Mobiel werven: de toekomst is begonnen [1]

Aankondiging mRecruitingcampRuim 15 jaar geleden stond ik in mijn kantoor in het Gelderse Arnhem aan de wieg van wat de eerste digitale kandidatenbank van Nederland zou blijken te zijn. Alle papieren curricula vitae die wij in ons werving en selectiebureau in keurige kasten vol met orders verzameld hadden, werden tevoorschijn gehaald. We hadden een deel van de gegevens weliswaar ook in een heuse relationele database ondergebracht, maar ons nieuwe systeem kon meer: zoeken op alle woorden uit een CV! Zo scanden wij wekenlang dag en nacht al dat oude papier naar een nieuwe toekomst. We zetten de gescande documenten via Optical Character Recognition (OCR) om naar digitale documenten, indexeerden al die digitale documenten en binnen de kortste waren al die CV’s “full text” doorzoekbaar: Googlen in je eigen off line kandidatenbank anno 1996.

Binnen 1,5 – 2 jaar hadden we ruim 300.000 werkzoekenden in het zogeheten matchbank systeem ondergebracht, en was de eerste Nederlandse job board geboren. Daarna ging het hard, Waar wij nog discreet offline vraag en aanbod op een discrete wijze combineerden via echte HR-professionals, bleek privacy minder gevoelig te liggen dan wij indertijd vermoedden. Jobnews, Monsterboard en anderen volgden, en de digitale revolutie was begonnen.

Nieuwe fase: mRecruitment
Afgelopen week begon een nieuwe revolutie: matching 2.0, oftewel mobiel werven. “Mobile Recruitment”, zo heet het in het Engels. In San Francisco (USA) verzamelden op 30 september 2011 alle ‘innovators + early adopters’ zich om met elkaar van gedachten te wisselen, elkaar te inspireren en te motiveren, en zo die volgende fase mede mogelijk te maken.

In de maanden voorafgaand aan dit belangrijke event, experimenteerden wij in het laboratorium van VCsmart met de nieuwste technieken. De razendsnelle ontwikkeling van iPhone/smartphones en iPad/tablets smeekte haast om een praktische toepassing. Door software, creativiteit, social media, techniek, data en netwerken te koppelen bleken we in staat om een “high tech mobiele advertentie” voor smartphones en tablets te genereren.

In deze mobiele boodschap combineren we (1) tekst over de organisatie/afdeling en de functie met (2) een multimediale component (video over het bedrijf, de afdeling of functie), en (3) een koppeling naar relevante sociale media. Het geheel wordt gecompleteerd met zogeheten (4) Geo- of LBS-techniek, en een (5) QR code en vervolgens wordt de ‘targetted’ boodschap verzonden.

De werkzoekende kandidaat kan na ontvangst van de m(obiele)-vacature direct reageren, aanvullende informatie opvragen en solliciteren. Het systeem is volledig platformonafhankelijk: geschikt voor iPhone/Android, iPad/tablets en alle andere mobiele apparaten. De eerste proeven zijn met succes gedaan en wij staan te popelen om eind dit jaar met de eerste ‘launching customers’ van start te gaan.

Live verslag
In San Francisco wilden we laatste puntjes op de i zetten, de Golden Gate brug s’morgens om 6 uur in de mist zien, en natuurlijk Alcatrez bezoeken. En natuurlijk verslag te doen van dit event, zodat de rest van Nederland niets mist van de komende (r)evolutie in mRecruiting.

In deel 2 doe ik verslag van het wat wij zelf zoal zagen, met plaatjes, als je dat wenst.
En ik zou kunnen afsluiten met de nabeschouwing in deel 3, berichten uit de media en de sferen rondom het (zeer geslaagde) congres

Dit gastblog is geschreven door Peter J. Fontijn – oprichter van VCsmart. Er volgen nog twee afleveringen rondom het mRecruitingcamp in San Francisco.

Geef een reactie

12 Comments