Met regelmaat slingeren vacaturesites en intermediair persberichten de ether in op basis van gemankeerde onderzoekjes die weer zijn gebaseerd op polletjes die gedurende een bepaalde tijd door de bezoekers van de sites van diezelfde vacaturesites en intermediairs kon worden ingevuld. De kwaliteit is meestal om te janken, maar soms springt de onzin je echt tegemoet. Zoals deze, van Monsterboard:
Het extrapoleren van 451 bezoekers van Monsterboard naar de Nederlandse werknemer/medewerker is natuurlijk al een buitengewoon dubieuze onderneming die dit persbericht lachwekkend maakt. Maar dat Monsterboard ‘vergeet’ dat juist tijdens/na de zomervakantie de bezoekers van vacaturesites daar in niet onaanzienlijke aantallen komen omdat ze de balen hebben van hun huidige baan is werkelijk hemelschrijend.
Want daarmee is dit online polletje wel extreem doelzoekend geworden en kan het niet anders dan dat een ruime meerderheid het door Monsterboard zo gewenste antwoord geeft om weer een sappig persberichtje de wereld in te slingeren. Waarbij de belangrijkste vraag is of de hersenloze mainstream media dit soort ronkende onzin ook nog publiceren.
Monsterboard zit op een heel klein marketingbudget. En dus moet de vacaturesite het vooral hebben van free publicity. Maar dat het daarmee dit soort bagger de wereld inslingert maakt het allemaal wel heel erg triest.
Hugo-Jan Ruts
says:Minstens zo treurig vind ik het om te zien hoe allerlei media, tot en met VKbanen, dit onderzoek en andere ‘onderzoekjes’ vervolgens klakkeloos en zonder enige kritische blik overnemen.