Ook in Duitsland heeft LinkedIn nu een kantoor geopend; in het hol van de XING leeuw. Waarmee LinkedIn haar intenties voor het Duits-sprekende deel van de wereld ondubbelzinnig duidelijk lijkt te maken; ook hier moet LinkedIn de grootste worden.
En dat wordt in de komende tijd een heel interessant gevecht tussen LinkedIn en XING. XING kan nergens naartoe dus zal ongetwijfeld strijden tot de dood erop volgt. Of zoiets. Om de kansen op succes te vergroten heeft LinkedIn Kai Deininger benoemd als Director Germany. En dat is bepaald een catch. Voor ingewijden is Deininger een bekende naam, onder meer door zijn rol als Managing Director bij Monster Duitsland.
Maar ook meer recent is Deininger binnen de online recruitment markt actief geweest, onder meer bij Experteer Duitsland. Aangezien LinkedIn bijna 50% van haar omzet met Hiring solutions maakt is Deininger waarschijnlijk de beste kandidaat voor deze nieuwe functie.
Waarmee hij ook direct tegenover zijn voormalige werkgever (Monster) komt te staan, die onder meer met BeKnown juist probeert marktaandeel bij LinkedIn weg te snoepen. Dus lijkt het er op dat Deininger een strijd op twee fronten zal moeten voeren.
Waarbij de strijd met XING natuurlijk de meest in het oog springende is. Met de volgende cijfers voor onder meer het Duits-sprekende gebied (DACH-Region):
LinkedIn groeit dus fractioneel harder dan XING in de Duits-sprekende landen, maar heeft nog een grote achterstand in het aantal ‘members’. Deininger zal zeker ook beoordeeld worden op de mate waarin hij in staat is dit gat te verkleinen of zelfs om te buigen in een voorsprong voor LinkedIn.
Duitsland is ineens een stuk interessanter geworden!
Rob van Elburg
says:Zeker interessant!
Het blijkt ook dat Inhouse headhunting (of Referral etc) m.b.v. sociale nertwerken enorm tegen de huidige etiquette ingaat. Liever dan nog via een agency als tussenpersoon.
Gaat LinkedIn niet alleen Xing verslaan maar ook dit denken doorbreken?
If so, dan goed opletten! Heel veel werk dan voor NL Recruiters a.i., opleiders, etc.