Ligt BeKnown nu al aan de beademing?

Het is nu ruim een maand sinds de introductie van BeKnown, en de Facebook app van Monster nadert het magische aantal van 1 miljoen registraties:

Aantal registraties BeKnown, 27 juni – 5 augustus (gebaseerd op AppData cijfers)

Aantal registraties BeKnown, 27 juni – 5 augustus (gebaseerd op AppData cijfers)

Bovenstaande grafiek is gebaseerd op de dagelijkse cijfers van het aantal Monthly Average Users (AppData), waarbij met ingang van 27 juli (1 maand na de start van BeKnown) het aantal nieuwe registraties sinds de overeenkomstige datum van voorgaande maand aan dit aantal is toegevoegd. Op deze manier kan het totaal aantal registraties worden afgeleid.

BeKnown lijkt dus lekker door te blijven groeien, ondanks het feit dat de homepages van Monster niet langer levensgrote BeKnown reclameborden zijn. Mede als een gevolg hiervan lijkt de snelle groei uit de tweede helft van juli er wel een beetje uit te zijn. Maar laten we ook even wachten wat er gebeurt nadat de vakantieperiode is afgelopen.

Wie zit er regelmatig op BeKnown?
Aangezien BeKnown een sociaal netwerk wil zijn, is gebruikersparticipatie natuurlijk de belangrijkste meetlat, niet het aantal registraties. En hoe actiever de ‘community’ hoe succesvoller het netwerk. Toch? Dus hoe succesvol is BeKnown?

Wederom zijn de gegevens van AppData de basis als ik kijk naar het aantal dagelijkse gebruikers als percentage van het totaal aantal registraties. En in dit geval kijk ik naar het percentage dagelijkse gebruikers sinds 27 juli; dus vanaf het moment dat een volledige maand sinds de lancering voorbij was:

%dagelijkse gebruikers Beknown, 27 juli – 5 augustus

%dagelijkse gebruikers Beknown, 27 juli – 5 augustus

De grafiek toont twee lijnen. De bovenste lijn is het totaal percentage aan dagelijkse gebruikers op basis van het totaal aantal registraties: de onderste lijn is hetzelfde percentage minus het aantal Monster medewerkers wereldwijd. Die zich in grote getalen hebben ingeschreven, al dan niet vrijwillig. Ergens tussen deze twee lijnen zwerft het realistische percentage dagelijkse gebruikers.

1% is het percentage addicts op Linkedin, dus BeKnown lijkt het ten aanzien van deze concurrent het zeker niet slecht te doen. Maar hoe zit het met BranchOut, de directe concurrent van BeKnown op Facebook. Nou, zo:

image

%dagelijkse gebruikers, Beknown (paars) en BranchOut (groen), 27 juli – 5 augustus

Oopsss… De participatiegraad van actieve gebruikers ligt gedurende de meetperiode vrijwel consequent duidelijk hoger bij BranchOut. En gezien het veel grotere volume aan ‘leden’ bij BranchOut heeft deze app een fors volume aan dagelijkse gebruikers en wekt daarmee op zijn minst de indruk van een actieve ‘community’. BeKnown is in vergelijking hiermee een woestijn. Want tussen de 14.500 en 8.500 bezoekers per dag is niet bepaald een getal waar je als wereldwijde community bonuspunten mee scoort…

Wat de vraag oproept of BeKnown ruim een maand na de lancering en ondanks alle publiciteit rondom deze app (denk aan de hele LinkedIn vete) nu al in de hart-long machine is geschoven. Het wordt waarschijnlijk tijd voor een tweede publiciteitsronde door Monster. Want anders lijkt BeKnown wel heel erg snel in de vergetelheid te verdwijnen.

Geef een antwoord

2 Comments