Wie had dat nou gedacht?: Vertrouwen consument stort in…

Het voortdurende gemodder van ‘onze’ politici ten aanzien van de monetaire schijnunie die de Euro heet, breekt zo langzamerhand iedere hoop op economisch herstel de nek. Dit is wat het CBS zojuist heeft gerapporteerd ten aanzien van het consumentenenvertrouwen ten opzichte van het economisch klimaat:

Economisch klimaat, seizoengecorrigeerd

En wat hiervan te denken:

Het vertrouwen van de consument is in september verder gekelderd. De indicator van het consumentenvertrouwen daalde 9 punten en kwam uit op -30. In augustus was er ook al een daling met 9 punten. Zo’n grote verslechtering in twee maanden heeft zich niet eerder voorgedaan.

Surrealistisch genoeg gaat de AEX gelijktijdig omhoog. Maar dat zal slechts zeer tijdelijk blijken…

Geef een reactie

4 Comments
  • Marco Hendrikse
    says:

    Natuurlijk is dit nieuws Marc. Maar oorzaak/gevolg lijkt me hier toch duidelijk aanwezig. Daar duidt toch ook je titel “Wie had dat nou gedacht?” op? Als je maar genoeg slecht nieuws hoort, ga je daar vanzelf in ‘geloven’. Sterker nog, als maar genoeg mensen om je heen roepen dat ze ziek zijn, voel je je binnen de korste keren zelf ook beroerd…Maar beroerd genoeg om van een klif af te lopen? 🙂

    • Marc Drees
      says:

      Het is aan de slecht-geinformeerden om in positief of negatief nieuws te geloven. Mensen met een functionerend brein checken het werkelijkheidsgehalte van het nieuws. Om vervolgens steeds regelmatiger te ontdekken wat een hap gras het is. Daar word ik pas beroerd van…

  • Marco Hendrikse
    says:

    Google Barometer laat ook al maanden een dalende tendens zien. De afgelopen tijd zakt tevens de werk/banen-index weg.

    En stagnerende uitzendmarkt, een stilstaande vacatuemarkt en economische indicatoren, zoals het consumntenvertrouwen, die inzakken. Een oranje stoplicht…

    Toch zit er ook iets in van een selffulfilling prophecy. Als we het maar vaak genoeg over naderend economisch onheil hebben (in combinatie me berichtgeving over oa Griekenland), zakt vanzelf dat consumentenvertrouwen, worden grote aankopen uitgesteld. Dat raakt het bedrijfsleven en de economie komt piepend en krakend to stilstand.

    Daarom een oproep tot verbod van ‘slecht’ nieuws 🙂