Gisteren struikelde ik bij toeval over een sollicitatieformulier op een vacaturesite (ICTerGezocht.nl) waar ik een feature zag waaruit een potentiele best-practice kan ontstaan:
Voila!
De mogelijkheid om een job agent aan te maken voor vacatures die vergelijkbaar zijn met degene waar je op gaat solliciteren. Een uitstekende en logische service die slechts één stap te vroeg in het sollicitatieproces wordt aangeboden. En een service die natuurlijk nooit met een actieve checkbox mag worden aangeboden, maar dit terzijde.
De juiste plek voor deze functie is de bedankpagina waar de bezoeker wordt bedankt na het voltooien van de sollicitatie. Hier kan, in aanvulling op de geboden informatie en links om de zoektocht te vervolgen, de optie voor het aanmaken van een job agent uitstekend worden toegevoegd.
De service is op de bedankpagina zowel qua timing als inhoud relevant; waarbij het wel van belang is dat de bezoeker kan zien wat die ‘vergelijkbare vacatures’ dan precies zijn. Zo kan een overwogen keuze worden gemaakt voor het al dan niet aanmaken van een job agent. Tegelijkertijd kan de bezoeker op deze manier andere potentieel relevante vacatures zien en daar eventueel actie op ondernemen.
Een bijzonder eenvoudige en potentieel zeer effectieve service waarmee de dienstverlening aan bezoekers verder kan worden uitgebreid en de conversie verbeterd. Een no-brainer…