Prijsbeukend Adecco wint marktaandeel

Terwijl ook de koers van uitzender Adecco de bodem van eind 2008 ziet naderen, presenteert het bedrijf prima cijfers. Dat wil zeggen: de omzet steeg (voor valutaverschillen gecorrigeerd) met 13 procent, net ietsje meer dan de drie concurrenten Randstad (+11%), Manpower (+12%) en USG People (+9%). En ook de winst is weer gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Adecco is groter en leaner uit de (eerste) dip geklommen.

Omzet en brutomarge Adecco, Q1 2009 – Q2 2011

Omzet en brutomarge Adecco, Q1 2009 – Q2 2011

En flink goedkoper ook. Adecco’s brutomarge tikt een nieuwe bodem aan, net onder de 17 procent. Het lijkt erop dat Adecco zijn volumegroei behaalt door alsnog te prijsbeuken. Daarin begint ’s werelds marktleider meer en meer te lijken op Kelly Services, dat vanmiddag de halfjaarcijfers bekendmaakt.

Niettemin heeft de strategie effect: ook in de Beneluxmarkt meldt Adecco de markt te verslaan.

Cijfers van de Nederlandse dochter van Adecco bezitten wij niet, maar zeker is dat het herstel in België (waar Adecco relatief goed vertegenwoordigd is) de goede cijfers opstuwt. De marktgroeicijfers die Federgon, de Belgische ABU, publiceert, liggen al ruim een jaar fors boven de vrij vlakke ABU-cijfers.

Het is te hopen voor de uitzendsector dat het ontwaken van Randstad Nederland ook de rest van de markt weer in beweging zet.

Geef een reactie