#SRE2011: Kevin Wheeler

Kevin Wheeler En het is tijd voor de laatste spreker: Kevin Wheeler (Future of Talent Institute). De man van de niet bestaande War on Talent; ik ben benieuwd wat hij ons over social recruiting gaat melden.  Hij is in ieder geval zeer goed bekend met recruitment en een actief social media gebruiker. Dus het zal ongetwijfeld eenvoudig voor hem zijn om e.e.a. met elkaar te combineren.

Zijn presentatie heet: The future of social media. Where is it taking us. Wat kunnen we er allemaal me doen? En volgend Wheeler is het vooral een tactisch verhaal; waarbij de namen van de sociale media over een aantal jaren andere namen kunnen zijn; maar het principe van social media zal alleen maar in kracht en belang toenemen.

Social media gebruiken betekent vooral niet incorporeren in specifieke sociale media,

Volgens Wheeler zijn er voor recruitment een aantal zaken die relevant zijn/worden:

  1. Crowdsourcing assessments
  2. Social screening
  3. Personalisation
  4. Reputation/brand management
  5. Location-based sourcing and attraction

 

Crowdsourcing assessments
Dit zijn onder meer de bekende 360 reviews; Wheeler noemt in dit verband Rypple (online continuous performance assessment tool) en Checkster als voorbeelden. Verder komt ook Glassdoor voorbij; meer een groepsbeoordeling van bedrijven, maar natuurlijk ook van CEO’s. Wat soms bijzonder onaangenaam kan zijn. Voor de CEO’s wel te verstaan…

Social screening
Hier noemt Wheeler het identificeren van personen via een foto en vervolgens allerlei geassocieerde informatie ophalen via social media. 

Social media wordt in overweldigende mate gebruikt om potentiele kandidaten te screenen (91%). Waarbij de volgende screeningsvormen voorkomen:

  • Quality of hire
  • Culture fit
  • Hiring manager fit
  • Role fit
  • Attitude to issues

Personalization
Dit is de mogelijkheid om elke interactie met een kandidaat persoonlijk(er) te maken. Wheeler geeft als voorbeeld de recent gelanceerde Facebook Timeline (personalization without wasting time)

Authenticity, access and

Reputation/brand management

Hierbij de oneliner: If you don’t show up in a Google search for your name or product, you don’t exist. Oftewel, je moet je reputatie managen. En hierbij geeft Wheeler als voorbeeld de serious game Empire avenue. En natuurlijk Klout en jawel, Identified. Waar ik overigens Wheeler als een van de voorbeelden heeft gebruikt.

Location-based sourcing and attraction
Jawel, je loopt langs een bedrijf en je krijgt een aanbieding. 

 

En dan komt de grote voorspelling die in het begin al is verraden:  Volgens Wheeler gaat LinkedIn uitsterven. Sterker nog; hij denkt dat LinkedIn een app binnen Taleo worden. Dit vanwege de recente annoncering. En een nog grotere voorspelling: IBM wordt de nieuwe Facebook volgens Wheeler, via de IBM Customer Experience Suite maar dan aangepast als Candidate Experience Suite.

image 

Goed, daar ga ik vanavond een weddenschap met Wheeler op zetten. Want dit gaat me toch een stap te ver. Maar niet alleen met deze voorspelling; ook met de andere zaken is het voor mij wederom bevestigd; Kevin Wheeler is absoluut een technologisch optimist. Waar helemaal niets mis mee is. Maar het is ook altijd goed om je af en toe achter de oortjes te krabben.

Geef een reactie

5 Comments