#FOTNL: Future of talent event, Trends in Talent

congressHoera, alsnog de presentatie van Kevin Wheeler die voor het begin van de dag was bedoeld: Trends in Talent. Maar snel met de vingers op het toestenbord. Een fundamentele verandering die volgens Wheeler ook een grote impact op recruitment gaat hebben is de enorm toegenomen keuzemogelijkheden op vrijwel elk terrein; met uitzondering van werk…

Er zijn tegenwoordig oneindig meer keuzemogelijkheden in vergelijking met vroeger: information, communication,  purchasing options, eduaction/learning, lifestyle, entertainment, food, transportation.

Mensen zijn zeer mobiel en kunnen (en willen) work anywhere, work anytime zonder de traditioneel gewenste fysieke aanwezigheid op een bepaalde plaats (inderdaad het bedrijfspand). Gebrek aan keuzemogelijkheden…Personalisation is van groeiend belang op allerlei gebieden, dus ook op de werkplek. Of iedere plek waar ik wil werken.

Volgens Wheeler zijn er 4 grote trends die van belang zijn voor recruitment:

  1. The age of women. En dan gaat het niet slechts om een hogere arbeidsparticipatie, maar om specifieke vrouwelijke kwaliteiten; waarmee de traditioneel veel mannelijker cultuur binnen bedrijven tot uitsterven gedoemd is. Of zoiets…
  2. Age of Collaboration and Community. Damn, volgens Wheeler zijn vrouwen ook al beter in deze grote trend. Ik denk dat ik me maar in mijn eigen grot ga terugtrekken. Want anders moet ik me aanpassen, althans volgens Wheeler.  Kenmerkenn van collaboration in een werkomgeving zijn hace a common mission, commitment to common goals/objectives, welcome multiple inputs, foster open discussion/debate, share scarce resources, go for the win – win, take risks. Het werkt in complexe, ambigue omstandigheden in snel veranderende tijden waar niemand het juiste antwoord heeft.
  3. Rise of the Creative Class. Dus niet langer de working class die de economie stuwt, maar geeks met Apple laptops. Soft skills worden dus belangrijker dan hard skills. En even een lekkere oneliner er tussendoor: Don’t focus on attracting business, focus on people.
  4. Gen Y values go mainstream.

 

Lunch…

Oh..nog even een plaatje van Clegg:

Wandschildering Eileen Clegg, 3

Geef een reactie