LinkedIn: hoe minder gratis, des te beter

Logotype LinkedIn Vorige week was ik voor de tweede keer uitgenodigd om bij LinkedIn een praatje te doen voor hun prospects. In de ochtend nodigen ze corporate recruiters en HRM mensen uit in de middag organiseren ze een presentatie voor commerciële recruiters (schorrie morrie). LinkedIn presenteert haar producten en nodigt dan een klant uit om te vertellen over zijn/haar ervaringen.

Ik vind het altijd interessant om bij dergelijke bijeenkomsten te zijn. Je leert van andere gebruikers en hoort vanuit LinkedIn over nieuwe ontwikkelingen.

Alhoewel Marc Drees natuurlijk van mij verwacht dat ik zure opmerkingen ga maken over LinkedIn moet ik hem daarin helaas teleurstellen (over Taleo was toen nog niets bekend). Als betalende klant wil ik graag dat ze het verschil tussen het betaalde gebruik en het gratis gebruik steeds groter maken. LinkedIn trekt deze beweging dan ook mooi door. Volgens mij hebben ze een soort roll-out waarbij ze maandelijks beetje bij beetje het gratis gebruik beperken en daardoor het betaalde product voor mij nog interessanter maken.

Gelukkig kan ik Marc wel tegemoet komen in de zuurgraad over de deelnemers een het seminar. Waar in het vorige seminar het publiek scherp was en hele kritische vragen stelde over het product was dat deze keer niet het geval. Bij de corporates was er een briljante presentatie van Maarten Fekkers (NSPYRE) die op een zeer overtuigende manier liet zien hoe je als corporate gebruik kan maken van LinkedIn. Waarbij ik moet bekennen dat ik zelf ook driftig aantekeningen heb zitten maken. Het publiek slikte dit als zoete koek en stelde bijna geen echt inhoudelijke vragen.

Bij de presentaties aan het Schorrie Morrie was er ook relatief weinig interactie uit de zaal. Er ware twee of drie ervaren gebruikers die duidelijk de kracht van LinkedIn begrepen. De rest van de zaal was echter “in goede Nederlandse traditie” alleen aan het luisteren en miste daarmee de kans om aan de LinkedIn mensen kritische vragen te stellen.

Vorige keer was mijn conclusie dat het mogelijk is om met een professioneel account het verschil te maken in de markt. Gelukkig is dat nog steeds zo.

Dit weblog is geschreven door Olfertjan Niemeijer, directeur van Independent Recruiters

Geef een reactie

7 Comments
  • Roel Kiers
    says:

    Helaas had ik de moeite genomen om in Amsterdam van linked te horen waar ze mee bezig zijn.

    Ik was totaal niet onder de indruk van de presentaties.
    Voor mij werd deze middag verspilling van tijd en geld.  

    Dat had dus niet gehoeven wanneer ze Maarten Fekkers hadden gevraagd ook voor deze groep zijn blijkbaar inspirerende verhaal te houden.  

    Gemiste kans voor het linkedin team.
    Volgende keer beter.

  • rolf
    says:

    Olfertjan,
    Ik trek het boetekleed aan: bij deze dan mijn excuses voor het niet begrijpen van jou humor. Duidelijk is maar weer eens dat het geschreven woord soms anders ontvangen wordt dan bedoeld. Ik zal je volgende artikel met openmind graag lezen en reken op een voor mij leerzame bijdrage.
    Groet Rolf

  • Olfertjan Niemeijer
    says:

    Voor iedereen die over de term schorriemorrie valt. Deze heb ik in een vorig blog gebruikt als betiteling van de hele verzameling commerciele recruiters, inclusief mezelf, omdat LinkedIn zelf een geheel ander productportfolio aanbiedt aan corporate/commerciele recruiters. Waarbij de corporates veel meer kunnen binnen de LinkedIn netwerken. Er is altijd een leuke gezonde spanning tussen corporate en commerciele recruiters. Schorriemorrie staat niet voor “crimineel” maar hoogstens voor ondeugend met een knipoog. Het feit dat commerciele recruiters niet vallen over deze discriminatie en zich makkelijk in de hoek laten zetten valt mij tegen.

    Mijn volgende blog gaat waarschijnlijk over het gebrek aan humor ;0)

  • rolf
    says:

    nietszeggend verhaal van iemand die eigenlijk alleen om aandacht vraagt voor zijn stuk door zijn vileine opmerking in het begin. Op basis van de inhoud lukt dat niet, maar dat wist hij natuurlijk vandaar zijn belediging aan het begin.

  • Michiel Cobben
    says:

    Eigenlijk wel grappig dat je het uitblijven van inspirerende vragen wijt aan het feit dat bureaurecruiters schorriemorrie zijn en niet aan de presentatie zelf. Je gaat verder totaal niet op de inhoud in, behalve dat je zelf aantekeningen hebt gemaakt. Interessant zeg. Ook verwacht je dat Marc Drees wel iets tegen LinkedIn zal hebben. Oh?

    Ik verklaar dit door jou nogal bevooroordeeld te noemen vanwege je gekleurde, eenzijdige weergave en dom omdat je de inhoud van de presentatie niet meer kunt weergeven. Kon je je eigen aantekeningen niet teruglezen? Je voldoet wat mij betreft precies aan het profiel van een company recruiter: dom en bevooroordeeld.

    Zo. En hoe voelt dat voor jou?

    mvg,
    Michiel Cobben
    al 19 jaar ‘schorriemorrie’

  • Hans
    says:

    Wat is er mis met commerciële recruiters ? In iedere mand heb je meestal een paar rotte appel tussen zitten, maar de gehele beroepgroep voor schorrie morrie uit te maken gaat mij veel te ver. Independant Recruiters is volgens mij ook geen filantropische instelling.