Tegenvallende kwartaalcijfers van USG People. Nog voor het bedrijf goed en wel kon profiteren van het langverwachte herstel in thuismarkt Nederland, blijft datzelfde herstel uit. In Nederland kromp de omzet van het Almeerse bedrijf met 1%. Daarmee is USG People het slechtst presterende uitzendbedrijf van het land.
De omzetgroei van het gehele bedrijf groeide met 2% licht. De winstdaling viel daarentegen juist mee. Toch heeft ook USG People te maken met de algehele teneur in de uitzendmarkt – zo zeeg ook de brutomarge van USG People ineen. USG People draaide een brutomarge van 20,6 procent. Eerder rapporteerden ook Randstad en Manpower dalende marges.
USG People: Omzet en brutomarge, Q1 2007 – Q3 2011
Voor USG People – dat het moet hebben van de Nederlandse markt waar relatief nog altijd veel winst wordt gemaakt – is het reden om het eigen model op de schop te doen. Zo kondigt topman Rob Zandbergen een ‘gedifferentieerde strategie’ aan van ‘drie product-markt-combinaties.’
Met ingang van 2012 passen wij onze organisatie aan naar een directe aansturing van onze 5 internationale merken. Met deze strategie brengen wij meer focus aan in onze multibrandportfolio teneinde de businessmodellen en concepten af te stemmen op de uiteenlopende behoeftes van zowel kandidaat als klant.
Analisten hinten al naar een spoedige opsplitsing van USG People. Maar over wat de nieuwe strategie in de praktijk betekent: zo dadelijk meer…