Werken bij bol.com: wat een fraaie wervingssite!

Logotype bol.com Soms is het leven best leuk. En dan heb ik het natuurlijk over het leven van de kritische werkzoeker die in het algemeen van de ene in de andere frustratie valt. Maar niet bij een bezoek aan de wervingssite van bol.com. Want de sinds gisteren officieel gelanceerde nieuwe versie is van hoog niveau. Mooi, informatief en praktisch in het gebruik. Er zitten nog wel een aantal haperingen in het online recruitmentproces, maar dat moet eenvoudig op te lossen zijn.

Deze nieuwe wervingssite is een les in eenvoud en overzichtelijkheid die iedere corporate zich ter harte zou moeten nemen. Het is dan ook aan te bevelen dat iedereen 10 minuten van zijn/haar uiterst kostbare tijd uittrekt om eens een bezoekje aan deze site te brengen. En met die ervaring aansluitend de eigen wervingssite bezoekt… De horror…

De homepage
Dit is de nieuwe homepage van de ‘werken bij’ site van bol.com:

bol.com wervingssite | Homepage

Bijzonder overzichtelijke global navigation, stevige brandbox, een tweetal zoekingangen naar vacatures (uitgelichte vacatures, nieuwste vacatures), een ingang naar de arbeidscommunicatiehoek en de nodige social componenten, waarbij met name Wie werk er bij bol.com? er uitspringt. Een smoelenboek van mogelijk toekomstige collega’s die zich presenteren  binnen het arbeidscommunicatiedeel, maar het is ook mogelijk is om alle ‘collega’s’ via LinkedIn te bekijken. Dat is pas open, en straalt in mijn optiek ook enorm vertrouwen van de organisatie uit. Heel bijzonder en heel fraai.

Een minpunt vind ik het ontbreken van een (duidelijke) snelzoekfunctie voor vacatures op deze homepage. Ook al heeft bol.com niet veel vacatures (op het moment van mijn bezoek waren het er 26), een zoekfunctie op de homepage levert de bezoeker direct bewijs dat hij/zij hier naar vacatures kan zoeken. Het ontbreken van een dergelijk bewijs is een risico op vermijdbaar verlies van de bezoeker.

Arbeidscommunicatie
Waar de nieuwe site van bol.com naar mijn mening uitblinkt is het arbeidscommunicatie-deel. Van een briljante eenvoud en overzichtelijkheid waarmee je als bezoeker in korte tijd veel over het bedrijf, de afdelingen en de mensen (de heilige drie-eenheid) te weten kan komen. En zo staat het dus ook in de navigatie: over bol.com, afdelingen en medewerkers. Helemaal goed.

Het begint met over bol.com:

bol.com wervingssite | over bol.com

Niet teveel tekst, lekker groot lettertype, voldoende ruimte tussen de regels, video van de baas van de toko, extra informatie aan de rechterkant (inclusief vacatures, je bent tenslotte op een wervingssite). Ik zeg, een krul van de meester. En een plakplaatje natuurlijk!

De informatie over afdelingen is niet minder fraai:

bol.com wervingssite | Afdelingen

Wederom korte en duidelijke teksten en nu ook een organogram van de hele toko. Er is hier maar een nadeel te ontdekken en dat is ontdekte ik als ik doorklik op het organogram. Want hoewel het organogram op ware grootte er ook nog eens heel fraai uitziet is het niet klikbaar. Ik kan niet naar een afdeling via het organogram door op die afdeling te klikken. Minpuntje.

Doorklikken op een afdeling levert dit op:

bol.com wervingssite | Afdeling

Dit is heel erg fraai. Tekstje over de afdeling, mugshot van de baas van de afdeling (helaas zonder tekst of video), organogram van de afdeling, een indicatie dat er vacatures bij deze afdeling zijn en (onzichtbaar op bovenstaande uitsnede) een collega van deze afdeling met een verhaal. Heel, heel erg fraai. En alles ruim above the fold.

Jammer is de suggestie dat er meer vacatures voor deze afdeling zijn, terwijl dat niet het geval is. En ook jammer dat de job agent mogelijkheid niet automatisch voor deze afdeling is ingesteld.

En dan de medewerkers:

bol.com wervingssite | Medewerkers

Ik heb er al genoeg over gezegd. Heel fraai.

Vacatures zoeken
Ik ‘zoek’ maar naar vacatures door op de navigatie-optie Vacatures te klikken. Waarna ik deze pagina te zien krijg:

bol.com wervingssite | Vacature zoekscherm 

Een heerlijk witte en zeer overzichtelijke pagina, maar als ik bol.com was had ik de verfijningsmogelijkheden aan de linkerzijde allemaal direct zichtbaar gemaakt. Het zijn er namelijk niet veel. Nu is er vermijdbaar klikwerk nodig als ik wil verfijnen. Maak een keuze, of je hebt te weinig vacatures en is er geen noodzaak tot verfijningsmogelijkheden, of je biedt wel verfijning maar maak het dan ook zo eenvoudig mogelijk. Waarmee je als bezoeker ook meteen alle opties ziet.

Hetzelfde geldt voor het ontbreken van duidelijke navigatie (uitsluitend onderaan de pagina) en het niet in een klap kunnen zien van alle vacatures. Het zijn er tenslotte niet al teveel…

De presentatie van de vacatures is fraai en voldoende informatief, hoewel ik er niet vanuit ga dat iedere bezoeker weet dat bol.com in Utrecht is gevestigd…

De pagina met detailinformatie van de vacature is wederom zeer fraai:

bol.com wervingssite | Vacature

Dus ook bij de vacature laat bol.com relevant informatie over de afdeling en de mensen zien. Heel, heel erg goed. Verder is de informatie over de vacature duidelijk en goed leesbaar weergegeven, en zijn er de nodige acties beschikbaar. Helaas is er geen mogelijkheid om een vacature af te drukken of te downloaden. Wat toch iets relevanter lijkt dan het  delen van een vacature met de rest van de wereld…

Dan maar eens solliciteren:

bol.com wervingssite | Sollicitatieformulier

Hoera! Geen gruwelijk ATS die de hele ervaring verpest. Het blijft fraai en simpel. Ik hoef maar drie velden in te vullen en ik ben klaar! Alleen krijg ik dan een wat teleurstellende mededeling:

bol.com wervingssite | Feedback na sollicitatie

Damn… Alles voelde zo persoonlijk en prettig en hier verpest bol.com dat.

Geen bedankje voor mijn sollicitatie, geen concrete reactietermijn, het gebruik van het volledig overbodige en onzekermakende woord ‘zullen’. Op het laatst gooit bol.com roet in het eigen eten… Tweemaal zelfs, want ik krijg ook geen bevestiging van mijn sollicitatie per e-mail.

Damn…

Conclusie
De nieuwe ‘werken bij’ site van bol.com is bijzonder fraai, zeer functioneel en heel eenvoudig in het gebruik. En volledig geintegreerd! Er is geen akelig ATS dat zijn foeilelijke hoofd laat zien op het moment dat er vacatures worden gezocht of er gesolliciteerd gaat worden. Bij bol.com is er geen breuk in look & feel. Helemaal goed! Waar ik met name van onder de indruk ben is het vrijwel volledige gebrek aan end-points. Ik kan vanuit het arbeidscommunicatie deel naadloos naar het sollicitatiedeel overstappen en vice versa. Er zijn geen containers met informatie, maar alles is vanaf elk punt te bereiken. Zonder dat je hierdoor in verwarring wordt gebracht.

Het proces van zoeken tot en met solliciteren laat wel duidelijke tekortkomingen zien. Die tekortkomingen zijn naar alle waarschijnlijkheid echter bijzonder simpel op te lossen. En als bol.com dat eenmaal heeft gedaan kan ze de komende jaren iedere verkiezing van beste wervingssite met twee vingers in de neus winnen.

O ja, een kort bericht aan alle corporate recruitment/marcom afdelingen: ga op bezoek bij de wervingssite van bol.com. Vermom je als werkzoeker en ervaar hoe een wervingssite kan zijn. Breng daarna een bezoekje aan de eigen wervingssite en stel jezelf de vraag waar je het liefst zou willen werken als je de vrije keus had. Ga vervolgens keihard budget aanvragen.

Slotopmerking
Met deze nieuwe ‘werken bij’ site van bol.com heeft Nederland drie vacature/wervingssites die als voorbeeld kunnen dienen:

  1. Voor intermediairs is er de nieuwe site van Manpower
  2. Voor vacaturesites is er de nieuwe site van Intermediair
  3. En voor corporates is er nu dus de nieuwe ‘werken bij’ site van bol.com.

 

Hoewel elk van deze sites beperkingen heeft, zijn de drie sites het beste wat Nederland heeft te bieden op online recruitment gebied. En het is zonder meer iets waar we trots op mogen zijn.

Geef een reactie

17 Comments