GUS.nl: een jaar na lancering

Logotype Gus.nl In oktober 2010 heeft USG People haar jobboard Gus (‘Google us’) gelanceerd. Een site waarop alle vacatures van alle werkmaatschappijen van USG People in Nederland staan. De ontwikkeling van een eigen jobboard is gebaseerd op een aantal gedachten:

  • kandidaten die op zoek zijn naar een baan gaan Google steeds meer gebruiken als startpunt van hun zoektocht.
  • de kosten voor betaalde jobboards wegen niet op tegen de opbrengsten.

Daarnaast wilden we ook een proeftuin creëren waarin we nieuwe functionaliteiten kunnen testen voordat we deze implementeren bij sites van de werkmaatschappijen. De doelstelling bij de lancering van Gus was om na een jaar circa 40.000 bezoekers per maand te hebben en ongeveer 1.000 sollicitaties per maand te ontvangen.

Resultaten
Nagenoeg alle werkmaatschappijen van USG People in Nederland plaatsen nu automatisch hun vacatures op Gus.

Dagelijks staan 7.000 vacatures online en er is elke dag een substantiële aanwas van nieuwe vacatures. De bezoekersaantallen zijn gestegen van 20.000 in januari 2011 naar ruim 70.000 in september j.l. Hiervan is eenderde terugkerend.  Er zijn al meer dan 30.000 reacties gekomen via Gus. 1 op 6 maakt een profiel aan, waarmee men later weer kan solliciteren.

In een relatief korte periode is Gus voor elke werkmaatschappij van USG People het belangrijkste recruitmentkanaal geworden naast de eigen website.

Vernieuwingen
Naast de doelstelling om recruitment voor USG People werkmaatschappijen te realiseren, heeft Gus ook een belangrijke rol in het stimuleren en testen van online vernieuwingen. Zo is kort na de lancering van instant search door Google (zodra je begint met het typen van je zoekopdracht worden direct resultaten getoond) deze techniek ook in Gus gebouwd. Samen met autosuggest staat deze wijze van resultaten tonen nu nog in een betaversie, in de volgende release van Gus wordt dit de standaard.

Naast de mogelijkheden om te solliciteren met je Linkedin- of Facebookprofiel, hebben we ook spraakherkenning ingevoerd. Dit werkt tot nu toe echter alleen nog maar in Google Chrome. Al dit soort initiatieven staan in het teken van het optimaliseren van het gebruikersgemak bij het vinden van een vacature via Gus en het makkelijk kunnen solliciteren op de gevonden vacatures.

Ervaringen
De ervaringen met Gus zijn tot nu toe erg positief. De verwachtingen ten aanzien van het aantal sollicitanten is ver overtroffen. Gevolg is dat USG People steeds minder gebruik hoeft te maken van betaalde jobboards.

De vacaturebank wordt ook gebruikt voor de pas ontwikkelde “werkenbij-sites” van USG People en voor de re-integratie van trajecten van een aantal klanten van USG People merken. Daardoor konden we snel en goedkoop te werk gaan.

We hebben ook gemerkt dat veel aggregators zoals Indeed, Trovit en werk.nl onze vacatures hebben opgepikt. Dat betekent dat we snel veel traffic kregen. Een nadeel is echter wel dat dit ten koste gaat van de positie in Google. Maar het uiteindelijke doel is toch zoveel mogelijk kwalitatieve sollicitaties afleveren bij de verschillende merken van USG People en dat is ruimschoots behaald.

Dit gastblog is geschreven door Ton Sluiter, Manager Marketing Nederland bij USG People

Geef een antwoord

4 Comments
  • Cees
    says:

    Een uniek initiatief en wellicht een van de antwoorden op het afscheid nemen van betaalde jobboards. Wellicht nog wel doorontwikkelen naar een breder bereik door koppeling met LinkedIn groepen, Facebook kanaal en Twitterkanaal? Met veel werkmaatschappijen zou je voldoende interessante content kunnen produceren naast het aanbod van vacatures …

  • Riecold Veldkamp
    says:

    Ik ben blij om te lezen dat G.us zulke goede resultaten oplevert.

    Leuk ook om te zien hoe er wordt ingezet om gebruikgemak en aanwas van sollicitanten te vergroten door de inzet van nieuwe functionaliteiten in een vrij breed scala van gebieden, waaronder social media, traffic generators en dergelijke.

  • Rob van Elburg
    says:

    Leuk om te lezen..

    Kan mij herinneren dat Start van een “kaartenbak” naar een geautomatiseerd bestand ging en dat het mogelijk werd aan andere vestigingen in het district te linken… De vlag (of kruiwagen) ging uit.

    Damned… had ik toen maar initiatieven als Gus, of nog beter Hyves, Facebook, Twitter en/of LinkedIn gedacht…