Werken bij Delta Lloyd Groep: mooie site met slecht online recruitment proces

Logotype Delta Lloyd Groep Na Bol.com is er een nieuwe werken bij site uit de stal van Netwerven de wei in gegallopeerd: werken bij Delta Lloyd Groep. En waar de medewerkers van Bol.com al behoorlijk zichtbaar waren op ‘hun’ werken bij site gaat Delta Lloyd helemaal los. Alles gaat om mensen, en er is bijna geen pagina te vinden zonder een foto van een medewerker van het bedrijf.

Als er ooit invulling is gegeven aan het gezegde: “je medewerkers bepalen het gezicht van je bedrijf” dan is het wel met deze nieuwe werken bij site. Echte mensen, want Delta Lloyd heeft honderden medewerkers individueel laten fotograferen en daarnaast groepsfoto’s van afdelingen laten maken. Als onderdeel van een arbeidscommunicatie campagne, maar ook als een fundament onder de nieuwe werken bij site. Met een prachtig resultaat.

Alleen; is er buiten al die medewerkers ook nog een goed online recruitment proces te vinden? De kritische werkzoeker ging op onderzoek uit…

De homepage
Dit is de homepage van de nieuwe werken bij site van Delta Lloyd Groep:

Delta Lloyd Groep | Homepage

De verzekeringsreus is helemaal los gegaan! Echte mensen in overvloed. Als individuen en in een groepfoto van een afdeling. Mooie foto’s ook. Maar het zijn meer dan foto’s, want als ik met mijn cursor over zo’n foto heengaat is er meer te ontdekken over de persoon. Maar daarover later meer.

De homepage is zeer overzichtelijk, zonder brandbox maar in plaats daarvan een drieluik: krachtig statement, een (nogal forse) lap tekst en een groepsfoto. Verder een overzicht van vakgebieden en een rijtje Topvacatures. Waarbij ik me altijd afvraag wat dat nou precies zijn; topvacatures? Wie bepaalt dat? En waarom?

De homepage is vooral arbeidscommunicatie en nauwelijks online recruitment proces. Er is geen snelzoekfunctie voor vacatures en de enige zoekingang is dat rijtje Topvacatures. En dat is toch wel mager gezien het feit dat een ongetwijfeld zeer fors percentage van de bezoekers van deze homepage graag met vacatures in aanraking willen komen. Vreemd…

Arbeidscommunicatie
Laat ik eerst eens wat van de arbeidscommunicatiekant van de site bekijken. En daarvoor begin ik door op een van de mensen aan de rechterzijde van de homepage te klikken:

Delta Lloyd Groep | Collega

Heel fraai. Een grote foto, inclusief naam en rol (+afdeling) binnen de organisatie met in dit geval een fraai statement over een ‘blunder’. Verder een interviewtje en een overzicht van (eveneens klikbare) collega’s binnen hetzelfde vakgebied. En aan de linkerzijde de nodige calls to action (collega’s uit andere vakgebieden, vacatures binnen het vakgebied Finance, een link naar alle Finance vacatures en de mogelijkheid om een job agent aan te maken). Ik mis hier eigenljk maar een ding: een direct zichtbare link naar het vakgebied Finance. Hiervoor moet ik de global navigation gebruiken en dat vind ik niet zo handig.

Dit is overigens de pagina van het vakgebied Finance:

Delta Lloyd Groep | Vakgebied

Ah, hier is ook video beschikbaar met direct zicht op de duur. Da’s wel zo prettig. Vverder ook hier de beschikbaarheid van potentieel relevante vacatures. Plus nu wel directe links naar de andere vakgebieden.

Voor de arbeidsmarktcommunicatie, en daarbinnen vooral de integratie van collega’s, vakgebieden en vacatures scoort, Delta Lloyd Groep een heel, heel vette voldoende. Maar de eerste scheur in dat fraaie beeld wordt veroorzaakt door op de link Ontvang nieuwe vacatures te klikken.

Het online recruitment proces
Want in dat geval krijg dit te zien:

Delta Lloyd Groep | Job alert

Da’s nou gek! Het interessegebied (waarom heet het hier geen vakgebied?) is niet op Finance gezet… Terwijl ik van de pagina Finance afkomstig ben. Onhandig. En verder staan er ineens willekeurige vacatures aan de linkerkant in plaats van voor een in Finance geinteresseerde bezoeker relevante vacatures. Dat snap ik ook niet.

De pagina met het zoekresultaat (te benaderen via de navigatie-optie Vacatures) ziet er zo uit:

Delta Lloyd Groep | Zoekresultaat

Hier mag een accessibility expert wel eens naar kijken, want deze tekstkleur in combinatie met een witte of grijze achtergrond is niet bepaald bevordelijk voor de leesbaarheid. Ik heb er letterlijk tranen van in mijn ogen gekregen in een mislukte poging om de informatie te lezen. De informatie in het resultaatscherm is overigens rijk (functienaam, opleiding, locatie en werkervaring) waardoor je als bezoeker een fatsoenlijk geinformeerde keuze kan maken voordat je een vacature aanklikt. Als je tenminste arendsogen hebt…

Maar ook hier is het aanmaken van de job agent niet goed geregeld. Als ik meerdere zoekcriteria heb gebruikt om het aanbod te filteren en vervolgens op één van de twee job agent icoontjes klik (RSS of e-mail) krijg ik een job agent pagina waar ik die zoekcriteria nogmaals moet invullen. En dat is gewoon slecht.

Ik ga maar eens naar een vacature:

Delta Lloyd Groep | Vacature

Een overzichtelijke pagina, met aan de linkerzijde ook de mogelijkheid tot het zoeken naar vacatures. Verder mis ik de mogelijkheid om door de vacatures uit mijn zoekresultaat heen te bladeren. Wel prettig is dat bij de kenmerken van de functie alle criteria aanklikbaar zijn. Zo kan ik op een totaal andere manier door vacatures heenbladeren. Heel goed.

Maar het belangrijkste… waar is de primaire call-to-action? Want hoewel ik wel meteen deze pagina/vacature kan delen met Jan en Alleman is er niet direct een mogelijkheid om te solliciteren. Wat merkwaardig…

Natuurlijk is die mogelijkheid tot online solliciteren er wel, maar dat zit diep, diep below the fold:
Delta Lloyd Groep | Vacature, 2

Duidelijk, en prettig om de contactgegevens en het gezicht van de recruiter te zien. Het ontbreken van enige informatie bij het LinkedIn icoontje suggereert dat Annemijn geen profiel op LinkedIn heeft, maar die suggestie is verkeerd. En de dikke blauwe lijn om haar foto suggereert dat ik daar op kan klikken, maar ook die visuele suggestie is verkeerd. Hier kan dus nog wel het nodige verbeteren, maar ik heb als werkzoeker wel alle informatie tot mijn beschikking.

Vol goede moed klik ik op de knop Solliciteer direct> :

Delta Lloyd Groep | Sollicitatieformulier

Zooo… Veel velden, en onnodig veel verplichte velden. Alsof de persoonsgegevens niet uit mijn CV zijn te extraheren… En wat een microscopisch klein lettertype in die invoervelden. Wordt op deze manier natuurlijke selectie toegepast en de oudere werkzoeker geweerd? Ik had in ieder geval mijn leesloupe hard nodig bij de visuele controle van mijn invoer…

Maar het wordt erger, want nadat ik op de knop Verstuur heb geklikt, krijg ik dit te zien:

Delta Lloyd Groep | Bedankt voor het solliciteren

Nou, er kan echt net een bedankje vanaf. Maar dit is wel bijzonder mager zeg! En ik zit ook nog eens op een endpoint. Een pagina waar in het content deel mij niet een (aantal) vervolgoptie(s) word geboden. Nee, hier krijg ik bepaald geen warm gevoel van.

Een gevoel wat overigens nog verder afkoelt als ik de e-mail reactie op mijn online sollicitatie ontvang:

Delta Lloyd Groep | E-mail response op online sollicitatie 

Oohhh… Dit is bijzonder mager! Het onvolledige onderwerp, de knullige aanhef, het ontbreken van een concrete reactietermijn, de afwezigheid van de contactinformatie van de recruiter die deze vacature behandeld; alles is zo’n beetje fout aan deze e-mail. Hier scoort Delta Lloyd Groep een hele dikke min. En juist op het einde van het online recruitmentproces. Bijzonder jammer…

Conclusie
De nieuwe werken bij site van Delta Lloyd Groep laat de klassieke tweedeling met een zeer verschillend resultaat zien; een prachtige arbeidscommunicatie component die teniet wordt gedaan door een bijzonder mager online recruitment proces. Doodzonde, en ook nog eens volstrekt overbodig.

Dus ook zonder de vaak pijnlijke integratie van een inflexibel ATS kan een slecht online recruitment proces worden geboden. Een schrale troost voor ATS leveranciersen een opdracht aan Delta Lloyd Groep om als de wiedeweerga dat proces aanzienlijk te laten verbeteren. Want dit is echt de modderschuit onder een heel fraaie vlag.

Geef een reactie

3 Comments
  • Bettina (recruitment)
    says:

    Dank voor de positieve review en de verbeterpunten. Een aantal van de door jouw genoemde punten, waren al bij ons bekend en worden reeds opgelost. Overige punten nemen we mee bij de optimalisatie van onze website. Bedankt voor je kritische blik. Mocht je nog meer zaken tegenkomen, dan horen wij die graag.