#Hyvesweerhip

Ik ben al jaren Hyves fan en haat ik Facebook. Ik ben wel al jaren actief op Facebook, maar ik heb er echt zo’n hekel aan. Ik vind het niet overzichtelijk, het is gebruikersonvriendelijk en het gewoon niet mijn ding. Ik heb vooral Facebook vanwege mijn familie in Amerika. Mark Zuckerberg vind ik een eng megalomaan mannetje. Facebook blijft de randjes van het fatsoen opzoeken en als een dronken olifant eroverheen stampen. Facebook sluit ook grote groepen uit, bijvoorbeeld de social media monsters van de toekomst, iedereen onder de dertien. Wellicht omdat Zuckerberg, nog niet heeft bepaald hoe hij ook deze doelgroep leeg kan zuigen. Dan blijf ik Hyves leuker vinden.

Wat mij stoort is de exodus van al die mensen naar Facebook. Wat mij nog meer stoort zijn de recruiters die plotseling Hyves afvallen. Vooral omdat voor de komst van Hyves meeste recruiters dachten dat social media hetzelfde was als Koffietijd van RTL4. Zijn zij allen vergeten dat zij hun social media melktandjes zijn verloren op de randjes van een Hyves pagina.

Zaten wij niet urenlang met ze allen te hyven, te kwekken en onverklaarbare smiley’s bij elkaar te plaatsen? Ik mis wel bij Facebook dat ik niet :superman: kan intypen en dat dan een smiley met een rode cape verschijnt. Nog beter is uiteraard :superman2: , maar smaken verschillen. Is Facebook niet vooral voor jonge mensen…vergeten we niet ook een hele grote andere doelgroep, de “niet zo hip dat ik op facebook sta” generatie. Voor deze mensen is Hyves al een hele grote stap.

Ja Facebook groeit aan populariteit en wellicht ook ten kosten van Hyves. Dus wat gaan onze vrienden van Hyves doen om te zorgen dat Hyves weer hot, hip & happening wordt? Wat kan Marc de Vries doen om het imago te veranderen ? Persoonlijk denk ik dat hij al een hele goede eerste stap heeft genomen om Brechtje de Leij aan te nemen. Brechtje heeft ervoor gezorgd dat suf kaartjes sturen, weer hip werd bij Greetz, nu dus Hyves. Op mijn vraag aan Brechtje wat ga je dan doen bij Hyves, was het antwoord van deze hippe urban social media ster “Coole Shizzle met mobile social media”.

Nou ben ik niet een onwijs IT onderlegd persoon maar als iemand Shizzle gebruikt dat moet het wel cool zijn toch ? Als ik Marc de Vries was, zou ik Brechtje met twee handen vasthouden.voordat je het weet probeert Quinten van de VNU haar te hunten, om de Nationale Vacature Bank weer hip te maken. NU geloof ik zeer inde kwaliteiten van Brechtje, maar ook zij kan niet toveren. Mijn advies aan Marc, is een eigen smiley die :brechtje: heet….

Ik weet niet of je ooit het plaatje hebt gezien van waar Facebook allemaal dominant is, op de wereld kaart. Het is één grote blauwe vlek, echter er is één volkje dat weerstand biedt te weten die onverslaanbare Nederlanders, met hun eigen site Hyves. Het lijkt wel de eerste pagina van Asterix en Obelix.

Dus ik zeg….laat de driekleur wapperen, zing het volkslied en update je hyves profiel en maak #Hyvesweerhip !

@martijnrecruit

Geef een reactie

6 Comments
  • robert
    says:

    Wat een zin- en kansloos artikel. Vol met meningen en nietszeggende dingen.

    Heb je niets beters te doen? Sorry, maar kijk eens beter naar Social Media in het algemeen….. .

  • Rogier Timofei
    says:

    “… Wat mij nog meer stoort zijn de recruiters die plotseling Hyves afvallen. Vooral omdat voor de komst van Hyves meeste recruiters dachten dat social media hetzelfde was als Koffietijd van RTL4.”

    ROFL

  • Brechtje de Leij
    says:

    Ik denk dat zelfspot, en de eigenschap om jezelf niet té serieus te nemen belangrijke kwaliteiten voor ieder zijn. Je kunt natuurlijk wat zuur reageren op zo’n hashtag, maar ik denk dat de meeste Twitterazi hem wel kunnen waarderen. Het allitereert ook zo lekker.

    Maar goed, uiteraard is Hyves continu aan het innoveren, en op het moment bezig met hele interessante nieuwe ontwikkelingen. Het is dan ook één van de beste internet product ontwikkelelingsbedrijven van Europa. Ik ben er dan ook van overtuigd dat Hyves een netwerk is wat relevant is, en blijft.

    En, alhoewel het jeugdige uiterlijk van de auteur wellicht anders doet vermoeden, hij is wel degelijk de 30 gepasseerd. En dol op smliey’s ;-).

  • Frank
    says:

    Naar mijn idee is er wel iets meer voor nodig dan een hashtag promoten waarin je aangeeft dat je als platform niet meer hip bent, maar het wel weer wilt zijn. Ben dan ook zeker niet overtuigd.

  • Freeks
    says:

    Hyves heeft zich ontwikkelt tot een social media voor de leeftijdscategorie 13 t/m 18. Meisjes en jongens die foto’s van hunzelf in de spiegel maken en dan online zetten. Complete fotoshoots maken, enkel om respects en reacties te ontvangen.
    Hyves wordt gebruikt om aandacht te vragen.
    Facebook is een stuk serieuzer, dat verklaart ook je smilie kwesite. Facebook richt zich vooral op de wat oudere jongeren (18+).