Jobbird: zingt voorlopig een laag toontje

Logo en logotype Jobbird.comGisteravond was het dan eindelijk zover; na meerdere keren te zijn uitgesteld (eerst begin juli, toen 31 augustus) ging de langverwachte nieuwe vacaturesite van Jan-Peter Cruiming (oprichter Nationale Vacaturebank) dan eindelijk live: Jobbird. Maar die livegang leek vooral ingegeven door de start van de marketingcampagne op radio en TV. Want na lancering bleek de site slechts 2 vacatures te bevatten, en kort na de lancering was de site wegens overweldigende belangstelling niet bereikbaar. Geen sterk begin voor een site met bijzonder grote ambities:

Jobbird.com wordt een internationaal portal voor werkgevers, freelancers, zzp-ers, vakantiekrachten en biedt vaste banen, uitzendbanen, detachering en vakantiewerk.

Hoe dan ook, Jobbird is live. En dat betekent een onvermijdelijk bezoekje van de kritische werkzoeker. Die, om in de stemming te komen, een zak Croky paprikachips naast zijn laptop heeft staan. Aan de slag!

Het persbericht
Maar voordat ik met de evaluatie van de site begin, eerst enige informatie uit het persbericht dat Jobbird vanochtend de ether in heeft geslingerd. Naast de grote ambities is het belangrijkste nieuws dat Jobbirdeen ‘gratis’ vacaturesite is:

De site is gratis voor werknemers en werkgevers.

Doordat op Jobbird.com het plaatsen van vacatures gratis is verwacht Cruiming de transparantie terug te brengen, het aantal vacatures te vergroten en binnen een jaar marktleider te zijn.

Natuurlijk is geen enkele vacaturesite echt gratis; tenslotte zijn er inspanningen nodig om een vacature op de site te plaatsen. Maar de traditionele pay to post van sites als Nationale Vacaturebank en Monsterboard is hier dus niet van toepassing. Het business model is op het bekende ‘topbanen’ idee gebaseerd; betalen voor extra exposure. Wat nooit in het belang van de werkzoeker is natuurlijk en daarmee zelden in het belang van de vacaturehouder. Maar die bewustwording zal nog een hele tijd in beslag nemen.

Binnen een jaar marktleider. Grote woorden, maar tegelijkertijd bijzonder vaag. Want marktleider in wat? In omzet, vacatures, klanten, bezoekers, sollicitaties? Er zijn vele manieren om marktleiderschap te meten en te claimen. Maar Cruiming heeft nog een andere claim:

Onze doelstelling is om jaarlijks 500.000 mensen aan een baan te helpen.

Toe maar. Alsof je een emmer leeggooit. En volstrekt onmogelijk om te meten natuurlijk. Maar het bekt wel lekker.

Overigens is die beschreven transparantie vooral gebaseerd op het hebben van een enkele site met ‘alle’ vacatures. Het is natuurlijk de vraag of ‘gratis’ voldoende argument is voor vacaturehouders om hun vacature (ook) op Jobbird te plaatsen. Tenslotte is dat alsnog een extra inspanning (wat geld kost) en het gaat uiteindelijk om het rendement wat uit die plaatsing komt. Alleen als Jobbird voor goede conversies kan zorgen is er een reden om aan te nemen dat de site zal groeien. Of daarmee een marktleiderschap op vacaturevolume kan worden bereikt moet worden afgewacht.

Verder betekent gratis ook do it yourself. Wat voor bedrijven een reden kan zijn om naar een pay to post vacaturesite te gaan. Service betekent ontzorgen, en dat kan meer dan voldoende reden zijn om voor een betaalde variant te kiezen. Ons ben zuunig, maar ons ben niet achterlijk. Of zoiets.

En dan zijn er nog (tijdelijk) de verical search engines. Waar Jobbird tegenop moet zien te boksen. Een uitzonderlijk goede SEO is hiervoor een voorwaarde. Of een SEO budget om traffic via die verticals in te kopen. Waarmee de transparantie dus eigenlijk door de verticals wordt verzorgd… Tenzij Google haar unified search interface voor vacatures snel invoert. Waar iedereen natuurlijk een voordeel aan heeft; behalve vertical search engines (en vacaturesites).

Goed, ik geloofd dat ik wat aan het doordraven ben. Waarvoor mijn excuses. Terug naar het persbericht, met enig obligaat gereutel

De vacaturesite is gebouwd door Atos Origin en maakt gebruik van de modernste technieken. Zo kan een werkzoekende via Google-Maps kijken of bedrijven in de buurt op zoek zijn naar nieuwe werknemers. Ook is er een koppeling met sociale netwerken, waardoor werkzoekenden banen kunnen delen met hun netwerk.

Ja, met Atos Origin weet je in ieder geval dat een site een paar maanden later wordt gelanceerd. En die modernste technieken zijn natuurlijk helemaal niet zo modern. GoogleMaps heeft ondertussen grijze haren en social buttons bestaan ook al een ‘eeuwigheid’.

De homepage
Zo ziet de homepage van Jobbird er uit:

Jobbird | Homepage

Goedemorgen! Of zoals mijn goede oude vader zou hebben gezegd: overdaad schaadt. Want de hoeveelheid paarse vlakken zorgt ervoor dat ik licht tureluurs word. Waardoor ik bijna niet weet waar ik moet kijken. Even een zonnebrilletje op…

Er zijn ondertussen iets meer dan 2 vacatures, maar 6 vacatures is nog altijd een bijzonder mager aantal. Desondanks is er daarmee wel iets van de site te ervaren, dus het is geen excuus om eens op onderzoek uit te gaan.

Het zoekresultaat
Laat ik daarom maar gewoon eens beginnen met het zonder criteria zoeken naar vacatures. Dus klik ik op de knop Zoeken:

Jobbird | Zoekresultaat

Oeff… Heel … veel… paars…

Verder zie ik hier een zoekpagina waar veel aan ontbreekt (navigatie, snelzoekfunctie, dominante job agent faciliteit, link bij Plaats je CV in rechterkolom) of juist teveel wordt getoond (volstrekt zinloos GoogleMaps kaartje, een uitsluitend verwarrende zoekscore, alle opties bij een facet).

Dan maar eens richting vacature.

De vacaturetekst
Dat ziet er zo uit:

Jobbird | Vacaturetekst 

Zonnebril af, iets minder paars..

De kerngegevens van de functie staan in de linkerkolom, diverse acties staan in de rechterkolom, inclusief de tegenwoordig schijnbaar verplichte maar volstrekt zinloze GoogleMaps ‘widget’.

De bovenzijde van de vacature voelt nogal uit balans. Een logo die een beetje in de linkerbovenhoek zwemt, een vette functietitel in zwart en een een minder vette locatie-aanduiding daaronder in paars. En vervolgens een knop om direct te solliciteren die wordt overschaduwd door een tekst die uitlegt wat er gebeurt als je op die knop drukt. Een zinnige tekst; maar waarom boven die knop geplaatst en met zo’n groot lettertype?

De kerngegevens bevat zinloze informatie zoals vacaturenummer en maar liefst twee datumvelden; waardoor relevante informatie (contactinformatie en vacaturestatistieken) onder uit beeld verdwijnt (below the fold). Daarnaast is er zowel voor de vacature als de werkgever een ratingmogelijkheid; Joost mag weten wat hier de diepere gedachte achter is. Omdat het kan?

Er is een mogelijkheid om voor- en achteruit te navigeren door de verschillende vacatures in een zoekresultaat (Vorige en Volgende). Maar om volstrekt onduidelijke redenen staat deze navigatie onderaan de vacaturetekst waardoor deze navigatie in veel gevallen niet eens zichtbaar zal zijn. Verder lijkt het op deze manier dat de knoppen deel uitmaken van de vacature. Bijzonder onhandig.

Overigens is het bijzonder inzichtgevend (en heel komisch) om op de Direct solliciteren knop te klikken voor een willekeurige vacature van Atos Origin. Dat leerde mij in ieder geval direct dat het bedrijf werkelijk de ballen verstand heeft van online recruitment. Aangezien Atos Origin de bouwer is van Jobbird kan dat de onhandigheden in de site verklaren.

Conclusie
Jobbird is duidelijk te vroeg gelanceerd. Dit geldt zowel ten aanzien van het aantal vacatures als met betrekking tot de stabiliteit en functionaliteit van de site. Tijdens het testen was de site zeer regelmatig onbeschikbaar, traag of kwam slechts een deel van de pagina door. Jobbird heeft haar zaakjes eenvoudigweg nog niet op orde. Door wel al uitgebreid in de markt te toeteren via tv en radio trekt de site bezoekers die vervolgens een (zeer) slechte ervaring gaan hebben.  Dat zal de ambitie zeker geen goed doen…

Full dislosure:
Voorafgaand aan de live-gang van Jobbird heb ik de site tweemaal getest op user experience vanuit het perspectief van de werkzoeker. Een groot aantal van de tijdens deze tests geconstateerde bevindingen moeten nog door Atos Origin worden geimplementeerd. De hierboven beschreven ervaring maakt deel uit van deze bevindingen.

Geef een reactie

17 Comments
  • Tom
    says:

    Retetraag! Na een LinkedIn-import staan er een stuk of 25 regels met irrelevante ‘werkervaring’ die handmatig en 1 voor 1 verwijderd dienen te worden. Het proces van ‘Bewerken – Verwijderen – Verversen’ duurt veeeel te lang. Als ik deze site een cijfer mag geven.. een 3 uit 10 omdat het aanmaken van mijn CV ook al niet soepel verliep, wachtwoordherstel idem dito en het support-label links dat met scrollen in beeld blijft staan ook irriteert.
    Jobbird doet er goed aan een zelf een vacature te plaatsen: Met spoed gezocht ‘usability specialist’ en/of ‘senior interaction designer’.
     
     
     
     

  • eric
    says:

    Ik heb me ingeschreven bij Jobbird. Direct kreeg ik een aantal mails van allerlei bedrijven die mij franchisenemer etc willen maken. Vaak van dubieuze allooi. Mijn advies, check eerst internet of bedrijven wel betrouwbaar zijn. 

  • Vincent
    says:

    @vogel, je hebt helemaal gelijk meten is weten. Echter de site is gewoon best al wel slim. Het gaat om de trickers er zit terwijl ik het niet kan beschrijven een doorlopend lokkertje in. Wanneer de adviezen van Drees door Atos eindelijk ook uitgewerkt zijn dan gaat het denk ik heel hard.  

  • Vogel
    says:

    5639 vacatures momenteel op de website. Meten heeft pas zin na verloop van tijd.
    Hoog van de toren blazen dat ze maar 6 vacatures hebben terwijl het er nu bijna 1000x meer zijn….kansloos.

    Overigens verder een draak van een website. Waarom wordt nou niet begrepen wat een klant wil.

  • Bas
    says:

    Ik heb toch een beetje het oude Monsterboard idee, dat is de kleur paars voor mij.
    Ondanks de valse start hoop ik toch dat ze lekker gaan draaien in de toekomst. Ik geloof wel in het concept nu hopen dat ze waar kunnen maken wat ze zeggen!

  • Bert
    says:

    Ach dat vind ik niet zo’n probleem….gevoel van belangen verstrengeling des te meer….
    Komt uit de pc van recruitmentmatters geen slecht woord over deze vogel nu niet en straks niet…soort geluksvogel ha ha

  • Brouwer
    says:

    De site heeft blijkbaar nog wat kinderziektes. Niet zo handig tijdens zo’n marketingaanval.

    Voor iemand die altijd zo verdomde kritisch is op andermans product en taal, ben je niet zo kritisch geweest op je eigen tekst Marc. Er zitten redelijk wat foutjes in…

    Ten eerste, de technieken mogen dan misschien niet nieuw zijn, als er geen technieken zijn van latere datum, zijn deze technieken nog steeds het “modernst”.

    Om verder nog wat te noemen:

    “En dan zijn er nog (tijdelijk) de verical search engines. Waar Jobbird tegenop moet zien te boksen.” 

    Bovenstaande lijkt me één zin en vertical is onjuist geschreven.

    “Desondanks is er daarmee wel iets van de site te ervaren, dus het is geen excuus om eens op onderzoek uit te gaan.”

    Het moet zijn “dus het is geen excuus om NIET eens op onderzoek uit te gaan.”, lijkt me?

    “Full dislosure”

    Dit moet Full disclosure zijn, vermoed ik.

    Verder ben ik geen zuurpruim hoor, maar ik vond dat dit ook gezegd mocht worden!

     

  • Marc Drees
    says:

    Mogelijk dat de diverse commentatoren mijn full-disclosure over het hoofd hebben gezien? Die is bedoeld om aan te geven dat ik bekend ben met de site waardoor ik per definitie niet meer volstrekt objectief over de site kan schrijven. Eens te meer omdat ik weet welke aanbevelingen ik heb gedaan om de user experience van de site (aanzienlijk) te verbeteren. Mijn neus zit er dus aanzienlijk dichter op dan wanneer ik een site voor het eerst zie. En dat heeft onverbiddelijk een impact op mijn schrijfstijl. Dat ik daardoor milder ben lijkt me gezien de conclusie moeilijk te geloven, maar ieder zijn mening.
     
    In de categorie full disclosure 2.0:
    De hoedanigheid waarin ik de site heb getest is als adviseur namens RecruitmentLab. En natuurlijk ken ik Jan-Peter Cruiming.

  • Reinoud
    says:

    Inderdaad Marc, ook ik vindt je bijna verdacht mild in vergelijking met andere posts, dit is toch blamerend, ben wel benieuwd in welke hoedanigheid je die site hebt getest….?! 

  • Marc
    says:

    Wat een draak van een site, met slechts 394 vacatures in Nederland na een hoop geblaat… Maar ik mis vooral de zuur kritische noot van Drees… What’s up Marc???

  • Lara
    says:

    Klopt,ik hetzelfde geprobeerd puur uit nieuwsgierigheid.
    Je zou haast denken dat dit soort publiciteits stunt is want hoe fout kun je starten…..zou iedereen ook atos willen aanraden…lol