We gaan stellingen van een aantal mensen behandelen.
Ronald Bunnig (Manager Internet UWV WERKbedrijf en dus verantwoordelijk voor Werk.nl): Sollicitanten die ik niet kan vinden op internet vind ik een beetje verdacht.
UWV WERKbedrijf dient dan zelf op zijn minst nog een slag te maken. Want hoe vindbaar zijn bijvoorbeeld de werkcoaches van UWV WERKbedrijf? En als zij geen gebruik van sociale media gebruiken, hoe kunnen ze dan (niet-werkende) werkzoekenden mede assisteren in het vinden van hun weg op sociale media in hun zoektocht naar werk.
Ment Kuiper (hoofddocent Nextmarketeer Lectric groep): Personal brand bouw je zelf; hier is geen rol voor UWV.
Hier wordt collectief tegen geageerd. Maar verwijzend naar de reacties op de vorige vraag is er natuurlijk niet al teveel kennis bij de werkcoaches van UWV WERKbedrijf. Dus dat betekent (externe) specialisten? En wat mag dat kosten? Of is het uiteindelijk alsnog een verlaging van de schade voor de BV Nederland? Hmm…
De bestaansreden van UWV WERKbedrijf komt hierbij ook aan de orde. Waarbij er bij de aanwezige medewerkers van UWV WERKbedrijf duidelijke tunnelvisie heerst en er volgens hen dus een bestaansreden is voor UWV WERKbedrijf. Hoewel er natuurlijk commerciele oplossingen zijn die (een deel van) de dienstverlening kunnen overnemen. En natuurlijk ook deels doen. Maar dat is misschien wel te bedreigend; zeker als werkcoaches nog grotendeels onvindbaar zijn op social media… Want hoe gaan zij dan een nieuwe baan vinden?