te gek idee, maar we moeten dit nog wel effe naar die ‘members’ verkopen. Joh, we zeggen gewoon dat ze relevantere advertenties krijgen te zien; who cares. Doen we, wanneer kan dit in productie gaan?

Of een vergelijkbare discussie. Het eindresultaat is een nieuwe feature die geen enkel voordeel voor de ‘members’ oplevert maar LinkedIn een uitstekende manier biedt om de beschikbare data commercieel uit te baten. En dat was exact waar het allemaal om te doen was.

Wat LinkedIn in haar omzetmaximalisatie volledig lijtk te zijn vergeten is de volgende informatie uit de IPO documentatie:

responsibly use the data that our members share with us to provide solutions that make our members more successful and productive

continue to earn and preserve our members’ trust with respect to their professional reputation and information;

In haar jacht op omzet is LinkedIn een volstrekt amoreel bedrijf (geworden).

Geef een antwoord

2 Comments