Nog een recruitment award! Hahaha!

Jacco Valkenburg Wat leuk; de loony bin van recruitment awards is weer iets groter geworden; want binnenkort hebben we de eerste editie van de beste mobiele sollicitatie-ervaring. Jawel, onbeschaamde zelfpromotor Jacco Valkenburg stapt in de wereld die recruitment awards heet. Met als ‘glanzende’ voorgangers initiatieven als Succesvol Werven en Digitaal-Werven. En ook dit nieuwe initiatief geeft geen inzicht wat er nou precies wordt beoordeeld en op welke manier dat beoordelingsproces nou in elkaar zit. Met als automatisch gevolg de geur van willekeur. Hoera!

De nieuwe recruitment award omschrijft zichzelf als volgt:

Het onderzoek is bedoeld voor ALLE wervingssites van bedrijven en websites van uitzendbureaus of werving- en selectie bureaus. Toegankelijkheid, gebruikersgemak, online sollicitatieproces en innovatie zijn de belangrijkste criteria waar op beoordeeld zal worden. Bonuspunten zijn er te verdienen voor de organisaties die ook mobiele apps aanbieden ter versterking van hun arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

Het gaat dus niet om de beste mobiele sollicitatie-ervaring maar om toegankelijkheid, gebruikersgemak, online sollicitatieproces en innovatie(?). Als belangrijkste criteria. Wat meteen de vraag oproept welke andere criteria er zijn. Maar het meest bizarre is toch wel dat er:  Bonuspunten zijn […] te verdienen voor de organisaties die ook mobiele apps aanbieden ter versterking van hun arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

Het lijkt er op dat Valkenburg hiermee zijn eigen Recruit2 mobiele recruitment app aan de man wil brengen. Tenslotte zijn mobiele apps maar in een zeer beperkt aantal situaties in potentie waardevol voor bepaalde partijen (denk: vacaturesites en vertical search engines). Partijen die geen deel uitmaken van de doelgroep van deze award. Of zou Valkenburg zo verblind zijn door de behoefte aan het uitventen van zijn app dat hij dit niet eens snapt?

Voor eenieder die serieus bezig wil zijn met de user experience voor mobiele toepassingen raad ik aan dit initiatief volstrekt te negeren en tijd, moeite en geld te steken in het lezen van het rapport: Usability of Mobile Websites en Applications (Nielsen Norman Group). Het kost een paar honderd Euro, maar dan heb je ook wat.

O ja, nog even lachen:

De prijs bestaat uit een officiele award en, indien nog niet aanwezig, een eigen mobiele recruitment App voor iPhone en Android

Jawel, je krijgt als prijswinnaar een volstrekt overbodige Recruit2 app! Een een officiele award. Toe maar…

Hahaha!

Geef een antwoord

6 Comments