Wie gebruikt Facebook EN Hyves in gelijke mate?

In de afgelopen dagen heb ik een ‘discussie’ via Twitter gevoerd met Marc de Vries, de Hyves bobo die reageerde op een ironisch  bedoelde tweet van mijn kant, in een reactie op onderstaande tweet:

Tweet, 1

Nu weet ik niet wat de Hyves battle is, maar ik antwoorde met 1 woord: Facebook. En dat was de start van de discussie, aangezien De Vries hierop als volgt reageerde:

Tweet, 2

Hmm… geen battle? Daar was ik het niet mee eens.

Dus gaf ik het volgende bondige antwoord:

Tweet, 3

Gelukkig is ook De Vries een vasthoudend baasje; en kreeg ik de volgende reactie:

Tweet, 4

Leuk gevonden, maar dit snijdt natuurlijk geen hout.

Dus maar eens een nieuwe insteek gekozen:

Tweet, 5

Ahh… Eindelijk iets van data ter onderbouwing van het en-en perspectief! Maar eens gaan kijken wat De Vries mij voor info heeft toegestuurd:

insites social media 

Krijg nou tandjes; RSS, Twitter, Digg, StumbleUpon, Delicious worden allemaal als sociale netwerken gezien. Social media, alla; maar sociale netwerk? Ja, zo lust ik er nog wel een paar…

Co-habitatie van twee ‘echte’ sociale netwerken (zoals Facebook, Hyves, Google+ en vroeger dus MySpace) is een ander verhaal dan lid zijn van Flickr, YouTube of Twitter. Je hebt 1 sociaal netwerk waarin je met familie en vrienden communiceert; je gaat niet op meerdere plekken met dezelfde groep mensen op dezelfde wijze digitaal ‘hangen’. Wat killed MySpace? Inderdaad: Facebook!

Een argument die ik dan ook richting De Vries communiceerde:

Tweet, 6

Helaas is het na die laatste vraag oorverdovend stil gebleven…

Waardoor ik nog altijd blijf zitten met dezelfde vraag. Welk normaal mens (waarbij Roos van Vugt, Brechtje de Leij en andere ‘social’ abberaties zijn uitgesloten) is op meerdere sociale netwerken (waarbij sociale netwerken dus de general purpose netwerken zijn zoals Facebook, Hyves, Google+) actief in een en-en verhouding. Dus een min of meer gelijkwaardig activiteitenpatroon ontplooit?

Ik ken ze niet, maar dat kan louter toeval zijn. Mijn dochters en hun respectievelijke posses hangen vrijwel uitsluitend op Facebook uit; gebruiken Twitter en Whatsapp en (tot mijn grote frustratie) foursquare. Maar Hyves? Bij hoge, zeer hoge uitzondering. En steeds minder. Toegegeven, dit is een volledig particuliere ervaring. Maar de posses van hun posses schijnen vrijwel zonder uitzondering de overstap naar Facebook te maken of reeds te hebben gemaakt. Als primaire sociale netwerk. En daarmee EN-en te bedrijven. Waarbij ‘en’ eigenlijk in een veel kleiner lettertype moet worden geschreven. Maar dat beheers ik nog niet via mijn blog editor…

Geef een reactie

20 Comments
  • Henk Ritmeester
    says:

    Mijn kinderen (13 en 10) gebruiken Hyves in gelijke mate. Waarbij opvalt dat entree naar social media begint met Hyves. Heel snel daarna komt ook Facebook in beeld. Niet vanwege de klasgenootjes (die starten ook allemaal op Hyves) maar vanwege de spelletjes.
    Verder vind ik de opmerking van Guido Nieuwkamp erg interessant. Ja, ik kijk bij voorkeur NL1 of RTL4 (nieuws) en in mijn persoonlijke netwerk hoor ik veel dezelfde voorkeuren. SBS6 kan ik niet luchten of zien op een enkel programma’tje na. Toch weet ik op basis van de kijkcijfers dat ook SBS6 zeer succesvol is maar bij een ander publiek.
    Samenvattende vraag: kan het zijn dat de actieve / trendsettende social media gebruikers de hypes goed volgen (waarbij Hyves ‘uit’ is) maar een veel grotere groep meer passieve deelnemers die je dus ook veel minder hoort (door diezelfde actievelingen vaak ‘lurkers’ 🙂 genoemd) wel degelijk voldoende heeft aan Hyves?

  • Jorn
    says:

    In feite is de vraag die je moet stellen dan “Wat is het verschil tussen Hyves en Facebook?”

    Wellicht kan Marc de Vries hier een goed antwoord op geven?

    Overigens ben ik gebruiker van beide, maar meer Facebook dan Hyves. Voor mij zit er niet veel verschil in behalve dat ik op Facebook wat internationale vrienden/kennissen heb en op Hyves weer mensen bereik die ik met Facebook niet kan bereiken.

  • Pieter van Diggele
    says:

    @Marc de Vries Hoe kan het dat zoveel mensen in hun omgeving ‘onthyving’ signaleren, maar dat het kennelijk totaal niet terug te zien is in de onderzoeken / statistieken?

    Waar is dan die enorme groep mensen die Hyves nog wel gebruikt IRL? Kun je specificeren hoe die gebruikersgroep eruit ziet en verklaren waarom ik in mijn omgeving die mensen kennelijk niet tegen kom? Zou het kunnen dat het niet hip is om Hyver te zijn, waardoor iedereen het gewenste antwoord geeft dat ze overgestapt zijn naar Facebook?

     

  • Jolanda
    says:

    Hyves werkt slecht op de verschillende smartphones. Sinds ik (en veel vrienden) hebben ontdekt dat Facebook dit wel prima voor elkaar heeft zijn we langzaam aan allemaal overgestapt..

    • Marc Drees
      says:

      Kans gemist voor de ‘social mobile’ babe Brechtje de Leij om hier op te reageren; maar zij is recent bij Hyves begonnen om juist dit punt te verbeteren onder de strijdkreet #Hyvesweerhip
       
      Namens het hele team van RecruitmentMatters wensen wij De Leij heel, heel veel succes!

  • Guido
    says:

    Vanuit SocialReferral zien wij dat Hyves substantieel gebruikt wordt binnen employee referral programma’s. Is het meest gebruikte netwerk in “blue collar” omgevingen. Bij ‘white collar” winnen de andere netwerken maar is Hyves nog steeds goed aanwezig.

  • Marieke Drees
    says:

    Oja.. Niemand die ik ken gebruikt nog Hyves. Iedereen gebruikt Facebook om echt iets te delen / te praten met vrienden / foto’s te delen / af te spreken en Twitter voor de gezelligheid. En uiteraard Foursquare om te zien wat the place to be is op zaterdagavond ;-).

  • Marieke Drees
    says:

    Hyves heb ik al vier jaar geleden de deur gewezen. Toen was het nog een populariteitsspelletje (wie heeft er de meeste vrienden?). Tegenwoordig zijn er naar mijn idee alleen nog 30-plussers met weinig internetervaring (lees: die Facebook eng vinden) actief. En paardenmeisjes. En het wordt gebruikt door adverteerders. Ik heb er dus niets meer te zoeken.

  • Peter
    says:

    Klopt, je hebt maar 1 netwerk wat bestaat uit sociaal, werk & anderen. Je kan er verschillende tools voor gebruiken maar als deze teveel overlap hebben werkt dat niet. FB en Hyves zijn wat dat betreft 1 pot nat. Je drinkt toch geen coke & fanta tegelijk? Dan krijg je een innovatie wat dubbelfris heet! Je kijkt toch geen 2 zenders tegelijk? Je krijgt dan PiP. 

    Kortom, als je hyves & facebook wil gebruik kun je een combi prog gebruiken zoals hootsuite wat het uiteindelijk weer tot 1 social netwerk maakt. 

    Vond het wel grappig om te horen dat 1 dag nadat ik Hyves had afgesloten (omdat iedereen naar FB ging) ik te horen kreeg dat TMG de boel had opgekocht.  

  • Marc de Vries
    says:

    Beste Marc,

    Heerlijk om ook hier weer suggestieve ‘N=1′ opvattingen te vernemen, doorvertaald naar de hele populatie, niet te verwarren met de werkelijke gebruikersstatistieken 😉 

    Ik kijk zelf graag naar het feitelijke totale gebruik, zoals bijvoorbeeld gemeten door STIR of comScore. Hieruit blijkt dat het gebruik van sociale media in de afgelopen jaren flink is gegroeid. Ook blijkt hieruit dat de opkomst van platformen als Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+ geen destructief effect heeft gehad op het gebruik van Hyves (dagelijks heeft Hyves meer dan 2 miljoen bezoekers en maandelijks 7,2 miljoen die gemiddeld 75% meer tijd op het platform doorbrengen dan op Facebook – comScore). Uiteraard zijn er gebruikers die enkel Hyves, Twitter of Facebook gebruiken, onderzoeken en ook comScore laten zien dat er een grote groep gebruikers is die actief is op meerdere netwerken. Zo kennen Hyves en Facebook een overlap van zo’n 60% in gebruikers, en Twitter met deze beide sites ongeveer 40%. 

    Mijn punt: sociale media kunnen dus naast elkaar bestaan, mits ze voldoende relevantie hebben voor de gebruiker. 

    Om af te sluiten in stijl (N=1): ik gebruik al jaren Hyves, Facebook (oude Monster collega’s), LinkedIn (zakelijk netwerk) en Twitter (sparren met Marc Drees) succesvol naast elkaar. Simpelweg omdat ze voor mij allen een andere functie vervullen, en daardoor allen verschillend en relevant zijn.
     

  • Rutger van Drongelen
    says:

    Een paar reacties op mijn tweet (link naar dit blog): @wallagephilip schrijft: @rutgerheadhunt hyves heb ik nu een hal jaar niet meer. Gebruik enkel Facebook. En @marnixwolters schrijft: @rutgerheadhunt Hoi rutger, hyves helemaal niet, fb in steeds mindere mate…. 😉 fijne dag nog

  • Bert
    says:

    Ben zelf actief facebookgebruiker en mijn sociale omgeving (HBO marketing en IT, 20-30 jaar) hoor ik ook nooit over hyves.
    Mijn neefjes van 8 en 10 zitten wel hyves weet ik, samen met oma die net internet aan het ontdekken is….

  • Rutger van Drongelen
    says:

    Bij mij is het ook “EN” voor Facebook en een heel veel kleinere “en” voor Hyves. Hoe klein is die “en”?  Heel klein. In de afgelopen maand ben ik 1 keer op Hyves geweest omdat er een verjaardagsmelding per mail binnenkwam. Even m’n vriend/kennis gefeliciteerd en gauw weer weg.
    Op Facebook  zit ik dagelijks, meestal via m’n Iphone/Ipad.
    En dat is voor mijn familie (totaal 6) niet anders, de oudste 2 kinderen zitten op Ping of Whatsapp of heel ouderwets nog wel op MSN. Hyves gebruiken ze nog wel eens, maar dan meestal om oude foto’s te bekijken.

  • Pieter van Diggele
    says:

    Heb veel neefjes en nichtjes tussen de 13 en 25 jaar en allemaal gebruiken ze Facebook dagelijks. Over Hyves hoor ik ze nooit (meer). De mensen die ik op de man/vrouw af vraag of ze Hyves nog gebruiken geven steevast het antwoord dat ze zijn overgestapt naar Facebook en dat Hyves zo nu en dan nog of helemaal niet meer wordt bezocht.

    Actieve Hyvers…ze zijn er ongetwijfeld, maar waarschijnlijk zijn dat vooral mensen die iets met Volendamse artiesten hebben.