Zet USG Start People (weer) in de etalage?

Logo en logotype USG PeopleIn een op voorhand mislukte poging om de aandacht van de miserabele resultaten af te wenden, heeft USG People tijdens de presentatie van de cijfers over het derde kwartaal ook een ‘enhanced’ strategy gepresenteerd. Met onder meer de volgende ronkende tekst:

We are strengthening our position in a changing European staffing industry by realigning our business focus, our organisation and our brands towards the diverging needs of candidates and customers.

In het algemeen versterk je je positie als bedrijf in een markt door vergroting van marktaandeel; niet door jezelf te reorganiseren. Je vraagt je af welke overbetaalde consultant deze (on)zin heeft bedacht. USG People gaat zichzelf dus (alweer…) opnieuw uitvinden. Maar hoe dan? Nou, door USG People in delen op te hakken en afzonderlijk te verkopen. Althans, het minst interessante deel…

USG People had zichzelf natuurlijk al georganiseerd langs drie business lines (General Staffing, Specialist Staffing en Professionals), maar nu is daar ook een theoretische onderbouwing bij verzonnen:

USG People, strategie

Mooi hoor, ontvlechten die verschillende divisies. Zo kan je de tent tenminste in delen verkopen. Wat ongetwijfeld een stuk eenvoudiger is dan in zijn geheel…

Maar welke labels zitten er eigenlijk in die verschillende divisies? Nou, deze:

USG People, strategie, 2

Dus Creyf’s en ASA verdwijnen (op welke termijn?) ook uit het straatbeeld? Worden ze Start People of Unique? We gaan het vanzelf zien…

Dat oranje van General Staffing steekt overigens schril af bij de donkere kleuren die de twee andere divisies hebben gekregen. Is dit onderscheid in kleur onderbewust zo gekozen omdat USG People eigenlijk het liefst zo snel mogelijk afscheid wil nemen van Start People? Het zou me niets verbazen. Tenslotte is dit de divisie met de smalste marge en daarmee het minst interessant. Weg ermee, maar dan wel voor een goede prijs.

Alleen, zal USG People ooit een goede prijs voor deze ‘dvisie’ weten te bemachtigen? Niet erg waarschijnlijk in het huidige economische klimaat en al helemaal niet als je kijkt naar de huidige beurswaarde van heel USG People. Die vrijwel op het laagste niveau van de laatste vijf jaar staat. Waarmee het verschil tussen vraagprijs en wat er geboden wordt ongetwijfeld een te grote mentale hobbel voor C-level management (jawel, zij zijn in bonus als er wat wordt verkocht) en Alex Mulder zal zijn. Waardoor het bedrijf gaat wachten tot alles nog minder waard is geworden…

Tegelijkertijd is Start People natuurlijk wel een bijzonder aantrekkelijk hapje voor ‘s werelds grootste: Adecco. Die daarmee eindelijk een marktaandeel in Nederland kan bereiken dat past bij de status van deze global player. Maar ik ga er vanuit dat, in tegenstelling tot USG People, Adecco de tijd heeft om te wachten. Om zo een prijs te betalen die op dit moment nog altijd onverteerbaar is, maar met het verder afglijden van economie (en beurswaarde) uiteindelijk onafwendbaar zal zijn voor USG. Ego’s zitten tenslotte alleen in de weg als er nog de luxe is om ‘Nee’ te zeggen.

Met de weinig overtuigende ‘strategie’ heeft USG People zich bepaald geen dienst bewezen. De ondertussen ongetwijfeld zwaar gefrustreerde aandeelhouders zullen de waarde van hun papiertjes nog verder zien zakken. Want USG People gaat wederom het dak trachten te repareren terwijl het regent. Dom, dom, dom. Want het betekent opnieuw vooral intern gerichte aandacht terwijl juist alle focus in deze tijd naar buiten gericht zou moeten zijn. Maar ja, het bedrijf kan blijkbaar niet anders…

Zie ik daar nou gieren cirkelen?

Geef een antwoord

4 Comments
  • w.h
    says:

    De opstap van gisteren door een coo is niet verrassend, Enkele weken geleden was al bekend dat er iets ging gebeuren!! USG denk aan je leden van de OR

  • Stefan
    says:

    Interessante theorie. USG is nu eenmaal niet interessant voor Adecco anders hadden ze het enkele jaren geleden al gedaan. USG is Europees te veel versnipperd en het is voor Adecco geen toegevoegde waarde om enkele miljoenen of zelf tonnen omzet te kopen. 

    Start People is daarnaast een interessante overname en een lekker snoepje. Met 1,6 miljard EUR in Europa wordt de positie van Adecco mooi versterkt. Met name voor NL kunnen ze rekenen op een vergroting van het marktaandeel van 10-14% en de andere landen tussen de 4-8%. Daarnaast zullen Start People en Adecco op het gebied van cultuur ook prima bij elkaar passen. Adecco versterkt ook nog eens de positie in de overheid en industrie. N.b. de oude top van Start (en USG) zijn al naar senior management posities van Adecco overgestapt.

    De hamvraag in deze is wat USG met Specialist- en Professional Staffing gaat doen. Opgesplitst verkopen of met het geld van Start een partij met goede marge kopen. 

    • Marc Drees
      says:

      Een perfecte pasvorm, als ik het zo lees. Nu eens kijken wanneer deze op zich logische stap gaat gebeuren. Tenslotte is Adecco notoir zuinig en zal het absolute minimum willen betalen. Maar misschien heeft De Maeseniere wel een Dexia momentje…