Gisteren viel dan eindelijk de bevestiging in de bus; ik kon gaan inloggen bij Workfeeds, een soort LinkedIn Groups maar dan (volgens Workfeeds althans) ook weer niet. Ik was na een eerste bezoekje aan de site van Workfeeds al lichtelijk somber geworden, dus ik hoop maar dat de werkelijke ervaring mij iets vrolijker maakt. Tenslotte blaast de wind om het huis en slaat de regen tegen de ramen. Een herfstdepressie ligt dus op de loer.
Ik sla snel een paar uppertjes naar achteren en na een half uurtje durf ik het aan om met licht trillende vingers de link in de e-mail aan te klikken. Gelukkig, ik kom op een simpel en compact registratiescherm waarna ik enigszins opgelucht op de knop Save & Continue druk…
Waarna mijn opgeluchte gevoel direct als sneeuw voor de zon verdwijnt:
Een fucking CAPTCHA! Op een (zogenaamde) social media site! Hoe ongelofelijk dom kan je zijn! Gloeiende, gloeiende godver! Hoewel ik eigenlijk het bijltje er meteen bij wil neergooien besef ik me net op tijd dat ik die uppers niet voor niets heb ingenomen. Dus voer ik met een verbeten grijns de benodigde letters in.
Klik:
Jawel, ik krijg een verplichte tour langs de functionaliteit van de site. En dat blijkt te bestaan uit maar liefst 8 stappen waar ik op geen enkel moment uit kan breken… Wat ben ik blij met die uppertjes…
Uiteindelijk kom ik aan de laatste uitleg:
Ik weet niet half hoe snel ik op Finished! moet drukken.
Om vervolgens dit te zien:
En dat is het dus ook meteen. Een eindeloze rij berichtjes van de deelnemers in discussiegroepjes (feeds); die uitsluitend rondom specifieke beroepen lijken te zijn georganiseerd. En waar ik in kan filteren, of kan zoeken of kan participeren.
Waarbij een stukje van de feed van berichtjes er zo uitziet:
Jawel, ik kan een berichtje plaatsen, anderen kunnen hierop stemmen en een reactie plaatsen. En je kan elkaar volgen. Wat zei Workfeeds ook alweer over zichzelf?
What LinkedIn might look like if it launched now.
Hoe verzinnen ze het… Gelukkig is mijn stash aan uppertjes nog niet leeg…
Conclusie
Workfeeds is… hoe kan ik dit zo kort en duidelijk mogelijk zeggen… NIETS! Wat deze site denkt toe te voegen aan het reeds overdadige aanbod aan social networking sites waar je tegen de wind in kan staan te pissen, is mij volstrekt onduidelijk.
Workfeeds heeft bijzonder veel moeite gedaan om uit te leggen wie of wat ze niet zijn. Maar die moeite had de site beter kunnen steken in te bedenken wie ze wel zijn. En daar vervolgens onderscheidende functionaliteit rondom heen te bouwen die daadwerkelijk enige toegevoegde waarde biedt.
Workfeed is Google Wave, maar dan zonder enig whow effect. En het is zeker niet What LinkedIn might look like if it launched now. Het is niets meer dan een herkauw van LinkedIn Groups met een Facebook look.