Liever coach dan opleiding

‘Gelukkig nu ook nog onderbouwd met onderzoek en resultaten’, dacht ik toen ik de twee artikelen op nu.nl las (https://bit.ly/oqZATf en  https://bit.ly/q91ojE). De behoefte aan een coach die je persoonlijke begeleiding geeft is niet langer een overbodige luxe maar een uitstekende manier om medewerkers maximaal te laten presteren. Nu zijn er de afgelopen 100 jaar enorm veel coach technieken ontwikkeld. De zogenoemde POP gesprekken met bijbehorende structuren geven een leidraad voor de gesprekken. Wat ik daarin vaak mis zijn de lange termijn gesprekken. Ze gaan vaak over ‘hoe heb je gefunctioneerd’ en ‘wat zijn je doelstellingen tot aan het volgende gesprek’ in plaats van ‘waar ga je voor’ en ‘waar sta je voor’. Het is vaak zo taakgericht gestuurd en bedoeld als beoordelingsinstrument. Sales wordt op basis van de uitkomsten beloond of gestraft door het ontvangen van bonussen of medewerkers worden op basis van de gesprekken in functietaken gekort. Dat moet toch anders kunnen.

De methodiek uit het boek van H. Rampersad, Authentic Personal Branding, spreekt me daar veel meer in aan.  De inhoud van de gesprekken zijn tweeledig: het creëren en vergroten van zelfbewustzijn en het geven van persoonlijke aandacht. Elk mens heeft nu eenmaal zijn eigen leerstijl, managementstijl en beloningsstructuur nodig om zo effectief mogelijk te werken en leven. En juist hier ligt naar mijn idee een belangrijke taak voor de coach, uitzoeken wat elke medewerker nodig heeft om goed te performen.

In eerste instantie zorgt de coach voor een veilige relatie waarin vertrouwen en commitment wordt gevormd. De gesprekken blijven tussen de muren en alleen de medewerker kiest wat wel/ niet naar de leidinggevenden gecommuniceerd kan worden. Als dit uitgesproken is, eventueel ondersteunt met een commitmentformulier, kan het echte werk beginnen.

De trechter is juist omgekeerd: de eerste gesprekken gaan over je persoonlijke missie en visie. Letterlijk de vragen: ‘ wie wil je zijn’, ‘waar ga je voor’ en ‘ waar sta je voor’ komen aan de bod. Dit kan heel speels uitgecoached worden door ook te werken met symbolen, metaforen of symboliek.  Zo is mijn symbool ‘de zon’,  de zon die verbindt, voed en warmte geeft. Onvoorwaardelijk, soms gehinderd door wat wolken of regen maar altijd weer in staat om te verbinden. Dit heb ik dan ook terug laten komen in mijn werk (inhoud en vorm) waardoor werken voor mij een belangrijk onderdeel is van de blauwdruk die ik achter wil laten op deze wereld.

In de vervolggesprekken gaat het over mijn domein, specialisme en dienstverlening om zo als persoon echt het verschil te maken. Je functie op zich is namelijk niet zo bijzonder, 12 in een dozijn zou je kunnen zeggen. Jij persoonlijk zal het verschil bij de ontvanger moeten maken. En dat kan alleen als je weet waar je voor staat en wat je doel is in de overdracht van kennis.  Ook geeft het je richting en houvast bij het stellen van prioriteiten. Je kunt zo eenvoudig jezelf de vraag stellen: ‘Doe ik de juiste dingen’, ‘ ben ik trouw aan mijn eigen belofte’ en ‘is de tijd die ik besteed wel aan het juiste besteed’.  Een persoonlijke SWOT met bijbehorende competenties worden hier als leidraad genomen.

Na het ontwikkelen van je eigen icoon en slogan is het pas tijd voor een actieplan. Een Personal Balanced Scorecord vormt de plattegrond naar je doel. Je weet precies wat je moet doen om voeding te geven aan je persoonlijke ambitie. Met succesfactoren, meetindicatoren en samen ontwikkelde activiteiten maak je je doelen haalbaar. Het werkt als een motiverend stappenplan waarin je gedurende het proces jezelf en andere laat groeien. Zo gaaf om te zien wat het met je omgeving doet! En dit plan gebruik je met enige regelmaat om te finetunen, doelen af te vinken en doelen bij te voegen. Heerlijk pragmatisch en onderdeel van je lange termijn dromen.

Het uiteindelijke doel is de ontwikkeling van ‘IK BV-tjes’ hangende aan je organisatie ambitie. Zo zorg je voor een maximale productiviteit met een hoge mate van motivatie en plezier.

Hoe gaaf zou het zijn als een werkgever in haar secundaire voorwaarden zet ‘persoonlijke coach voor persoonlijke ambitie en plezier in het werk’ 😉

Wie durft de eerste te zijn?

Geef een reactie

2 Comments